سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
هشدار روشنفکران لبنان از خطر فزاینده داعش و حزب الله در این کشور

هشدار روشنفکران لبنان از خطر فزاینده داعش و حزب الله در این کشور

روشنفکران لبنانی در يک بیانیه مشترک نسبت به وقوع کشورشان در محاصره دو گروه «آتش افروز» و «جنگ طلب» داعش و حزب الله شدیدا هشدار دادند.

lobnan-hezکیهان نوین: در بیانیه روشنفکران لبنان آمده است: «لبنان که در حال حاضر با خطر خارجی داعش و خطر داخلی سلاح حزب الله تهدید می شود، هنوز از نابسامانی های جنگ داخلی دهه های گذشته رنج می برد. داعش با نفوذ و تسلط بر بخش بزرگی از سرزمین های عراق و سوریه هم مرز لبنان است به عنوان خطر خارجی برای لبنان تلقی می شود. کما اینکه حزب الله گروهی که خارج از چارچوب قانون و دولت به بهانه مقاومت در برابر اسرائیل خود را تا دندان مسلح کرده از داخل این کشور را تهدید می کند بنابرین هر دو این گروه خطری بالقوه علیه ثبات و امنیت لبنان به شمار می روند».

در بیانیه مشترک روشنفکران لبنان آمده است:« مواضع حزب الله لبنان در هفته های گذشته به طور فزاینده ای تغییر یافته است به طوری که این حزب اکنون با مخالفان خود در داخل که از قشرهای مختلف سیاسی، روزنامه نگاران و روشنفکران آزاد اندیش و حتی روحانیون برجسته شیعه که با خط مشی حسن نصرالله مخالفند، با زبان تهدید سخن می گوید».

به گفته آنها حزب الله لبنان به دست داشتن در اقدامات تروریستی متعددی از جمله ترور رفیق الحریری نخست وزیر لبنان که با همکاری و هدایت نظام سوریه انجام گرفت متهم است. اکنون حسن نصرالله علنا مخالفان خود را به جاسوسی برای سفارت آمریکا متهم می کند.

موضعگیری های جدید حسن نصرالله که در سخنرانی اخیر خود مشخص شد باعث شد تعدادی زیادی از روشنفکران، نویسندگان و روزنامه نگاران لبنانی زنگ خطر را به صدای درآورند و بیانیه مشترکی علیه این حزب صادر کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود که با شکست های پی در پی شبه نظامیان حزب در جبهه های نبرد علیه مخالفان سوری و همچنین شکست همپیمان او ایران در سیاست های توسعه طلبی اش در یمن همزمان بود، با خشم لبنانی ها را به دو دسته تقسیم کرد، اول آنهایی که سیاست های فرقه گرایانه حسن نصرالله و دخالت او در جنگ سوریه را تایید می کنند، آنها از نظر نصرالله لبنانی ها شریف و مجاهد هستند. اما دسته دوم آنهایی که با خط مشی او مخالفند نصرالله آنها را به خیانت ومزدوری متهم کرد .اتهامی که بیش از نیمی از مردم لبنان را شامل می شود به همین دلیل شمار زیادی از امضا کنندگان این بیانیه، اتهامات نصرالله را محکوم کرده و نسبت به خطر فزاینده این حزب برای امنیت و ثبات لبنان هشدار دادند.

روشنفکران لبنانی ضمن مقایسه عملکرد داعش و حزب الله در سرکوب مخالفان خود گفته اند که داعش در مناطق تحت کنترل خود، مخالفانش را سرکوب و به قتل می رساند و حسن نصرالله تلاش می کند که روشنفکران، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی لبنانی که با دیدگاه های او مخالفانند تهدید و یا سرکوب کند.

روشنفکران لبنان در پایان بیانیه خود ضمن متهم کردن حکومت این کشور به سهل انگاری در برابر مسئولیت هایش از جمله حمایت شهروندان و سپردن این نقش دولتی به حزب الله، از همه ارگان ها و نهادها مدنی کشور خواستند تا نسبت به خطری که ارزش های اساسی جمهوریت دولت لبنان را تهدید می کنند، آگاه باشند.

امضا کنندگان همچنین با اعلام همبستگی با تمام کسانی که مورد اهانت لفظی دبیر کل حزب الله قرار گرفته اند، این تهمت ها را نابجا، ظالمانه و بی مورد قلمداد کردند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'