سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تصویب ورود بدون کنکور «طلاب» به دانشگاه فرهنگیان

شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود بدون کنکور «طلاب» به دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرد. جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته سیاست‌های گسترده‌ای را برای ایدئولوژیک کردن بیشتر فضای مدارس به اجرا گذاشته است.

The Supreme Council of the Cultural Revolution approved the entry of “students” into Farhangian University without entrance exams. Over the past year, the Islamic Republic has implemented extensive policies to further ideologicalize the atmosphere of schools.

کیهان نوین: مواردی چون حفظ بودن دست‌کم ۱۰ جزء قرآن، برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی از جمله اولویت‌ها برای پذیرش بدون کنکورِ طلاب یا دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان است.
این طرح برای دو سال و به صورت «آزمایشی» اجرا می‌شود و ۱۰ درصد از ظرفیت جذب دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به اجرای آن اختصاص می‌یابد.
وزارت آموزش و پرورش ماه‌هاست به دنبال جاسازی نیروهای ارزشی و طلبه‌ها در ساختار آموزشی کشور با هدف مغزشویی کودکان و تحمیل نگرش ایدئولوژیک به آنها است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای عجیب مقرر کرده که «طلاب» و «دانش‌آموزان نخبه» بتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. این طرح برای دو سال و به صورت «آزمایشی» اجرا می‌شود و ۱۰ درصد از ظرفیت جذب دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به اجرای آن اختصاص می‌یابد.

در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که برای مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به جذب دانش‌آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در حوزه‌های مختلف اختصاص می‌ِیابد و این دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و انجام ارزیابی تکمیلی از سوی یک هیأت جذب و گزینش و وارد دانشگاه فرهنگیان شده و معلم می‌شوند.

بر اساس ادعای شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از این مصوبه «کیفیت‌بخشی» به نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان با «تمرکز بر استعدادهای برتر» است!

همچنین مواردی چون حفظ بودن دست‌کم ۱۰ جزء قرآن، برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، برگزیدگان جشنواره‌ها و المپیادهای علمی، و همچنین عضویت در مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله اولویت‌ها برای پذیرش بدون کنکورِ طلاب یا دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان است.

پذیرش بدون کنکور طلاب در دانشگاه فرهنگیان با یک مصاحبه از سوی هیأتی متشکل از رئیس دانشگاه فرهنگیان، رئیس نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌­ها، معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس مرکز برنامه­‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش و معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، و چهار عضو حقیقی از میان متخصصان تربیتی، معلمان یا مدیران موفق مدارس با معرفی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌پذیرد.

مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصویب «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» از سوی این شورا است.

شورای عالی فرهنگی این آیین‌نامه را دوازدهم بهمن‌ماه امسال برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان ابلاغ کرد.

در حالی که گزارش‌ها از کمبود ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار آموزگار در آموزش و پرورش حکایت دارد اما وزارت آموزش و پرورش ماه‌هاست به دنبال جاسازی نیروهای ارزشی و طلبه‌ها در ساختار آموزشی کشور با هدف مغزشویی کودکان و تحمیل نگرش ایدئولوژیک به آنها است.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش آذرماه امسال نیز اعلام کرد که از ۷۰ هزار معلم جدیدی که امسال باید به آموزش و پرورش افزوده می‌شدند، این وزارتخانه اقدام به جذب ۵۸۰۰ تن نیروی جهادی و ۱۳۰۰ نفر مربی قرآن و ۲۵ هزار نفر طلبه کرده است!

همزمان حمید نیکزاد مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش نیز از راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه خبر داده و گفته بود که «طلبه‌هایی که توانمندی لازم را دارند جذب شده اند که امیدواریم نقشی در ترویج بیشتر فرهنگ ایرانی-اسلامی داشته باشیم.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش گفته بود «ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه براساس مصوبه ۷۸۶ انقلاب فرهنگی و ابلاغ رئیس جمهور شکل گرفته، آیین‌نامه شورای همکاری کمیته‌ها ۲۰ سال هست ابلاغ شده و به تازگی تغییراتی کرده که به زودی ابلاغ می‌شود و تا قبل از ابلاغ، نظر همکاران برای ما بسیار مهم است.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزوده بود «طرح پیوند «مسجد، مدرسه و منزل» هنوز توفیق لازم را کسب نکرده و یکی از مواردی است که وزیر آموزش و پرورش با جدیت پیگیر آن است، نقش دستگاه های بیرونی در این طرح جدی گرفته نشده و برای خود دانش آموز هم باید نقش تعریف شود، دانش آموز را باید به مسجد وصل کنیم.»

