سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حسین شریعتمداری: شورای نگهبان لایحه «عفاف و حجاب» را کنار بگذارد؛ «طرح نور» کافی است!

شریعتمداری نماینده ولی فقیه که در سال گذشته مرتب از اینکه چرا لایحه «حجاب و عفاف» زودتر تصویب و تأیید نمی‌شود تا به اجرا درآید حالا آن را «توطئه» دانسته و نوشته است: «این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما، در حالی‌ که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت، مردم با شکل‌های مختلف داشتند زندگی می‌کردند‌!» وی سپس پرسش‌هایی را نیز در این رابطه مطرح کرده است از جمله: «آیا پیش کشیدن لایحه حجاب و عفاف بی‌آنکه ضرورتی داشته باشد، بخشی از پازل دشمن و کمک به این «‌چالش تحمیلی‌» نبوده است؟!  آیا موارد یادشده شک‌برانگیز نیست؟!»
 این ادعاها در حالیست که اعتراض علیه حجاب اجباری در جمهوری اسلامی همواره وجود داشته و نخستین اعتراضات علیه رژیم کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه حجاب اجباری در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ بود که حکومت و رهبرش خمینی را به عقب‌نشینی واداشت.

Shariatmadari, the representative of Wali Faqih, who in the past year has repeatedly asked why the “Hijab and Chastity” bill is not approved and approved sooner than it is implemented, now considers it a “conspiracy” and wrote: “They imposed this. Some people sat down and drew a plan, planned to make hijab an issue in our country, while there was no such issue in the country, people were living in different ways!” He then raised some questions in this regard, such as: “Wasn’t the introduction of the Hijab and Chastity Bill without necessity a part of the enemy’s puzzle and helping this “imposed challenge”?! Aren’t these things suspicious?!”
– These claims are that protests against compulsory hijab have always existed in the Islamic Republic and the first protests against the regime were less than a month after the victory of the Islamic Revolution against compulsory hijab on March 17, 1979, which forced the government and its leader Khomeini to retreat.

کیهان نوین:  حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان چاپ تهران در یادداشتی که ۹ اردیبهشت در این روزنامه منتشر شد برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کرد و خواست لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «چرا از هنگام تهیه لایحه عفاف تا کنون، ناهنجاری کشف از حجاب گسترده‌تر شده است؟! چرا برخلاف تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس‌ جمهور بر اجرای قوانین موجود، از اجرای آن خودداری شده است؟! چرا لایحه‌ای با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه و افزایش آن به ۱۵ ماده توسط قوه مجریه وقتی به مجلس می‌رود به ۷۱ ماده و در حجم انبوه ۳۲۴۲۱ کلمه تبدیل می‌شود و نزدیک به یک سال در کوچه پس کوچه‌های مجلس معطل می‌ماند؟

شریعتمداری سپس در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به اینکه «مسئله‌ حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده» ادعا کرده است: «این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما، در حالی‌ که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت، مردم با شکل‌های مختلف داشتند زندگی می‌کردند‌.» وی سپس پرسش‌هایی را نیز در این رابطه مطرح کرده است از جمله: «آیا پیش کشیدن لایحه حجاب و عفاف بی‌آنکه ضرورتی داشته باشد، بخشی از پازل دشمن و کمک به این «‌چالش تحمیلی‌» نبوده است؟!  آیا موارد یادشده شک‌برانگیز نیست؟! و انگیزه تدوین و تهیه لایحه موسوم به حجاب و عفاف را با تردیدهای جدی رو‌برو نمی‌کند؟! و آیا اقدام به تهیه این لایحه همان «‌چالش حجاب‌» نیست که در غفلت و ساده‌اندیشی مسئولان، به نظام و توده‌های عظیم مردم متدین و پاکباخته کشورمان تحمیل شده است؟!»

این ادعاها در حالیست که اعتراض علیه حجاب اجباری در جمهوری اسلامی همواره وجود داشته و نخستین اعتراضات علیه رژیم کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه حجاب اجباری در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ بود که حکومت و رهبرش خمینی را به عقب‌نشینی واداشت.

مدیرمسئول روزنامه کیهان چاپ تهران اقدام اخیر نیروی انتظامی در قالب «‌طرح نور‌» را نه فقط طرح موفقی تا کنون دانسته بلکه  این طرح را «تنها طرح و اقدام موفق و کارساز طی یکسال اخیر» قلمداد کرده است.

«طرح سراسری نور» که از ۲۵ فروردین‌ماه اجرای آن آغاز شده و دومین هفته خود را پشت سر گذاشته، هزاران مأمور رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی را در سراسر کشور به کار گرفته تا به جان زنان و دختران در کوچه و خیابان‌های به ویژه شهرهای بزرگ بیفتند. این طرح زن‌ستیز و ضدبشری که نام بی‌مسمّای «نور» را بر آن گذاشته‌اند، تنها یکی از طرح‌های مرتبط با تحمیل حجاب اجباری در جمهوری اسلامی است که همزمان با «طرح حجاب و عفاف» که به صورت آزمایشی در حال اجرا است، بر مشکلات مردم افزوده است.

به گفته نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان تهران، «اولاً این طرح، کمترین ربطی به لایحه عفاف و حجاب ندارد بلکه  اجرای قوانین موجود است که طی یک سال گذشته در حرکتی مشکوک، متوقف مانده بود و از این روی سند دیگری بر غیر‌ضروری بودن لایحه حجاب و عفاف است و این پرسش را پیش می‌کشد که چرا و با چه توجیه قابل قبولی از اجرای قوانین موجود خود‌داری شده بود؟! و ثانیاً؛ در صورتی که لایحه عفاف و حجاب به‌ گونه‌ای که در مجلس تهیه شده است به تصویب شورای نگهبان برسد، از ادامه اجرای طرح نور نیز جلوگیری خواهد شد و امید تازه‌ای که با اجرای این طرح در افق پیش‌روی ملت پدید آمده است هم بر باد خواهد رفت!»

