سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با شبکه «MSNBC»: اشتباه غربی‌ها این است که فکر می‌کنند با مماشات، آیت‌الله‌ها پسران خوبی می‌شوند!

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با تلویزیون آمریکایی «MSNBC» در برنامه «morning-joe» که ۲۳ آوریل (چهارم اردیبهشت‌ماه) پخش شد بار دیگر خطاب به رهبران غرب و قدرت‌های کلیدی هشدار داد انتظار تغییر رفتار از رژیم آیت‌الله‌ها بیهوده است و تنها راه بازگشت آرامش و ثبات به منطقه کمک به مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی است.

Prince Reza Pahlavi, in an interview with the American television “MSNBC” in the “morning-joe” program that aired on April 23, once again warned the leaders of the West and key powers that it is futile to expect a change of behavior from the Ayatollahs’ regime and the only way to return peace and stability to The area is to help the people of Iran to overthrow the Islamic Republic.

کیهان نوین: شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با تلویزیون آمریکایی «MSNBC» بار دیگر خطاب به رهبران غرب و قدرت‌های کلیدی هشدار داد انتظار تغییر رفتار از رژیم آیت‌الله‌ها بیهوده است و تنها راه بازگشت آرامش و ثبات به منطقه کمک به مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی است.
مجری برنامه میکا برژینسکی مشاور امنیت ملّی در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر بود. در بخشی از مصاحبه کلر مک‌کاسکیل سناتور پیشین آمریکا عضو حزب دمکرات در ارتباط با تهدیدات هسته‌ای جمهوری اسلامی و در انتقاد به «خروج ترامپ از برجام» پرسشی مطرح کرد که شاهزاده پاسخ داد، «بزرگترین مشکلی که شما با این رژیم‌ها دارید این است که درک نمی‌کنید خطر [اصلی] ناشی از انگشتی است که روی ماشه قرار دارد و نه خود اسلحه؛ آن انگشتی که ماشه را می‌چکاند تهدید نهایی است».
«مشکل وقتی است که با یک دیکتاتوری با یک سیستم بنیادگرا و تمامیت‌خواه روبرو هستید که بطور بالقوه می‌تواند به این فناوری دسترسی پیدا کند. تهدید اصلی «ماهیت رژیم جمهوری اسلامی» است… فکر نمی‌کنم هیچ توافقی وجود داشته باشد که این اطمینان را بدهد که آنها دیگر یک رژیم منطقی شده‌ و آیت‌الله‌ها هم پسران خوبی شده‌اند که به همه اصول پایبند خواهد بود! بنابراین مماشات و هرگونه توافق با رژیم فقط وقت تلف کردن است. این واقعیتی است که فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها آن را درک کردند. همچنین سعودی‌ها نیز می‌دانند که رژیم ایران اصلی‌ترین تهدید در منطقه است».

وی همچنین تأکید کرد، «ایرانیان برای دموکراسی و ارزش‌هایی که جهان آزاد از آن برخوردار است می‌جنگند و موفقیت آنها آزادی، برابری و عدالت را تضمین خواهد کرد و صلح را در خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد.»

مجری برنامه «morning-joe» میکا برژینسکی مشاور امنیت ملّی در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر  بود. در بخشی از مصاحبه کلر مک‌کاسکیل سناتور پیشین آمریکا عضو حزب دمکرات در ارتباط با تهدیدات هسته‌ای جمهوری اسلامی و در انتقاد به «خروج ترامپ از برجام» پرسشی مطرح کرد که شاهزاده در پاسخ گفت: «بزرگترین مشکلی که شما با این رژیم‌ها دارید این است که درک نمی‌کنید خطر [اصلی] ناشی از انگشتی است که روی ماشه قرار دارد و نه خود اسلحه، آن انگشتی که ماشه را می‌چکاند تهدید نهایی است.»

