سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

چگونه جمهوری اسلامی ایرانیان مخالف و معترض را در بریتانیا هدف قرار می‌دهد

 ایرانی‌ها از تهدیدات، آزار و اذیت و ارعاب که برای سازماندهی اعتراضات علیه جمهورى اسلامى در بریتانیا تجربه كرده‌اند، صحبت می‌کنند.
 «ما ایرانیان مخالف رژیم با اسلحه‌اى که به سوی سرمان نشانه رفته زندگی می‌کنیم. به پلیس گفتم هر روز احساس می‌کنم آخرین روز من است.»
 «مغز ما هر لحظه مى‌تواند هدف گلوله قرار گیرد.»
 دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا: «رژیم ایران مردم را در خاک این كشور تهدید می‌کند.»

Iranians talk about the threats, harassment and intimidation they experienced for organizing protests against the Islamic Republic in Britain.
 “We Iranians who oppose the regime live with a gun pointed at our heads. “I told the police that every day feels like my last day.”
 “Our brain can be shot at any moment.”
 British Foreign Minister David Cameron: “The Iranian regime threatens the people in this country.”

 

کیهان نوین: خبر درگذشت مهسا ژینا امینی، اعتراضات سراسری پس از آن و وضعیت اسفبار زنان در ایران، سودابه را که خواسته تنها نام کوچکش عنوان شود، شب‌ها بیدار نگه می‌داشت. او می‌گوید: «در آن لحظه متوجه شدم که باید اقدامات بیشتری انجام دهیم تا به مردم دنیا بگوییم در داخل ایران چه می‌گذرد.»

سودابه پس از کمک به سازماندهی اعتراضات در خارج از دانشگاه منچستر و در میدان سنت پیتر، در مقابل مرکز اسلامی آن شهر، دست به تحصن زد.

امسال یک نماینده پارلمان انگلستان گفت: «مرکز اسلامی انگلیس به داشتن ارتباط با رژیم ایران متهم است.»

خیلى زود، سودابه به دلیل نقش‌اش در سازماندهی تظاهرات، تهدیدات آنلاین دریافت کرد و مستقیم نیز تحت فشار و ارعاب قرار گرفت. در یکی از تظاهرات، فردى که او را نمی‌شناخت، نام اعضای خانواده‌اش را در گوش او زمزمه کرد. « آنها آدرس خانه ما را در ایران به ما می‌گفتند و سپس می‌پرسیدند: می‌خواهی خواهرت با عواقب اعمالت در اینجا، مواجه شود؟»

سودابه می‌گوید که اعضاى مرکز اسلامی با او و دیگر معترضان برخورد کرده‌اند. این در حالیست که مرکز اسلامی اتهام تهدید و خشونت فیزیکی کارکنان یا کارمندان خود را قاطعانه رد می‌کند!

او درباره اعتراض در برابر مرکز اسلامی  توضیح می‌دهد: «دو مرد ایرانی از مرکز اسلامى منچستر بیرون آمدند و به فارسی به ما گفتند: فقط سعی کنید وارد این ساختمان شوید و ما شما را مانند سگ خواهیم کشت. با وجود اینکه من به پلیس شکایت کردم، اما هنوز حتی از بیرون رفتن و خرید مواد غذایی احساس ناامنی می‌کنم. ممکن است ما در خیابان‌هاى این شهر هدف تیراندازى قرار نگیریم و کشته نشویم، اما حس امنیتى را که باید اینجا داشته باشم، به سادگی احساس نمی‌کنم.»

وى می‌گوید: «هیچکدام از ما اعتراض‌کنندگان دیگر نمی‌توانیم به ایران برگردیم و در این کشور هم در امنیت نیستیم، مگر اینکه دولت برای شناسایی عواملى که از طرف جمهوری اسلامی ما را تهدید می‌کنند، اقدامی‌ انجام دهد.»

روزنامه گاردین با تعدادی از ایرانیان مقیم بریتانیا که طی یک سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی، در این کشور یا در تظاهرات شرکت و یا آنها را سازماندهی نموده‌اند و همچنان نگران جان خود هستند، گفتگو کرده است. رژیم ایران بطور فزاینده مردم خارج از مرزهای خود را با ترفند‌های مختلف و با سرکوب فراملی هدف قرار می‌دهد تا هر نوع بحث و انتقادی را در خارج کشور نیز خفه کند.

هفته گذشته، دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «رژیم ایران همچنان به تهدید مردم در خاک این کشور ادامه می‌دهد و از ابتدای سال ٢٠٢٢ حداقل ۱۵ تهدید جدى برای کشتن یا ربودن اتباع انگلیسی و سایر افراد ساکن در بریتانیا وجود داشته است.»