وی در بخش پایانی این یادداشت گفته است: «از شورای محترم نگهبان انتظار می‌رود که تمامی مفاد لایحه عفاف و حجاب را با دقت‌نظر بررسی کند و همانگونه که روش پسندیده این شورا بوده و هست اجازه ندهد کمترین تخلفی از مبانی شرعی، اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام در طرح یاد شده جای داشته باشد… اگرچه با توجه به شرحی که درباره تهیه این لایحه ارائه شد، بهتر آن است که طرح یاد شده از اساس کنار گذارده شود.»

اینهمه در حالیست که آنچه کیهان تهران به عنوان «توطئه» و «شک‌برانگیز» ارزیابی می‌کند، با چراغ سبز خامنه‌ای در نماز «عید فطر» (۲۲ فروردین‌ماه) شکل گرفت! بر اساس سخنان وی بود که دور جدیدی از برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌های فیزیکی از سوی مأموران نیروی انتظامی، «آمران به معروف» و بسیجی‌ها علیه زنان آغاز شده است. شدت این خشونت‌ها آنقدر است که حتا برخی مسئولان و کارشناسان نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند. ضمن اینکه فضای اجتماعی به بهانه «طرح سراسری نور» بیش از پیش بسته شده و این محدودیت‌ها به دانشگاه‌ها نیز رسیده است.

در همین ارتباط مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادعا کرده است که «عفاف و حجاب وجهه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی و شرعی و دینی دارد بنابراین هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از آن وجود ندارد.»

رئیس کمیته انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی هشدار داده است که «موقتاً از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی به واحدها جلوگیری شود و پرونده افراد خاطی مستقیماً به کمیته انضباطی ارسال گردد.»

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان» چاپ تهران پیشتر نیز در یادداشتی که ۲۶ فروردین منتشر شد از اینکه هنوز لایحه «حجاب و عفاف» در حال رفت و آمد میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است به شدت انتقاد کرده و گفته بود «اگر چه لایحه حجاب هنوز در کوچه پس‌کوچه‌های دستگاه قضایی و دولت و مجلس و شورای نگهبان چرخ می‌خورد و به تصویب نهایی نرسیده است، ولی با توجه به گسترش بدون مانع پدیده خانمان سوز کشف حجاب، این احتمال قوت بیشتری گرفته است که انگار هدف نهایی- و البته پنهان- لایحه یادشده، گسترش بی‌حجابی و برداشته شدن موانع پیش‌روی این پدیده پلشت بوده است!»

با اینهمه در شرایطی که اغلب مردم رهبر جمهوری اسلامی را عامل اصلی اذیت و آزار زنان و دختران می‌دانند، مهدی فضایلی عضو دفتر خامنه‌ای در «ایکس» نوشت، «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. منتهی دشمن با برنامه و نقشه وارد این کار شده، ما هم باید با نقشه و برنامه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.» وی افزود: «به تازگی برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند».

حسین شریعتمداری مدیرمسئول «کیهان تهران» نیز خطاب به فضایلی نوشت، «بیت رهبری «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر ماخذ «توسط آقایان گلپایگانی و حجازی‌» به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

با وجود انتقادات حسین شریعتمداری اما به نظر می‌رسد مقامات نظام حداقل در کلام مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند زیرا حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه تهران بزرگ روز یکشنبه دوم اردیبهشت از آغاز فعالیت گروه آموزش‌دیده «سفیران مهر» برای تذکر رعایت حجاب در اماکن عمومی خبر داد.

به گفته این مقام سپاهی، «سفیران مهر» گروه مردمی آموزش‌دیده هستند که در اماکن عمومی، اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، گردشگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران ضوابط مربوط به حجاب و تذکر را با «روشنگری قاعده‌مند» پیگیری می‌کنند.

حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه اما در ماجرای لایحه عفاف و حجاب، بالاتر از اینها را می‌خواهد. خیلی پیشتر نیز او در یادداشتی که  ۸ آذر  ۱۴۰۲ در روزنامه کیهان چاپ تهران منتشر شد نوشته بود: «نزدیک به ۷ ماه است که لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی می‌چرخد و‌… زنان و دختران مظلومی که اکثر آنها در بی‌خبری از عواقب خانواده‌برانداز و خانمانسوز کشف حجاب به دام افتاده‌اند، به حال خود رها شده‌اند!… و بالاخره تا کی باید منتظر تصویب نهائی قانون جدید عفاف و حجاب بود؟! و با کدام توجیه قانونی و منطقی و اسلامی مادام که قانون یاد شده از تصویب نهائی نگذشته است (که ظاهراً آش دهان‌سوزی هم نیست‌) از اجرای قوانین موجود خود‌داری می‌شود؟! لا‌اقل برای پیشگیری از پدیده خانمانسوز و خانواده‌برانداز کشف حجاب به قوانین موجود عمل کنید. طلای قانون جدید پیشکش، مرحمت فرموده ما را مس کنید!»

طرح «حجاب و عفاف» بیش از یک سال است که از سوی قوه قضاییه تدوین و پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. مجلس شورای اسلامی هرچند این طرح را به صورت ویژه مورد بررسی قرار داده اما چند ماه است ایرادهای شورای نگهبان سبب رفت و برگشت طرح میان این دو نهاد حکومتی شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تابستان گذشته به اجرای آزمایشی طرح «حجاب و عفاف» به مدت سه سال رأی مثبت دادند.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'