میکا برژینسکی: آیا مردم در ایران از رژیم حمایت می‌کنند؟ به نظر شما آمریکایی‌ها را باید چه مسائلی را در مورد مردم ایران که در مقابل حکومت ایستاده‌اند بفهمند؟

شاهزاده رضا پهلوی: بعد از ۴۰ سال مردم ایران این توانایی را داشته‌اند که مقایسه کنند کشور ما به کجا می‌رفت و اکنون در کجا هستیم. ایران باید تا الان ژاپن دوم خاورمیانه می‌بود ولی در عوض به کره شمالی خاورمیانه تبدیل شده. این به این دلیل نیست که مردم تغییر کرده‌اند یا منابع طبیعی‌مان را از دست دادیم، بلکه به  دلیل ماهیت رژیمی است که از همان ابتدا به دنبال صدور یک ایدئولوژی به هزینه ملت ایران بود و بجای اینکه به دنبال رفاه مردم باشد به فکر جاه‌طلبی بود. در نتیجه ایرانی‌ها امروز با فقر دست به گریبان شده‌اند و آمار نشان می‌دهد ۶۰ درصد آنها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.  ارزش پول ما طی این چهار دهه بیش از ده‌هزار برابر زمان انقلاب کاهش پیدا کرده و مردم برای سوخت و غذا در صف معطل می‌شوند.  در عوض می‌بینید که میلیاردها دلار خرج موشک‌ها و پهپادهایی می‌شود که به روسیه ارسال می‌کنند تا علیه اوکراین استفاده شود در حالی که یک سنت آن خرج مردم ایران نمی‌شود. برای همین مردم به این نتیجه رسیده‌اند تا وقتی این رژیم حاکم است، نه تنها فرصتی برای آزادی نداریم، بلکه هیچ فرصتی برای رشد و پیشرفت هم وجود نخواهد داشت.

افراد زیادی در ایران هستند که با گفته‌های شما موافق‌اند، اما من کاملاً مطمئن نیستم که در رژیم ایران چه چیز وجود دارد؟ شما به آنچه در سال ۲۰۲۲ در ایران اتفاق افتاد نگاه کنید، اینجا در ایالات متحده و حتا در اروپا نیز به تلاش همه جوانانی که در ایران علیه حکومت ایستادند و یا حجاب از سر برداشتند وجود داشت پوشش وسیع داده شد، اما ۲۲ هزار نفر زندانی شدند و بیش از ۵۰۰ جوان توسط رژیم کشته شدند و اعتراضات عملاً از بین رفت، رژیم کارزار رعب و وحشت به راه انداخت و آنها را سرکوب کرد. چه چیز باعث می‌شود که مطمئن باشید رژیم شکننده شده است؟

ببینید، بعضی عناصر گمشده مانده‌اند، همانطور که اشاره کردید مردم سال‌هاست که با این رژیم می‌جنگند، اعتراض پس از اعتراض، که در نسل‌های مختلف منجر به جنبش «زن، زندگی، آزادی» شد که قوی‌ترین و اثرگذارترین جنبش در نوع خود است، اما بعضی عناصر گمشده وجود دارد. شما نمی‌توانید از مردمی که کاملاً بی‌دفاع و بدون حامی هستند انتظار داشته باشید که با یک رژیم فوق‌العاده سرکوبگر مبارزه کنند در حالی که حتا یک اقدام در حمایت از آنها انجام نشده، ولی در عوض میلیاردها دلار پول به رژیمی داده که شده آن را صرف تروریسم در خارج کشور و سرکوب مردم در داخل کرده! باید عنصر حمایت از خارج وجود داشته باشد تا به عنوان یک شهروند با استفاده از روش‌های خشونت‌پرهیز مسیر تغییر را پیش ببرید، آنهم در مواجهه با رژیمی که به شدت و وحشیانه مردم را سرکوب می‌کند.

