سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعتراض فرهنگیان به «سرکوب و تهدید معلمان به جای مبارزه با فاسدان» توسط حکومت در ایران

فرهنگیان در تجمعی سراسری ضمن اعتراض به «سرکوب و تهدید» معلمان خواستار آزادی تمامی فرهنگیان زندانی در کشور، آموزش رایگان برای همه و «رفع هر گونه تبعیض جنسیتی» شدند.

کیهان نوین :این فرهنگیان معترض در پایان تجمع سراسری خود در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، حکومت جمهوری اسلامی را متهم کردند که «به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان،… به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه‌گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیشتر در فراخوانی از معلمان خواسته بود که روز پنج‌شنبه «به مناسبت روز معلم» تجمع کنند.

کانال این شورا در شبکه تلگرام در همین روز متن قطعنامه‌ای را منتشر کرد که در پایان این تجمع صادر شده است.

در این قطعنامه چند خواسته مطرح شده است، از جمله «آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی در کشور».

آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، ایمن‌سازی فضاهای آموزشی، جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی‌سازی آموزش، و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه‌مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی از جمله دیگر خواسته‌های معلمان معترض در ایران اعلام شده است.

آنها در این تجمع نیز بار دیگر یادآوری کرده‌اند: «شوربختانه شاهدیم که گرانی و تورم ناشی ازسوء مدیریت‌ها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید، سفرهُ مردم را خالی نموده، انگیزه‌ آموزش و یادگیری را برای معلم و دانش‌آموز سلب کرده است.»

معلمان معترض یک روز پیشتر نیز به مناسبت روز جهانی کارگر در کنار دو تشکل صنفی و کارگری خواستار «تداوم بخشیدن به جنبش زن، زندگی، آزادی» و «گسترش و عملی ساختن منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی مردم ایران» شده بودند.

پاسخ حکومت به خواسته‌های صنفی کارگران و معلمان بیشتر احضار و بازداشت و زندان بوده است؛ همان گونه که روز چهارشنبه نیز، به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا، ۱۷ معلم در سنندج به اداره اطلاعات «احضار و بازجویی شدند».

جمهوری اسلامی سال‌هاست با برگزاری هرگونه تجمع مستقل صنفی مخالفت می‌کند و تنها اجازه گردهمایی‌ گروه‌های وابسته به حکومت را می‌دهد یا دیدارهای گزینش‌شده با مقام‌های رسمی حکومتی را برگزار می‌کند.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'