سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

چه کسانی از حمله به «بخش کنسولی سفارت» جمهوری اسلامی در دمشق جان به در بردند؟

بر اساس گزارش منابع اسرائیلی شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حمله هوایی اسرائیل در روز ۱۳ فروردین‌ماه به «بخش  کنسولی سفارت» جمهوری اسلامی در دمشق قِسر جان به در بردند.

According to reports from Israeli sources, a number of senior commanders of the Islamic Revolutionary Guard Corps were killed in an Israeli airstrike on the “Consular Section of the Embassy” of the Islamic Republic in Damascus on April 2.

کیهان نوین: برخی منابع اسرائیلی گزارش دادند محمدرضا فلاح‌زاده جانشین نیروی «قدس سپاه» نیز قرار بوده به این جلسه برود که به علت «تأخیر» نرسید و نجات پیدا کرد. همچنین گفته شد سردار سعید ایزدی مشهور به «حاج رمضان» نیز قرار بود در این جلسه حاضر باشد که بنا به دلایل نامعلوم آن روز به این محل نرفته است.
گفته می‌شد یکی از کسانی که در حمله اسرائیل به ساختمان مربوطه در دمشق کشته شده، پاسدار ایزدی بود که ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد.
سفیر و کاردار سفارت جمهوری اسلامی می‌گویند با اینکه سفارت تعطیل بود هنگام حمله در ساختمان سفارت حاضر بودند اما ابوالفتحی معاون کنسولی سفارت گفته «همه می‌دانند که آن روز تعطیل بوده [۲۱ رمضان] و من زمان حمله در سفارت حضور نداشتم و اگر بودم احیاناً کشته می‌شدم».
برخی تحلیلگران مطرح می‌کنند بعید نیست آنهایی که از این حمله جان به در برده‌اند، مجبور باشند درباره آنچه روی داده و عدم حضور خود در آن نشست به نهادهای امنیتی حکومت پاسخ بدهند. برخی نیز این احتمال را مطرح می‌کنند چه بسا لودهندگان مفروض، در بین کشته‌شدگان باشند چرا که انتقال اطلاعات و لو دادن آنها الزاما به این معنی نیست که به محل‌های مربوطه حمله می‌شود و یا اینکه لودهندگان از نقشه عملیات مطلع می‌شوند تا از رفتن به آنجا صرف نظر کنند!

کشته شدن دست‌کم هفت سپاهی از جمله دو فرمانده بلندپایه «سپاه قدس»، سردار محمدرضا زاهدی و معاون وی سردار محمد حاجی رحیمی، ضربه سختی به جمهوری اسلامی وارد آورده است.

این افراد در روزی که سفارت به دلیل سالگرد کشته شدن امام اول شیعیان تعطیل بود، در ساختمان مجاور آن که بنا بر اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، «بخش کنسولی سفارت» بوده، جلسه داشتند.

برخی منابع اسرائیلی گزارش دادند محمدرضا فلاح‌زاده جانشین نیروی «قدس سپاه» نیز قرار بوده به این جلسه برود که به علت «تأخیر» نرسید و نجات پیدا کرد. همچنین گفته شد سردار سعید ایزدی مشهور به «حاج رمضان» نیز قرار بود در این جلسه حاضر باشد که بنا به دلایل نامعلوم آن روز به این محل نرفته است.

هرچند تأیید یا رد این ادعاها به صورت مستقل ممکن نیست اما در رسانه‌های داخلی ایران نیز به اینکه شماری از فرماندهان از این حمله نجات پیدا کرده‌اند اشاره شده است.

سردار پاسدار ایزدی در نشست مقامات نظامی سپاه پاسداران با اسماعیل هنیه

گفته می‌شد یکی از کسانی که در حمله اسرائیل به ساختمان مربوطه در دمشق کشته شده، پاسدار ایزدی بود که ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد.

اما آنچه در فضای عمومی مطرح شده است «لو رفتن» مکان و زمان برگزاری جلسه در «بخش کنسولی سفارت» جمهوری اسلامی است.

برخی منابع اسرائیلی گزارش دادند که عملیات علیه فرماندهان سپاه قدس بعد از خروج سفیر جمهوری اسلامی از ساختمان سفارت انجام شد در حالی که حسین اکبری سفیر رژیم می‌گوید در محل کارش حضور داشت. وی دوشنبه ۱۳ فروردین به رسانه‌ها گفت، «من در محل کار خودم در سفارت بودم و از اتاق خودم دیدم که به ساختمان خسارت وارد شد… این ساختمان با جنگنده‌های اف ۳۵ و شش موشک مورد حمله قرار گرفت.»

کاردار سفارت جمهوری اسلامی در سوریه نیز در یک ویدیو گفت که او هم در داخل سفارت حضور داشت و شاهد اینکه به ساختمان مجاور حمله شده بوده است. اما کمال ابوالفتحی مدیر کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق نیز در یک پیام ویدیویی با اشاره به اینکه «وابستگان نظامی ما که کشته شدند همه دیپلمات بودند!» اعلام کرد «همه می‌دانند که روز حمله [۲۱ رمضان] بخش کنسولی تعطیل بود و من در آن مکان حضور نداشتم و اگر بخش کنسولی باز بود، من هم مورد هدف قرار می‌گرفتم.»

به هر حال هر روایتی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی مطرح شود، اصل بر این است که به ویژه با توجه به جنگی که در منطقه جریان دارد و حملات مداوم اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس و شبه‌نظامیان نیابتی رژیم ایران، جزئیات برگزاری چنین جلسه‌ای در ردیف اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی‌شده باشد که فقط عده محدودی از آن مطلع می‌شوند.

اکنون برخی تحلیلگران مطرح می‌کنند بعید نیست آنهایی که از این حمله جان به در برده‌اند، مجبور باشند درباره آنچه روی داده و عدم حضور خود در آن نشست به نهادهای امنیتی حکومت پاسخ بدهند. برخی نیز این احتمال را مطرح می‌کنند چه بسا لودهندگان مفروض، در بین کشته‌شدگان باشند چرا که انتقال اطلاعات و لو دادن آنها الزاما به این معنی نیست که به محل‌های مربوطه حمله می‌شود و یا اینکه لودهندگان از نقشه عملیات مطلع می‌شوند تا از رفتن به آنجا صرف نظر کنند!

 

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'