سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آنتونی بلینکن: مایل هستیم جمهوری اسلامی که تأمین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری برای حوثی‌هاست به آنها بگوید از حمله دست بکشند!

با ادامه حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های خارجی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، مقامات آمریکایی بار دیگر از جمهوری اسلامی خواستند از نفوذ خود برای توقف این حملات استفاده کند. این درخواست‌ها در شرایطی است که همین مقامات بارها تأکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی به صورت مستقیم این حملات را طراحی و پشتیبانی می‌کند.

With the continuation of attacks by Houthi militias on foreign ships in the Red Sea and the Strait of Bab al-Mandab, American officials once again asked the Islamic Republic to use its influence to stop these attacks. These requests are in a situation where the same officials have repeatedly emphasized that the Islamic Republic directly designs and supports these attacks.

کیهان نوین: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه ۲۰ مارس برای گفتگو درباره اوضاع منطقه به خاورمیانه سفر کرده می‌گوید، «ما می‌خواهیم که ایران از نفوذ خود بر حوثی‌ها استفاده کند، زیرا تأمین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری برای حوثی‌ها است. ما مایل هستیم ببینیم که آنها به حوثی‌ها بگویند که از حملات خود دست بکشند».
وی در گفتگو با شبکه «الحدث» عنوان کرد، « ما اختلافات زیادی با [رژیم] ایران در زمینه‌های مختلف داریم و فشارهای زیادی از سوی ما و بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله از طریق تحریم‌ها، بر حکومت ایران تحمیل شده است، اما من همچنین فکر نمی‌کنم ادامه حمایت از حملات حوثی‌ها به نفع [رژیم] ایران باشد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه ۲۰ مارس (یکم فروردین) برای گفتگو درباره اوضاع منطقه به خاورمیانه سفر کرده می‌گوید، «ما می‌خواهیم که ایران از نفوذ خود بر حوثی‌ها استفاده کند، زیرا تأمین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری برای حوثی‌ها است. ما مایل هستیم ببینیم که آنها به حوثی‌ها بگویند که از حملات خود دست بکشند.»

وی در گفتگو با شبکه «الحدث» عنوان کرد، « ما اختلافات زیادی با [رژیم] ایران در زمینه‌های مختلف داریم و فشارهای زیادی از سوی ما و بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله از طریق تحریم‌ها، بر حکومت ایران تحمیل شده است، اما من همچنین فکر نمی‌کنم ادامه حمایت از حملات حوثی‌ها به نفع ایران باشد. همه کشورهای جهان این حملات را محکوم می‌کنند و اینکه ایران تا چه اندازه مسئول آن دیده می‌شود، برای [رژیم] ایران خوب نیست. بنابراین امیدواریم که جمهوری اسلامی از نفوذی که دارد برای پایان دادن به این حملات استفاده کند.»

بلینکن در بخشی از این صحبت‌ها با بیان اینکه «حوثی‌ها محموله‌هایی را که به سمت مردم خودشان در یمن در حال حرکت بود، مورد حمله قرار دادند» توضیح داد، «به شدت درگیر یک تلاش دیپلماتیک هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که درگیری‌ها گسترده نشود، از جمله عدم سرایت آن به لبنان و توسط حزب‌الله… به نظرم هیچکس واقعاً در پی درگیری نیست، من معتقد نیستم که اسرائیلی‌ها یا حزب‌الله این را می‌خواهند، لبنان قطعاً این را نمی‌خواهد و حتا [رژیم] ایران به عنوان حامی حزب‌الله فکر نمی‌کنم این را بخواهد. اما متأسفانه گاهی اوقات آسان است که در یک درگیری ناخواسته پیش می‌آید اما باید حل شود.»

روزنامه «فایننشال تایمز» چهارشنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفندماه) گزارش داد مقام‌های آمریکا و جمهوری اسلامی در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ در عمان گفتگوی محرمانه داشتند. طی این گفتگوها واشنگتن نگرانی‌های خود را در زمینه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز ابراز کرده است. برخی منابع گزارش دادند محور این مذاکرات درباره حملات حوثی‌ها و پشتیبانی تهران از گروه‌های نیابتی بوده است.

یک فرد مطلع گفته بود که مقامات آمریکایی مذاکره غیرمستقیم با تهران را «روشی برای جلوگیری از افزایش طیف وسیعی از تهدیدات جمهوری اسلامی» می‌دانند. آنها ادعا می‌کنند در این مذاکرات مواردی را انتقال می‌دهند که از «یک درگیری‌ گسترد‌ه‌تر» جلوگیری شود.

پیش از این گزارش شده بود که مقامات آمریکایی چندین مرتبه از مقامات دولت چین خواسته‌اند برای مهار حوثی‌ها به جمهوری اسلامی که پشتیبان آنهاست فشار بیاورند اما بی‌فایده بوده است. هرچند آمریکا با همکاری بریتانیا برای مقابله با حملات حوثی‌ها چند عملیات مستقیم علیه آنها در خاک یمن انجام دادند اما تهدیدات آنها کاهش پیدا نکرد. در آمریکا مقامات ارشد حزب جمهوریخواه «مماشات» دولت بایدن با منشاء این حملات یعنی رژیم ایران را عامل گستاخ‌تر شدن حوثی‌ها می‌دانند.

آمریکا در ماه‌های اخیر چند شرکت و دلال مرتبط با شبکه پشتیبانی موشکی و پهپادی از حوثی‌ها را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) روز ۱۶ مارس (۲۶ اسفندماه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت کشتیرانی «ویشنو» (Vishnu) را که در جزایر مارشال ثبت شده، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در مورد حوثی‌ها که دولت بایدن چندی پیش دوباره آنها را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده، گفت: «ما به روشنی درباره اینکه حوثی‌ها چه کسانی هستند و جهان‌بینی آنها چیست آگاه هستیم… بنابراین مطمئن نیستیم که آنها فوراً متوقف شوند، اما مصمم هستیم تلاش کنیم تا توانایی‌های آنها را کاهش دهیم و از بین ببریم.»

اگرچه آنتونی بلینکن گفته «مایل هستیم تهران به حوثی‌ها بگوید از حمله دست بکشند» اما مقامات جمهوری اسلامی بارها ادعا کردند این گروه شبه‌نظامی از تهران دستور نمی‌گیرد و مستقل عمل می‌کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'