سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا از ایرانیان «در مبارزه برای آزادی به خاطر صلح» حمایت کنند

شاهزاده رضا پهلوی در اولین مصاحبه دو قسمتی در برنامه عربی‌زبان «یالّا» با هیفی بوظو، از جامعه جهانی خواست تا از ایرانیان «در مبارزه برای آزادی به خاطر صلح» حمایت کند.

Prince Reza Pahlavi, in the first two-part interview on the Arabic-language program “Yalla” with Hifi Bouzou, called on the international community to support Iranians “in their struggle for freedom for the sake of peace.”

کیهان نوین:  مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی با کانال «یالّا» در شرایطی انجام شده که خاورمیانه در یک بحران گسترده بسر می‌برد و مقامات ایالات متحده رژیم مذهبی ایران را «بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان» می‌دانند.
شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اهمیت و قدمت جنبش زنان در ایران که مورد توجه و حمایت جهانی نیز قرار گرفته است، تاکید کرد که نافرمانی مدنی نقش مهمی در تحت فشار قرار دادن رژیم و شکل دادن به آینده کشور خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چگونه در مسیر آزادی ایران قدم بر می‌دارد، گفت که تنها تمرکز وی در این مرحله آنست که بتواند با گرد آوردن بیشترین جریانات هم‌فکر به این انتقال کمک کند: «در یک ائتلاف که مایل به تغییر این رژیم به حکومتی است که در نهایت ایرانی‌ها آن را انتخاب خواهند کرد.»

شاهزاده رضا پهلوی از جامعه جهانی خواست تا از این «فرصت براى ایجاد یک تغییر پایدار که شکل کل منطقه را تغییر می‌دهد» بهره‌بردارى کنند. او تاکید کرد: «یک ایران آزاد که نماینده واقعی مردم باشد، به دنبال داشتن بهترین‌ها خواهد بود. مناسبات همجواری با همسایگان عرب ما، با اسرائیل، با ترکیه، با پاکستان  و با هر کسی در پیرامون ما سبب می‌شود تا ظرفیت‌های رفاهی خود را با هم به حداکثر برسانیم.»

وی ادامه داد که بجای هزینه کردن برای مناقشه و درگیری، می‌توان از منابع کشورها‌ برای بهبود زندگی شهروندان و مقابله با بحران کمبود آب در منطقه استفاده کرد.

این مصاحبه در شرایطی انجام شده که خاورمیانه در یک بحران گسترده بسر می‌برد. مقامات ایالات متحده رژیم مذهبی ایران را «بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان» می‌دانند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هشدار داد: «ما حداقل از سال ۱۹۷۳  تا کنون وضعیتی به خطرناکی که اکنون در سراسر منطقه با آن روبرو هستیم، ندیده‌ایم.»

آنتونی بلینکن همچنین در سخنانی در قطر گفت: «حملات در سوریه و عراق، حملات لبنان به اسرائیل، حملات به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، حملات در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، و البته حمله  هفتم اکتبر علیه اسرائیل،  توسط گروه‌هایی انجام شده که توسط رژیم ایران آموزش دیده، مسلح و تأمین مالی شده و اطلاعات کسب کرده‌اند».

در همین حال، در داخل ایران، مردم با نابسامانی روزافزون اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. روزی نیست که اقشار مختلف جامعه تجمع اعتراضی برگزار نکنند. نظام نگران است که تشدید نارضایتی مردم بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفند برگزار شود تأثیر بگذارد. در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بلینکن، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تاکید کرد: «استراتژی جمهوری اسلامی حفظ و تداوم سلطه‌ی خود با افزایش سرکوب در داخل و ترور در خارج است.»

در مصاحبه با «یالّا»، شاهزاده همچنین بار دیگر با اشاره به اینکه اپوزیسیون و فعالان آزادیخواه در آفریقای جنوبی و روسیه بدون حمایت جدی بین‌المللی نمی توانستند موفق شوند، بر اهمیت حمایت بین‌المللی برای تغییر رژیم در ایران تاکید کرد. اما همزمان هشدار داد که غرب نباید سیاست اشتباه در عراق و با صدام حسین را تکرار کند.

