سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

بازتاب گسترده «سند قتل» نیکا شاکرمی؛ قوه قضائیه برای فعالان رسانه‌ای پرونده تشکیل داد .

قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی درباره نحوه «آزار و اذیت جنسی و قتل» نیکا شاکرمی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده‌اند اعلام جرم کرده است.

کیهان نوین :مرکز رسانه قوه قضائیه روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد این افراد در ارتباط با پرونده نیکا شاکرمی، نوجوان معترضی که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» کشته شد، «مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» منتشر کرده‌اند.

این مرکز افزود دادستانی تهران در راستای «وظیفه قانونی عدلیه» برای آنچه که «مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه» خوانده است، ضمن اعلام جرم، «برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند».

قوه قضائیه اطلاعاتی در مورد خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای احضارشده ارائه نکرده است.

مرکز رسانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی گزارش سایت جهانی بی‌بی‌سی را «جعلی، نادرست و پراشتباه» خوانده و مدعی شده که «پیشتر به این پرونده رسیدگی دقیق قضایی صورت گرفته و نتایج بررسی‌ها نیز رسما در رسانه‌ها اعلام شده است».

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

به گفته بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از «صورت‌جلسه و گزارش» پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

انتشار این گزارش بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در حالی که طرفداران حکومت جمهوری اسلامی آن را «دروغین» و «جعلی» خوانده و سعی کرده‌اند اعتبار آن را زیر سوال ببرند، منتقدان و مخالفان آن را اثباتی بر «دروغگویی حکومت» و «جنایت» علیه معترضان خوانده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته که پس از انتشار این گزارش با مادر نیکا شاکرمی تماس گرفته و «با اندوهِ انبوهِ همراه با خجالت و شرمندگی پرسیدم: حالتون خوبه؟ گفت: «اینجا الان داره بارون میاد فاطمه‌جان و انگار تموم غم‌های عالم داره می‌باره روی سر من؛ نیکا عاشق بارون بود…».

مهدی یراحی، خواننده معترض، که مدتی نیز بازداشت بود در پستی نوشته است: «به مهسا، به نیکا، به خشم و خون نگر».

حسین رونقی، فعال سیاسی که سابقه زندان دارد، عاملان قتل نیکا شاکرمی را «جنایتکار» خوانده و تاکید کرده که «تقاص هر آنچه با مردم ایران کرده‌اید را پس می‌دهید».

یلدا معیری، عکاس، در پستی در شبکه ایکس به طرفداران حکومت جمهوری اسلامی که سند را «جعلی» خوانده‌اند انتقاد کرده و نوشته است: «گیرم گزارش بی‌بی‌سی از نیکا شاکرمی موثق نیست! کتک‌زدن‌های بی‌امانتون رو که خودمون دیدیم! موقع دستگیری خودم که بودم! وقتی با روسریم داشتین خفه‌ام می‌کردین که حضور داشتم! وقتی به من که یه زن ۴۳ ساله بودم تعرض جنسی کردید که دیدم!»

نیکا شاکرمی ۱۷ ساله شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان نخستین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا، حدود دو هفته بعد در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار داد، گفت که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

اما روایت دستگاه‌های خبری جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» این بود که نیکا شاکرمی از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، به پایین پریده و خودکشی کرده است.

برخی فعالان رسانه‌ای نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی پس از انتشار سند بی‌بی‌سی بار دیگر بر این روایت تاکید کرده و آن را «مسخره» و «عملیات روانی- شناختی» برای بدنام کردن سپاه پاسداران پس از «عملیات وعده صادق» دانسته‌اند که در جریان آن صدها پهپاد و موشک به خاک اسرائیل شلیک شد ولی به گفته مقام‌های اسرائیلی، ۹۹ درصد این پرتابه‌ها رهگیری و منهدم شدند.

گزارش بی‌بی‌سی جهانی با واکنش گسترده فعالان سیاسی و مدنی خارج از کشور نیز روبرو شده است.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در پستی در شبکه ایکس نوشته که «مرتکبان جنایت علیه نیکا شاکرمی، و مسئول اصلی آن علی خامنه‌ای به دست عدالت سپرده خواهند شد. در کنار مادر گرامی نیکا و خواهر شجاعش آیدا شاکرمی که با وجود همه تهدیدها و فشارها، مبارزه او برای آزادی را ادامه داده‌اند، هستیم».

حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی و از خانواده‌های دادخواه در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی در دی ۹۸، نوشته که «پرونده افشاءشده قتل بی‌رحمانه» نیکا شاکرمی، همه ایرانیان را «تکان داد» و «در روایت دردناک این جنایت نابخشودنی آن‌چه در قلب ما می‌ماند ایستادگی فراموش‌نشدنی دختر شجاع ایران نیکا شاکرمی چشم در چشم قاتلین و عوامل سرکوب است».

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران کشته شد. نهادهای حکومتی خانواده شاکرمی را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'