سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حکم دادگاه بدوی توماج صالحی بطور رسمی به وکلای او ابلاغ شد: «اعدام» با درخواست «یک درجه تخفیف»!

یکی از وکلای توماج صالحی هنرمند معترض زندانی از صدور حکم «اعدام» در دادگاه بدوی علیه موکل‌اش خبر داده و گفته که همین دادگاه از «کمیسیون عفو» با توجه به «جوانی» متهم درخواست «یک درجه تخفیف» کرده است. همزمان اما وکیل دیگر توماج صالحی گفته  بود حکم دادگاه صادر اما هنوز «ابلاغ» نشده است. این در حالیست که عصر چهارشنبه ۵ اردیبهشت اکانت منتسب به این هنرمند معترض ابلاغ رسمی حکم «اعدام» به وکلای وی را تأیید کرده است.

One of the lawyers of the prisoner protest artist Tomaj Salehi announced the issuance of the “death sentence” in the trial court against his client and said that the same court requested “a degree of relief” from the “Amnesty Commission” due to the “youth” of the accused. At the same time, another lawyer, Tomaj Salehi, said that the court’s verdict has been issued, but it has not been “notified” yet. Meanwhile, on Wednesday evening,  april24 th, the account attributed to this protesting artist has confirmed the official notification of the “execution” sentence to his lawyers.

کیهان نوین:   امیر رئیسیان یکی از دو وکیل توماج صالحی از صدور حکم «اعدام» علیه موکل‌اش در دادگاه بدوی خبر داده است. همزمان مصطفی نیلی دیگر وکیل توماج صالحی گفته بود حکم صادر اما هنوز ابلاغ نشده است. این در حالیست که عصر چهارشنبه ۵ اردیبهشت اکانت منتسب به این هنرمند معترض ابلاغ رسمی حکم «اعدام» به وکلای وی را تأیید کرده است.
وکیل توماج صالحی با اشاره به صدور حکم علیه موکل‌اش در دادگاه بدوی، گفته حتما به این حکم اعتراض خواهیم کرد.
شب گذشته اکانت منتسب به توماج صالحی در شبکه «ایکس» با انتشار متنی از قول این زندانی نوشت: «امروز حکم به من ابلاغ شد ولی نمیگم حکم رو، چون ممکنه تاثیر روانی بذاره رو هوادارام بخصوص هوادارای کم سن و سالم.» اما همین اکانت پیش از ظهر امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در متن دیگری نوشت: «هنوز هیچ حکمی به صورت رسمی برای توماج صالحی منتشر نشده.»
«معاونت در بغی»، «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت به آشوب» از جمله اتهامات این خواننده رپ اعتراضی است.

امیر رئیسیان وکیل پایه یک دادگستری و یکی از وکلای توماج صالحی امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفتگو با «شبکه شرق» از صدور حکم اعدام علیه موکل‌اش خبر داده است.

امیر رئیسیان گفته «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با «ارشادی» خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

این وکیل توماج صالحی گفته «معاونت در بغی»، «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت به آشوب» از سوی دادگاه انقلاب و با در نظر گرفتن ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی، از مصادیق «افساد فی الارض» ارزیابی شده است. دادگاه انقلاب با تأکید بر احراز گستردگی افساد، حکم «اعدام» علیه توماج صالحی صادر کرده است.

امیر رئیسیان گفته همین شعبه دادگاه انقلاب پیشتر در بررسی پرونده توماج صالحی «گستردگی اتهام افساد فی الارض را احراز نکرده بود.»

او افزوده که «نکته عجیب‌تر اینجاست که دادگاه بدوی، برای مجازات اعدام، حکم تکمیلی هم در نظر گرفته و توماج صالحی را به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ ممنوعیت از فعالیت‌های هنری و شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش دادگستری اصفهان محکوم کرده است. این دادگاه همچنین مجازات تعلیقی توماج صالحی را نیز قابل اجرا خوانده است.»

