سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
چهار اسیر افغان در سوریه: به علت فقر و بیکاری در جنگ سوریه شرکت کردیم

چهار اسیر افغان در سوریه: به علت فقر و بیکاری در جنگ سوریه شرکت کردیم

ارتش آزاد سوریه یا مهم ترین گروه مخالف رییس جمهور بشار الاسد تصویرهای تازه یی را از چهار جوان افغان که در جنگ سوریه شرکت کرده اند را نشر کرده است که در آن این اسیران ادعا میکنند به علت فقر و بیکاری علیه نیروهای مخالف دولت سوریه جنگیده اند.

 

afghans_syriaکیهان نوین: این چهار جوان که خودشان را شهروندان افغانستان معرفی می کنند، می گویند که از بیکاری و ناداری از افغانستان به ایران رفته بودند و از آنجا به سوریه فرستاده شدند. قابل یاد آوریست که این تصاویر از سوی لشکر عمود حوران وفادار به ارتش آزاد سوریه پخش شده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که تا هنوز اسناد و مدارکی کافی در دست نیست که نشان دهد این پناه جویان را ایران برای جنگ در سوریه فرستاده باشد، بلکه آنان به خواست خودشان عازم کشور سوریه شده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه احمد شکیب مستغنی گفته است:” تا به حال حکومت افغانستان شواهد و مدارکی در دست ندارد که ایران پناه جویان افغان را به جنگ در سوریه می فرستد .”

گفته شده است که این پناه جویان در کنار سربازان وفادار به بشار الاسد می جنگیدند و از سوی مخالفان حکومت وی بازداشت شده اند، در میان این اسیران یک نوجوان نیز دیده می شود که از سوی ارتش آزاد سوریه شکنجه نیز شده است.

یکی از افغان های بازداشت شده گفته است:”از افغانستان هستم ، از بیکاری و ناداری آمدم.”

افغان دیگر بازداشت شده که نوجوان زیر سن هژده سال است چنین گفته است:”از افغانستان آمده ام به سوریه .”

در واکنش به نشر این تصاویر، شماری از شهروندان کشور هشدار میدهند که اگر فقر و ناداری ادامه یابد و شمار جوانان بیکار افزایش یابند، گروه ها از این جوانان بیکار استفاده سوء خواهند کرد.

کریم باشنده کابل گفته است:” نبود ثبات سیاسی و بیکاری جوانان را مجبور می سازد که به کشور های ایران وپاکستان بروند .”

احمد یکی دیگر از باشنده گان کابل گفته است:”این جوانان از بیکاری به ستوه آمده به کشور های همسایه میروند و آن کشور ها در جنگ آنان را استفاده می کند .”

برخی از روزنامه نگاران می گویند که پناه جویان افغان حضور گسترده در سوریه دارند و بیشتر شان در برابر پول و امکانات زنده گی برای خانواده های شان، از سوی ایران به این جنگ فرستاده می شوند.

روزنامه نگار شاه حسین مرتضوی گفته است:”حکومت افغانستان به ویژه وزارت های خارجه و امور مهاجرین و شورای امنیت در این باره اقدام کنند و اجازه ندهند که جوانان افغانستان هیزم جنگ هر کشور باشد .”

از سوی دیگر گزارش هایی وجود دارند که پناه جویان افغان از پاکستان نیز در جنگ سوریه شرکت کرده اند، اما این پناه جویان به پشتیبانی از داعش و ارتش آزاد سوریه به این جنگ شرکت نموده اند.

سفارت ایران همواره این ادعا را رد کرده است و آن را یک دسیسه ای بیش چیزی نمیداند.

گزارش ها وجود دارند که هزاران تن از پاکستان در جنگ یمن شرکت کرده اند و در میان این جنگجویان شماری از پناه جویان افغان نیز حضور دارند.

ناداری و بیکاری از انگیزه های اصلی پناه بردن جوانان به کشور های همسایه گفته شده است، به باور آگاهان گروه های گونه گون با استفاده سوء از این جوانان آنان را در اهداف نظامی و استخباراتی شان کار میگیرند و آنان را به کشتن میدهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'