سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تحریم چند شبکه تدارکاتی مستقر در آلمان، عمان، ترکیه و ایران مرتبط با برنامه‌های موشکی، پهپادی و هسته‌ای جمهوری اسلامی

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) روز چهارشنبه ۲۰ مارس (اول فروردین ۱۴۰۳) سه شبکه تدارکاتی مستقر در ایران، ترکیه، عمان و آلمان را که از برنامه‌های موشکی بالستیک، هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کرده‌اند مورد تحریم قرار داد.

On Wednesday, March 20, the US Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) sanctioned three procurement networks based in Iran, Turkey, Oman, and Germany that have supported the Islamic Republic’s ballistic missile, nuclear, and defense programs.

کیهان نوین: به گزارش وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه‌ها فیبر کربن، رزین‌های اپوکسی و سایر کالاهای قابل استفاده موشکی برای سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح و سایر شرکت‌های تحریم شده از سوی ایالات متحده، تهیه می‌کرده‌اند. این شبکه‌ها با شرکت فناوری‌های سانتریفیوژ ایران (TESA) که با سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی (AEOI) مرتبط است همکاری داشتند.
یکی از کسانی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، مازیار کریمی شهروند ایرانی- آلمانی ساکن آلمان است که رزین اپوکسی و سایر اقلام را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها و شرکت‌های پوششی (صوری) تهیه می‌کرده است.
کریمی از شرکت آلمانی «مازیکسون» (Mazixon) برای تسهیل خرید تجهیزات پهپاد و آنتن برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تجهیزات برای برنامه موشک بالستیک حمایت می‌کرده است. وی دارای عمده سهام شرکت آلمانی مازیکسون و مدیرعامل آن است.
شرکت «مدافل» (MODAFL)  مستقر در ایران و شرکت «گوکلر» (Gokler) مستقر در ترکیه نیز به دلیل همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. همچنین رستم شهماری قوجه بیگلو مدیرعامل شرکت «پیشرو مبتکران پلیمر» و میترا اینانلو مدیرعامل شرکت «ماندگار بسپار فجر آسیا» (سازنده کامپوزیت) نیز به لیست تحریم‌شدگان اضافه شده‌اند.

به گزارش وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه‌ها فیبر کربن، رزین‌های اپوکسی و سایر کالاهای قابل استفاده موشکی برای سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح، سایر شرکت‌های تحریم شده توسط ایالات متحده تهیه می‌کرده‌اند. این شبکه‌ها با شرکت فناوری‌های سانتریفیوژ ایران (TESA) که با سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی (AEOI) مرتبط است همکاری داشته‌اند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی درباره این تحریم‌ها گفت: «جمهوری اسلامی از طریق شبکه‌های پیچیده تدارکات مخفی، به دنبال تأمین سیستم‌های تسلیحاتی به بازیگران سرکش در سراسر جهان است که به درگیری دامن می‌زند و جان غیرنظامیان بی‌شماری را به خطر می‌اندازد… ایالات متحده به استفاده از ابزارهای خود برای مختل کردن این شبکه‌ها و پاسخگویی کشورهایی که به تکثیر پهپادها و موشک‌های ایران کمک می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

یکی از کسانی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، مازیار کریمی شهروند ایرانی- آلمانی ساکن آلمان است که رزین اپوکسی و سایر اقلام را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از شبکه پیچیده‌ای شامل واسطه‌ها و شرکت‌های پوششی (صوری) تهیه می‌کرده است.

طبق گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، کریمی یک عامل تدارکاتی با سابقه است که حداقل از سال ۲۰۱۳ به صنایع دفاعی جمهوری اسلامی از جمله تسهیل خرید تجهیزات خدمات ارائه می‌داده است.

کریمی از شرکت آلمانی «مازیکسون» (Mazixon) برای تسهیل خرید تجهیزات پهپاد و آنتن برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تجهیزات برای برنامه موشک بالستیک حمایت می‌کرده است. وی دارای عمده سهام شرکت آلمانی مازیکسون و مدیرعامل آن است.

کریمی از شرکت Mazaya Alardh Aldhabia LLC (MAA) مستقر در عمان به عنوان یک شرکت پوششی برای پشتیبانی از سپاه پاسداران استفاده کرده است.

شرکت «مدافل» (MODAFL)  مستقر در ایران و شرکت «گوکلر» (Gokler) مستقر در ترکیه نیز به دلیل همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. همچنین رستم شهماری قوجه بیگلو مدیرعامل شرکت «پیشرو مبتکران پلیمر» و میترا اینانلو مدیرعامل شرکت «ماندگار بسپار فجر آسیا» (سازنده کامپوزیت) نیز به لیست تحریم‌شدگان اضافه شده‌اند. این شرکت‌ها با شرکت «تکنولوژی سانتریفیوژ ایران» (تسا) که با سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مرتبط است در ارتباط بوده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'