سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“حمایت جهان از توافق اتمی با جمهوری اسلامی”

“حمایت جهان از توافق اتمی با جمهوری اسلامی”

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از تصویب توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی در شورای امنیت استقبال کرده است.

10928287974_132a6d890a_bکیهان نوین: آقای اوباما ساعاتی پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که توافق اتمی هفته گذشته را تایید کرد، گفت که این اقدام پیام روشنی است که جهان از توافق اتمی ایران و ۱+۵ حمایت می کند.

رئیس جمهور آمریکا گفته این بهترین توافقی است که ایران را از دسترسی به سلاح اتمی باز می دارد. دولت آقای اوباما با ارسال متن توافق و ضمائم آن به کنگره در انتظار تصمیم مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی است. او گفته حتی در صورت رد این توافق از سوی کنگره، این تصمیم را وتو خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت، در توئیتر خود نوشته است که شورای امنیت “در ۳۵ سال گذشته برخورد منصفانه ای با ایران نداشته” و برای “تغییر اساسی” این رویکرد که “در قعطنامه امروز وعده داده شده” ابراز امیدواری کرده است.
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان هم از اقدام امروز شورای امنیت استقبال کرده و گفته توافق جامع اتمی بین ایران و گروه ۱+۵ حالا متعلق به ۱۹۳ عضو سازمان ملل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم با اشاره به حمایت های جهانی از توافق اتمی با ایران گفته است این اتحاد به معنی درستی این رفتار در برابر ایران نیست.
شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ را مورد تأیید قرار می‌دهد و تمام اعضای سازمان ملل را به اجرای متن این توافق که “برنامه جامع اقدام مشترک” نام دارد، موظف می کند.

پیش از اقدام شورای امنیت، شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم توافق هفته گذشته با ایران را تایید کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران عصر امروز در دیدار با معاون صدراعظم آلمان که به ایران سفر کرده است، گفت که رویکرد ایران نسبت به توافق هسته‌ای به رفتار غرب بستگی دارد.

آقای لاریجانی گفت: “این توافق می تواند کلید همکاری باشد و هم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.”

روز دوشنبه نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، در نامه ای به همکارانش از موافقتنامه اتمی با ایران حمایت کرد.

او گفت:‌ “همانطور که احتمالا آگاهید، من معتقدم که این موافقتنامه یک دستاورد عمده است. خرسندم که واکنش دموکرات های مجلس نمایندگان تا این لحظه خیلی مثبت بوده است.”

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر دارایی آمریکا روز چهارشنبه دو جلسه محرمانه در مجلس نمایندگان و سنا برای در جریان گذاشتن نمایندگان خواهند داشت.

کنگره ۶۰ روز برای بررسی توافق با ایران وقت دارد و دولت اوباما در تلاش است حداقل دموکرات ها را به حمایت از آن راضی کند.
حمایت افکار عمومی آمریکا

همزمان یک نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیوز آمریکا نشان می دهد که اکثریت آمریکایی ها از توافق ایران حمایت می کنند هرچند در مورد موثر بودن آن تردید دارند.

براساس این نظرسنجی ۵۶ درصد از این توافق حمایت می کنند و ۳۷ درصد با آن مخالفند.

با این حال رسیدن به توافق جامع با ایران باعث اعتماد بیشتر در میان افکار عمومی آمریکا نشده است.

بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی می گویند که “خیلی مطمئن نیستند” یا “اصلا مطمئن نیستند” که توافق مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.
فقط شش درصد می گویند که “خیلی مطمئن” هستند که توافق در درازمدت موفق خواهد بود.

براساس این نظرسنجی آمریکایی ها در مجموع از سیاست کلی اوباما در مقابل ایران ناراضی هستند به طوری که ۳۵ درصد از آن رضایت دارند و ۵۲ درصد ناراضی اند.
خبرگزارش آسوشیتدپرس هم گزارش می دهد که ۶۰ چهره برجسته امنیت ملی، سفرا، مقام های بلندپایه نظامی و وزرای سابق آمریکایی در نامه ای که دوشنبه منتشر شد از توافق اتمی با ایران حمایت کرده اند.

در این گروه، متشکل از اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، نام مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق، زبیگنیو برژینسکی و برنت اسکوکرافت مشاوران سابق امنیت ملی، نانسی لندون کاسبام، تام دشل، کارل لوین و جورج میچل سناتورهای سابق و توماس پیکرینگ سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، روسیه، هند و سازمان ملل به چشم می خورد.

در نامه این گروه آمده است:‌ “هیچ توافقی میان چند طرف مختلف نمی تواند بی نقض و عاری از ریسک باشد. به اعتقاد ما، بدون این توافق، خطرهای امنیتی متوجه آمریکا و دوستانش خیلی بیشتر خواهد بود. ما همچنین هیچ راه حل موثر دیگری از سوی مخالفان توافق ندیده ایم.”

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'