سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

زخمی شدن پنج نفر در آتش سوزی عمدی مسجدی در سوئد

فرد ناشناسی با آتش زدن مسجدی که محل عبادت و دیدار مسلمانان سومالیایی در شهر اسکلیس‌تونا در سوئد بود ۵ نفر را زخمی کرده و گریخته است.

download (1)کیهان نوین: بعد از ظهر پنجشنبه ۲۵ دسامبر، مرکز عبادت و تجمع مسلمانان سومالیایی در شهر اسکلیس‌تونا در سوئد آتش زده شد. ۲۰ نفر در زمان حریق در این مسجد حضور داشتند که پنج نفرشان به دلیل استنشاق دود و سوختگی به بیمارستان منتقل شدند.

اسکلیس‌تونا در ۹۰ کیلومتری استکهلم، پایتخت سوئد قرار دارد و جمعیت آن بالغ بر ۶۵ هزار نفر است.

لارس فرانزل، سخنگوی پلیس شهر به رسانه‌های آلمانی گفته است که آسیب دیدگی مجروحان تهدید‌آمیز نیست. در پی ‌آتش‌ گرفتن مسجد، بسیاری خانه‌های اطراف نیز تخلیه شدند. مسجدی که آتش گرفته، در واقع آپارتمانی در طبقه هم‌کف یک ساختمان است.

شهود ماجرا، فردی را دیده‌اند که چیزی را از پنجره به داخل مسجد پرتاب کرد و پس از آن دود برخاست. عامل حمله متواری شده و پلیس همچنان در پی شناسایی و دستگیری اوست.

پس از این واقعه، عمر مصطفی، دبیر جامعه مسلمانان سوئد، از نفرت رو به رشد علیه مسلمانان در این کشور سخن گفت. این در حالی است که سوئد جزء اصلی‌ترین کشورهای پناهنده‌پذیر است و به نسبت جمعیت خود، بالاترین میزان پناهندگان در اروپا را دارد.

سوئد هم‌زمان یک تشکل منسجم ضد خارجی نیز دارد. حزب دست راستی و بیگانه‌ستیز “دمکرات‌های سوئد” در انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر، سومین نیروی سیاسی این کشور شد. این حزب توانست بیش از دو برابر دوره پیش رأی به دست آورد و با ۱۲٫۹درصد آرا سومین حزب بزرگ کشور شود.

حزب «دمکرات‌های سوئد» در راس تشکل‌های ضد خارجی دیگر، خواستار کاهش ۹۰درصدی میزان پناهندگان در این کشور است.

اوائل دسامبر، دولت سوسیال دمکرات سوئد به نخست‌وزیری استفان لوون، زیر فشار دست راستی‌ها و عدم پذیرش لایحه پیشنهادی بودجه از سوی اپوزیسیون محافظه‌کار، سقوط کرد. دولت اقلیت تنها دو ماه و نیم سر کار بود. قرار است با سقوط آن، انتخابات پیش از موعد در سوئد انجام گیرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'