به گفته امیر رئیسیان «اخلال در نظم عمومی»، «نشر اکاذیب»، «ارتباط با دول متخاصم» و «توهین به رهبری» از دیگر اتهامات توماج صالحی هستند.

وکیل توماج صالحی با اشاره به صدور حکم علیه موکلش در دادگاه بدوی، گفته حتما به این حکم اعتراض خواهیم کرد.

این در حالیست که مصطفی نیلی یکی دیگر از وکلای توماج صالحی ظهر امروز در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» گفته رأی دادگاه توماج صالحی صادر شده اما هنوز «ابلاغ» نشده است.

مصطفی نیلی گفته «منتظر  هستیم که رأی به ما ابلاغ شود، پس از آن استنکاف کنیم و بعد از آن اطلاع‌رسانی صورت گیرد. در حال حاضر هیچ اطلاعی از حکم صادره نداریم. احتمال می‌دهم امروز یا فردا حکم را دریافت کنیم.»

شب گذشته اکانت منتسب به توماج صالحی در شبکه «ایکس» با انتشار متنی از قول این زندانی نوشت: «امروز حکم به من ابلاغ شد ولی نمیگم حکم رو، چون ممکنه تاثیر روانی بذاره رو هوادارام بخصوص هوادارای کم سن و سالم.- توماج صالحی(زندان دستگرد اصفهان)»

اما همین اکانت پیش از ظهر امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در متن دیگری نوشت: «هنوز هیچ حکمی به صورت رسمی برای توماج صالحی منتشر نشده و هر حکم مشخص یا تخفیف در آن که توسط برخی سایت‌های معلوم‌الحال خبری منتشر شده است فضاسازی رسانه‌ای برای حساسیت‌زدایی از پرونده و آسیب‌های وارده به توماج صالحی و در راستای منفعل کردن وی است. حکم رسمی دادگاه پس از دریافت و ملاحظه توسط وکلای توماج بطور رسمی منتشر خواهد شد.» 

در ادامه این توضیح آمده است که «رونده اولیه توماج شامل ۸ عنوان اتهامی بود پس از بررسی، توماج از دو عنوان اتهامی تبرئه و با توجه به احراز نشدن افساد فی‌الارض، برای بقیه اتهامات حکم اولیه صادر گردید. این حکم توسط دادگاه عالی قضایی، به علت اشکالات عمده در صدور حکم نقض گردید و این مرجع قضایی بالاتر از دادگاه انقلاب تصریح کرده بود که حداکثر باید با ٣ اتهام حکم صادر میشد. حالا در نقض آشکار همین قوانین نیم بند ج.ا و در تناقض آشکار با دستور مرجع قضایی بالاتر، با اضافه شدن دو اتهام بی اساس جدید، توماج صالحی مجددا برای تمامی اتهامات قبلی و جدید (مجموعه ده اتهام) محاکمه شد.»

در پایان این توضیحات هم تأکید شده: « واضح است که هرگونه حکمی بر اساس اتهامات واهی جدید و یا اتهامات تبرئه شده قبلی صادر شده باشد و نظر دادگاه عالی قضایی هم رعایت نگردیده باشد، فقط و فقط تایید مجددیست بر همان نکته‌ای که توماج صالحی بطور کوتاه در ویدئوی خود به آن اشاره کرد: «دستگاه قضایی زیر نظر نهادهای فراقانونی و در جهت پروژه‌های آنان عمل می‌کنند»؛ و به نظر میرسد این نهادهای فراقانونی کینه‌جو اکنون در صدد انتقام از توماج و محبوبیت گسترده این هنرمند مردمی است و در این راستا بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند.»

طبق آخرین خبرها، اکانت منتسب به توماج صالحی عصر چهارشنبه ۵ اردیبهشت طی پیامی در شبکه «ایکس» با نقل همان سخنانی که امیر رئیسیان یکی از وکلای وی به «شبکه شرق» گفته بود تأیید کرد که «حکم دادگاه انقلاب در مورد پرونده ۱۴۰۱ توماج صالحی بطور رسمی به وکلای او ابلاغ شد.» 

