سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تجمع در اهواز در اعتراض به تداوم پدیده گرد و غبار

تجمع در اهواز در اعتراض به تداوم پدیده گرد و غبار

گروهی از ساکنان اهواز امروز برای اعتراض به تداوم پدیده گرد و غبار، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

150210120137_ahwaz_ugc_640x360_ugc_nocredit کیهان نوین: معترضان با انتقاد از عملکرد مسئولان خواهان رسیدگی هر چه سریع‌تر آنها به کیفیت هوا شد‌ه‌اند.

شهریار عسکری، رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفته است: “میزان ریز گردها و ذرات معلق در هوای اهواز امروز سه شنبه به ۹ هزار و ۹۸۵ میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافت که ۶۶ برابر حد مجاز است.”

همچنین (ایرنا) به نقل از رضا رفیعی، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان اعلام کرد که امروز تا ظهر به وقت محلی، ۲۳۰ نفر در اهواز به دلیل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کرده اند.

او گفته است که ۳ آمبولانس و ۱۲ امدادگر در سطح شهر اهواز در حال گشت زدن و کمک به شهروندان هستند.

اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز هم اعلام کرده که همه مدارس این شهر امروز هم تعطیل هستند.

سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نیز که قرار بود برای بررسی وضعیت به خوزستان سفر کند، به دلیل حجم بالای ریزگردها و لغو پروازها به تعویق افتاده است.

در این حال پیامی در صفحه اینستاگرام منسوب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران منتشر شده که می گوید: “دلاوران جنوب، خوزستانی‌های خونگرم، مرزبانان غیور؛ باز هم نفس‌هایتان از میهمان شوم گردوغبار به شماره افتاده است. اینکه شما هموطنان عزیزم، گاه به گاه در برخی استانها و این روزها در #خوزستان و #اهواز دلاور، به جای هوای پاک، حتی خاک تنفس کرده‌اید، دردی مشترک و اولویتی جدی است.”

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این نوشته آقای روحانی واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در زیر پست رئیس جمهوری ایران نوشت: “تو رو خدا به این حرفا جامه عمل بپوشونید، مردم دارن تو شهرهای جنوبی عذاب میکشن، همون شهرهایی که اوایل جنگ محکم ایستادن رو به دشمن، آقای دکتر، رئیس جمهور منتخب، دست بجنبانید.”

علیرضا غلامپور، معاون هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به وضعیت نامناسب ریزگردها در استان خوزستان گفت: ” امروز شعاع دید در شهر اهواز ۱۵۰ متر، در هندیجان ۲۰۰ متر و در ماهشهر نیز سه كیلومتر است.”

نگرانی از افزایش ریزگردها در لرستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی

پدیده گرد و غبار در روزهای اخیر تنها محدود به استان خوزستان نبوده و در دیگر استان‌های غربی و جنوبی را نیز فرا گرفته است.

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه آلودگی هوای لرستان شش و نیم برابر حد استاندارد است ،گفت: “وضعیت خطرناک است.”

آقای بیرانوند از ساکنان این استان خواسته تا حد ممکن در منزل بمانند و از رفتن به هوای آزاد ‌یا ورزش کردن در این هوا “جدا” خودداری کنند.

در همین حال سعید دزفولی نژاد، مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای محیط زیست کرمانشاه با اشاره به وجود پدیده ریزگردها در جو این استان گفت: “گرد و غبار کم و بیش تا روز پنج‌شنبه در کرمانشاه وجود خواهد داشت.”

آقای دزفولی‌نژاد با بیان اینکه وضعیت هوای کرمانشاه تا صبح امروز نیز در وضعیت هشدار (ناسالم برای گروه‌های حساس) بود، افزود: “از صبح امروز به تدریج شاهد کاهش غلظت گرد و غبار و بهبود وضعیت هوا بودیم.”

آذربایجان غربی از دیگر استان‌هایی است که از دو روز پیش با هجوم ریزگردها با مشکلاتی روبرو شده است.

روز گذشته در چند شهر این استان مدارس تعطیل شدند. مسئولان هواشناسی استان امیدوارند که با توجه به احتمال بارندگی در روز چهارشنبه از حجم گرد و غبار در شهرها کاسته شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'