باید اشاره کنم اکثر جنبش‌های مسالمت‌آمیز آزادیبخش در تاریخ معاصر که علیه آپارتاید یا رژیم‌های دیکتاتور شکل گرفت، جنبش‌هایی بودند که بدون حمایت جهان آزاد به‌خصوص غرب نمی‌توانستند به موفقیت دست یابند؛ به عنوان مثال لخ والسا و جنبش «همبستگی» در لهستان یا مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی؛ اینها جنبش‌هایی بودند که بدون حمایت کشورهای قدرتمند و همچنین حمایت ضمنی از مردم و رهبران مخالفان نمی‌توانستند موفق شوند. دو حلقه گمشده که اکنون با آن روبرو هستیم «فشار حداکثری» و به موازات آن «حمایت حداکثری» از مردم است. به همین دلیل است که همیشه خواسته‌ام به موازات کارزار فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه رژیم، کارزار حمایت حداکثری از مردم ایران نیز اجرا شود. اگر این تصمیم گرفته شود، تغییر‌دهنده‌ی بازی می‌شود. زمان آن فرا رسیده که برخی دولت‌های کلیدی متوجه شوند انتظار «تغییر رفتار رژیم» بیهوده است. این رژیم در دی‌ای‌ان خود نمی‌تواند چیزی فراتر از آنچه به نمایش می‌گذارد باشد. زمان سرمایه‌گذاری روی آلترناتیو رژیم که خود مردم ایران هستند فرا رسیده. مردمی که خواستار آزادی و رهایی هستند، برخلاف رژیمی که کوچکترین ارزشی برای ارزش‌های موجود در جهان آزاد و دنیای غرب قائل نیست. ارزش‌هایی مثل حقوق بشر، دموکراسی و یا عدالت.

کلر مک‌کاسکیل سناتور پیشین آمریکا: من به عنوان کسی که در زمان دولت اوباما در توافق هسته‌ای با ایران نقش داشتم، توافقی که از روز اول بحث‌برانگیز بود، مایلم دیدگاه شما را در مورد جاه‌طلبی اتمی جمهوری اسلامی بدانم. ایران در حال حاضر کجا ایستاده و خروج از برجام چه تأثیری در خطرات این رژیم برای جهان داشته است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم بزرگترین مشکلی که شما با این رژیم‌ها دارید این است که درک نمی‌کنید خطر [اصلی] ناشی از انگشتی است که روی ماشه قرار دارد و نه خود اسلحه، آن انگشتی که ماشه را می‌چکاند تهدید نهایی است. حالا پرسش اینجاست که آیا واقعاً می‌شود به این رژیم اعتماد کرد؟ آیا هر توافقی با این رژیم به شما این احساس امنیت را می‌دهد که خودشان از آن تبعیت کنند؟! این مثل یک بمب ساعتی است که در زمان نامعلوم هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد. بنابراین رویکرد درست در مواجهه با این رژیم نه فقط در موضوع هسته‌ای، بلکه در تمام جنبه‌ها و مشکلات دیگری که به واسطه این رژیم پدید آمده، از جمله بی‌ثباتی در منطقه یا دخالت در امور همسایگان، پایان دادن به این رژیم است. پرسش دیگر این است که چرا این رژیم از همان منطق بازدارندگی استفاده می‌کند که برخی کشورهای کلیدی هسته‌ای در گذشته از آن استفاده می‌کردند؟  فکر نمی‌کنم مردم فرانسه شب‌ها بی‌خوابی بکشند به این علت که فرانسه یک کشور هسته‌ای است! زیرا فرانسه یک کشور دموکراتیک است و مردم آن برای داشتن توانمندی هسته‌ای احساس خطر نمی‌کنند.

مشکل وقتی است که با یک دیکتاتوری با یک سیستم بنیادگرا و تمامیت‌خواه روبرو هستید که بطور بالقوه می‌تواند به این فناوری دسترسی پیدا کند. تهدید اصلی «ماهیت رژیم جمهوری اسلامی» است… فکر نمی‌کنم هیچ توافقی وجود داشته باشد که این اطمینان را بدهد که آنها دیگر یک رژیم منطقی شده‌ و آیت‌الله‌ها هم پسران خوبی شده‌اند که به همه اصول پایبند خواهد بود! بنابراین مماشات و هرگونه توافق با رژیم فقط وقت تلف کردن است. این واقعیتی است که فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها آن را درک کردند. همچنین سعودی‌ها نیز می‌دانند که رژیم ایران اصلی‌ترین تهدید در منطقه است. وقتی رژیم از بین برود هر عنصری که منطقه را تهدید می‌کند یا از گروه‌های نیابتی و تروریسم حمایت می‌کند از بین می‌رود… تهدید هسته‌ای و دیگر موارد تهدیدات یکجا از بین می‌روند… ایران آزاد فردا کشوری متعهد به ثبات و همکاری و اتحاد منطقه‌ای خواهد بود که کاملاً برخلاف این رژیم عمل خواهد کرد.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'