در پی انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی، یه وان ری نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، صدور حکم اعدام برای این هنرمند موسیقی و رپر معترض را «غیرانسانی و غیرقابل قبول» خوانده و افزوده که «غیرقابل باور است که رژیم ایران چقدر غیرمسئولانه و خودسرانه با متهمان رفتار می‌کند.»

توماج صالحی خواننده رپ اعتراضی تیرماه گذشته به اتهام «افساد فی الارض» به ۶ سال و ۳ ماه زندان و محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های شخصی و حرفه‌ای محکوم شد.

این حکم در دیوان عالی کشور لغو و توماج صالحی در ۲۷ آبان سال گذشته از زندان آزاد شد. ۱۲ روز پس از آزادی توماج صالحی و در نهم آذرماه پس از آنکه وی ویدئویی از شرح شکنجه‌هایی که در زندان تحمل کرده منتشر کرد، بار دیگر به دلیل آنچه «برخی اظهارنظرهای کذب و بدون سند که در فضای مجازی» خوانده شد و به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شد.

بهمن‌ماه سال گذشته امیر رئیسیان اعلام کرد دو اتهام «بغی» و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرائم علیه امنیت» به کیفرخواست قبلی موکل‌اش اضافه شده است. اواخر اسفند گذشته نیز جلسه رسیدگی به پرونده توماج صالحی با اتهامات «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» و «نشر اکاذیب از طریق رایانه» در دادگاه کیفری دو اصفهان برگزار شد.

حکمی که امروز از سوی یک وکیل تأیید و از سوی وکیل دیگر «ابلاغ»‌ آن تکذیب شد، در نتیجه‌ی دادگاه اسفندماه گذشته علیه توماج صالحی صادر شده یا می‌شود.

توماج صالحی خواننده رپ ایرانی در جریان اعتراضات جنبش ملی و در هشتم آبان ۱۴۰۱ بازداشت شد. چند روز پس از بازداشت توماج صالحی ویدئوی کوتاهی توسط «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن فردی که هنوز مشخص نیست واقعا توماج بود یا نه، با چشم‌بند بسیار پهن روی زمین نشسته و می‌گوید که اشتباه کرده است. این ویدئو نیز مانند دیگر ویدئوهای امنیتی رژیم نه تنها مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفت بلکه فقط بر خشم و انزجار عمومی از جمهوری اسلامی افزود.

با اینهمه یکماه پس از بازداشت توماج صالحی خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران ویدئویی ۴۵ ثانیه‌ای از «اعترافات اجباری» توماج صالحی منتشر کرد.

سناریوی این ویدئوی اعترافات اجباری به شکلی است که توماج در اتاقی تاریک مقابل فردی که چهره‌اش مشخص نیست و نقش «بازجو» را به عهده دارد نشسته و از اقدامات خود ابراز ندامت می‌کند و با لبخند تلخی می‌گوید: «کاش می‌تونستم برعکسش را تولید کنم!»

متن منتشرشده به همراه این ویدئو در خبرگزاری «تسنیم» حاوی اتهامات سنگین علیه توماج صالحی بود. این خبرگزاری نوشته بود که «توماج صالحی در اتفاقات اخیر در صفحه توئیتر خود به تبلیغ خشونت و درگیری با نیروهای مسلح و ساخت کوکتل مولوتف می‌پرداخت و اخبار جعلی منتشر می‌کرد. او همچنین با انتشار فراخوان‌های مختلف برای شهرهای کشور در تبلیغ اغتشاشات نقش داشت.»

اسدالله جعفری رئیس دادگستری استان اصفهان ششم آذرماه و یک ماه پس از بازداشت توماج صالحی اتهامات او را «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دستجات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرده بود.

وی افزوده بود که توماج صالحی به همکاری با «دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» هم متهم شده است.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'