حمید نیکزاد چند هفته پیش نیز گفتگو با وبسایت «دیده‌بان ایران» گفته بود که طلبه‌ها به چند صورت در آموزش و پرورش جذب شده‌اند؛ از آموزگار دبستان تا معلم پرورشی و مشاور و همچنین به صورت «سربازطلبه» و دخالت در تغییرات محتوای کتاب‌های درسی!

حمید نیکزاد افزوده بود «ورود روحانیون به آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی مورد نظر سند تحول بنیادین به عنوان میثاق ملی تعلیم و تربیت است، آموزش و پرورش مهمترین نهاد در تعالی فرهنگ، فکر، اندیشه و ساختن جامعه به شمار می‌رود از طرفی حوزه علمیه و روحانیت باید پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش را جزئی از رسالت خود بداند و از آن به عنوان یک رسالت مهم نگاه کند.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش مدعی شده بود که آموزش‎‌هایی که طلبه‌ها می‌بینند هم‌تراز همان چیزی است که برای یک معلم در مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است. او گفته که حوزه علمیه خواهران رشته‌های تخصصی از جمله «تربیت دینی کودک و نوجوان»، «فقه تربیت دینی کودک و نوجوان» و «تحول دینداری کودک و نوجوان» را آموزش می‌بینند تا برای آموزگاری مقطع ابتدایی آماده شوند.

حمید نیکزاد بخشی از کارکرد روحانیون و طلبه‌ها در آموزش و پرورش را برای ایجاد تغییرات در کتاب‌های درسی اعلام کرده است: «تعیین و معرفی نمایندگان حوزه علمیه به سازمان پژوهش و برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش در یازده حوزه یادگیری و حضور کارشناسانه آنان در جلسات کاری این سازمان از جمله این اقدامات بوده است.»

از جمله دیگر اقدامات ایدئولوژیک در مدارس کشور، تفکیک جنسیتی کتاب‌ها و همچنین تعیین برنامه اجباری «نماز» در برنامه هفتگی دانش‌آموزان است.

رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش آبان امسال اعلام کرد که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، محتوای کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان دختر و پسر، تفکیک جنسیتی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید «فرهنگ حیا» را در سراسر جامعه نهادینه کنیم گفته بود که «در سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش خواسته شده است هم مدارس وهم کتب درسی متناسب با جنسیت و نیاز دختران و پسران ایجاد و تدوین شود. این امری تعلیمی و تربیتی و علمی است. امری تربیتی است و ربطی به نگرش و مسائل از این دست ندارد. بالاخره نیازهای اجتماعی دختر و پسر با هم فرق دارد. نیاز مدارس ما زمانی که دخترانه یا پسرانه باشد با هم فرق دارد. حتی در مواردی بحث‌های مربوط به دختران و پسران در کتاب‌های دینی و تربیتی ما فرق دارد.»

پیشتر نیز رضا نقی‌زاده مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم از آغاز بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که بیش از ۷ هزار عضو هیات علمی در تدوین و بازنگری این دروس در ۲ سال آینده با وزارت علوم همکاری کنند.

تعیین یک «زنگ نماز» در برنامه آموزشی مدارس از دیگر اقدامات اخیر وزارت آموزش و پرورش بوده است. رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای که در همین رابطه ابلاغ کرده نوشته که زنگ نماز با هدف «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در همه دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی قرار گرفته و در نظر گرفتن زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای این امر از سوی مدارس الزامی است.

در این بخشنامه آمده که با توجه به «منویات علی خامنه‌ای» در بیانیه گام دوم انقلاب، «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» به عنوان اولویت فعالیت‌های پرورشی مدارس در نظر گرفته می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'