سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حمله هوایی اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق؛ سردار محمدرضا زاهدی و چند سپاهی دیگر کشته شدند

جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل دوشنبه‌شب اول آوریل (۱۳ فروردین‌ماه) سفارت جمهوری اسلامی در دمشق را هدف قرار دادند.

Israeli Air Force fighters targeted the embassy of the Islamic Republic in Damascus on Monday night, April 1.

کیهان نوین:  در حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق هشت نفر از عوامل جمهوری اسلامی از جمله سردار پاسدار محمدرضا زاهدی کشته شدند.
زاهدی با نام مستعار (حاج حسن مهدوی) بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را بر عهده داشت و سپس به سوریه و لبنان اعزام شد.
برخی منابع ابتدا اعلام کردند ساختمان مجاور سفارت هدف قرار گرفته است اما منابع سوری تأیید کردند که آن ساختمان نیز بخشی سفارت جمهوری اسلامی است که بطور کامل ویران شد. این چهارمین حمله اسرائیل به مراکز وابسته به جمهوری اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بوده است.
منابع غیررسمی ادعا کردند، سردار حسین امیرالله رئیس ستاد کل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان، معاون محمدرضا زاهدی و همچنین مدیر دفتر وی نیز کشته شدند. برخی دیگر از منابع نیز از کشته شدن فردی به نام «حاج رحیمی» و «سردار محمدسعید ایزدی» خبر دادند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی این حمله را «نقض فاحش مقررات بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین» دانست و گفت، «بنیامین نتانیاهو به دلیل شکست در غزه تعادل روانی خود را از دست داده است».

یک منبع امنیتی لبنانی به رویترز گفت، در این حمله شماری از عوامل جمهوری اسلامی از جمله سردار پاسدار محمدرضا زاهدی کشته شدند.

زاهدی با نام مستعار (حاج حسن مهدوی) بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را بر عهده داشت و سپس  به سوریه و لبنان اعزام شد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد، در این حمله دست‌کم پنج تا هفت نفر دیگر کشته شدند. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند تعداد کشته‌شدگان به هشت نفر رسیده  است. منابع غیررسمی ادعا کردند، سردار حسین امیرالله رئیس ستاد کل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان، معاون محمدرضا زاهدی و همچنین مدیر دفتر وی نیز کشته شدند. برخی دیگر از منابع از کشته شدن فردی به نام «حاج رحیمی» خبر دادند.

شدت این حملات بسیار سنگین و شعاع انفجار نیز زیاد بود که نشان می‌دهد در این مأموریت از مهمات سنگین استفاده شده است. مقامات اسرائیل حاضر به اظهار نظر در مورد این اقدام نشدند.

برخی منابع ابتدا اعلام کردند ساختمان مجاور سفارت هدف قرار گرفته اما منابع سوری تأیید کردند که آن ساختمان نیز بخشی از سفارت جمهوری اسلامی است که بطور کامل ویران شد. این چهارمین حمله اسرائیل به مراکز وابسته به جمهوری اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بوده است.

ساحتمان مرتبط با سفارت جمهوری اسلامی در دمشق بطور کامل ویران شد / عکس: رویترز
شدت حمله آنقدر زیاد بود که چندین اتومبیل مقابل سفارت به شدت آسیب دیدند

گفته می‌شود پس از این حمله فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به همراه استاندار دمشق از ساختمان سفارت جمهوری اسلامی و ساختمان مجاور آن بازدید کردند. وزارت خارجه سوریه بطور رسمی این حمله را محکوم کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی این حمله را «نقض فاحش مقررات بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین» دانست و گفت، «بنیامین نتانیاهو به دلیل شکست در غزه تعادل روانی خود را از دست داده است.»

منابع اسرائیلی گفته‌اند آماده هرگونه اقدام در واسخ به واکنش احتمالی جمهوری اسلامی هستند.

حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی در سوریه درباره این حمله گفت، «از اتاقم  شاهد این جنایت و آسیب به ساختمان کنسولگری بودم، شیشه و پنجره‌های سفارت هم آسیب دید.» وی گفت: « این جنایتی بود که رژیم صهیونیستی مرتکب شد و ساختمان کنسولگری ایران را هدف قرار داد این ساختمان در کنار سفارت ایران قرار داشت و چسبیده به سفارت ایران بود و با جنگنده های F35 این کار را انجام داد که از جولان اشغالی این جنگنده‌ها با ۶ موشک ساختمان را هدف قرار داد.» وی تهدید کرد، «این اقدام پاسخ قاطع ما را در پی خواهد داشت.»

در ماه‌های گذشته شماری از فرماندهان ارشد سپاه قدس از جمله رضی موسوی (فرمانده لجستیک سپاه قدس در سوریه)، «حاج صادق امیدزاده» معروف به (یوسف) مسئول اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه به همراه دستیارش حاج غلام (محرّم) و دو نفر دیگر و همچنین بهروز واحدی کشته شدند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'