استراتژی «تغییر رژیم» شاهزاده رضا پهلوی شامل رویکردی دوجانبه از سوی جامعه جهانی است: فشار حداکثری علیه رژیم و همزمان پشتیبانی حداکثری از مردم ایران برای توانمند کردن مبارزه‌ی آنها. او بر اجرای جدی تحریم‌ها که در عمل نادیده گرفته شده‌اند تأکید کرد تا از این طریق امکان دسترسی رژیم به منابع مالی قطع شود. وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا با محدود کردن سفر مقامات جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها و اخراج دیپلمات‌های آنها، فشار دیپلماتیک را بر تهران افزایش دهند.

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اهمیت و قدمت جنبش زنان در ایران که مورد توجه و حمایت جهانی نیز قرار گرفته است، تاکید کرد که نافرمانی مدنی نقش مهمی در تحت فشار قرار دادن رژیم و شکل دادن به آینده کشور خواهد داشت. وی برای توانمند ساختن مردم ایران به این نکته اشاره نمود که جامعه جهانی می تواند با فراهم آوردن امکاناتی زمینه‌ی مبارزه‌ را برای آنها بهبود بخشد و در همین ارتباط علاوه بر دسترسی به تکنولوژی ارتباطات و اینترنت پیشنهاد کرد: «از دارایی‌های بلوکه شده ایران که متعلق به همه مردم ایران است برای حمایت از اعتصابات کارگران و کارکنان در ایران استفاده شود.»

هیفی بوظو با اشاره به اینکه «شما برجسته‌ترین شخصیت اپوزیسیون جمهوری اسلامی هستید و گفته‌اید که مأموریت زندگی‌تان زمانی تحقق پیدا می‌کند که ایران آزاد شود» از وی پرسید: «امروز چگونه در آن مسیر گام برمی‌دارید؟»

شاهزاده پاسخ داد که تنها تمرکز وی در این مرحله آنست که بتواند با گرد آوردن بیشترین جریانات هم‌فکر به این انتقال کمک کند: «در یک ائتلاف که مایل به تغییر این رژیم به حکومتی است که در نهایت ایرانی‌ها آن را انتخاب خواهند کرد. در حال حاضر، ما در مرحله مبارزه برای سرنگونی این رژیم هستیم.»

وی همچنین با اشاره بر لزوم ایجاد مسیری برای گذار مسالمت‌آمیز پس از سقوط رژیم تاکید کرد که  نیروهای نظامی و شبه‌نظامی نیز باید در روند انتقال شرکت داشته باشند: «اما باید محاسبه شود که چگونه می‌توان بخش عمده‌ای از بدنه‌ی این نیروها را [در نیروهای مسلح متعارف] ادغام کرد.»

این نخستین بار نیست که شاهزاده رضا پهلوی از ارتش و نیروهای مسلح می خواهد تا «به مردم بپیوندند و سپر حفاظت آنها در برابر بقایای رژیمی که مأیوسانه برای حفظ قدرت تلاش می‌کند.» وی در این مصاحبه از آنها به عنوان «بزرگترین فاکتورX جهت حمایت از گذار و حفظ نظم و قانون» در دوران انتخاب مجلس مؤسسان یاد کرد: مجلس مؤسسان نظام حقوقی آینده را ترسیم کرده و قانون اساسی آینده کشور را به بحث گذاشته و سنگ‌بنای یک همه‌پرسی آزاد و عادلانه را خواهد گذاشت.

*کانال عربی‌زبان «یالّا» در سال ۲۰۲۲ توسط لن خودورکوفسکی یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و هیفی بوظو راه‌اندازی شد. این کانال در کنار انتشار روایت‌ها و گزارش‌های مختلف، با افراد سرشناس منطقه و چهره‌های بین‌المللی که در مسائل خاورمیانه نقش دارند مصاحبه می‌کند.  مهمانان قبلی این رسانه از جمله عبارت بودند از مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، هزاع المنصوری اولین فضانورد اماراتی، برایان هوک نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور ایران و مشاور سیاسی ارشد وزارت خارجه دولت ترامپ.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'