در بیانیه دولت آمده که رژیم علناً خواستار کشتن این افراد شده و در برخی موارد خانواده‌های آنها را در ایران بازداشت کرده و مورد اذیت و آزار قرار داده است.

کارکنان بی‌‌بى‌سى فارسی در لندن، امسال به گاردین گفته‌اند که می‌ترسند پس از آزار و اذیت عوامل رژیم ایران، به تنهایی بیرون بروند و اعضای خانواده آنها که در ایران بسر مى برند نیز خودسرانه بازداشت شوند.

یکی از فعالان حقوق مدنی از گروه «حقوق بشر متحد برای مهسا» می‌گوید که بسیاری از فعالان مجبور شده‌اند به دلیل تهدیدات جانى فعالیت‌های خود را متوقف کرده یا بطور ناشناس کار کنند.

او می‌گوید: «از زمانی که مهاجرت گسترده ایرانى‌ها شروع شد، تهدیدهای آنلاین و آفلاین از سوی افراد طرفدار رژیم ساکنِ این کشور نیز آغاز گردید. در خیابان همیشه مراقبم و به پشت نگاه می‌کنم. من در فضای مجازی یا در خیابان احساس امنیت نمی‌کنم. جمهوری اسلامی یک کمپین آنلاین بسیار قوی برای هدف قرار دادن ناراضیان در غرب به وجود آورده است.»

وحید بهشتی فعال ایرانی- بریتانیایی و زندانی سیاسی سابق، تظاهراتی را در مقابل وزارت امور خارجه بریتانیا در لندن برگزار کرده و خواستار اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی شده است. او می‌گوید علیه وى فتوا داده‌اند و اخیراً از سوی فردی تهدید شده که به او گفته: «امروز گردنت را مى‌زنم!»

بهشتی می‌گوید این مرد بعداً توسط پلیس بازداشت شد و ماموران به او گفته‌اند که در جریان دستگیری این فرد، یک چاقو پیدا شده است: «این چیزیست که ما هر روز در اینجا در حال زندگی هستیم. ما ایرانی‌ها با تفنگى که به سرمان نشانه گرفته شده، زندگی می‌کنیم. اینجا به پلیس گفتم که هر روز احساس می‌کنم آخرین روز من است.»

برخی از فعالانی که گاردین با آنان مصاحبه کرده، می‌گویند که آنها همچنین قربانی تعقیب، دزدی آنلاین و ترور شخصیت‌ها به رهبری حامیان رژیم در بریتانیا بوده اند.

دنیا ٢٣ ساله که خواسته فقط نام کوچکش عنوان شود، گفته: «اولین درک من از رفتن به تظاهرات در لندن این بود که از عینک آفتابی، ماسک و کلاه برای جلوگیری از شناسایی استفاده کنم، نه به دلیل عواقب بالقوه برای خودم در صورت شناسایى، بلکه برای امنیت خانواده‌ام.»

دنیا در اکتبر ٢٠٢٢ یک کمپین در رسانه‌های اجتماعی به نام «صدای ایران باش» با انتشار مطالبی درباره اعتراضات در داخل ایران و سراسر جهان آغاز کرد. او می‌گوید: «از زمان شروع این کارزار در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، از جمله اینکه نام کامل خود را  در فضای مجازی دیده است.»

وى افزوده: «من قویاً معتقدم که اینها عوامل بازدارنده‌ای هستند که از سوى جمهورى اسلامى تشکیل شده و سپس به وسیله ماموران مخفی رژیم به کار گرفته می‌شوند تا سعی کنند افکار عمومی‌ زنان یا شخصیت‌های بالقوه تأثیرگذار در جامعه را از بین ببرند و افکار عمومی‌ را تحت تأثیر قرار داده،  آنها را بی‌قدرت جلوه دهند و به خاطر آنچه دارند بدنام کنند.»

دنیا فاش کرد که اکنون مراقب مطالبی است که آنلاین منتشر می‌کند؛ زمانی که برای اعتراض در لندن است، با همراهى شخص دیگرى به ایستگاه می‌رود، و کسی نیز می‌بایست موقعیت مکانی او را داشته و برنامه زمانی وى را بداند تا اگر اتفاقی برای وی افتاد مطلع شوند.

او می‌گوید: «ما به حمایت غیرایرانیان احتیاج داریم. ما به افرادی نیاز داریم که در کنار ما بایستند تا ما اعتماد به نفس برای استفاده از آزادی بیان داشته باشیم، همانطور که از سایر افراد غیرایرانی حمایت می‌شود. من باید این حق را داشته باشم که در بریتانیا، کشوری که در آن متولد شده‌ام، حمایت شوم.»

سخنگوی پلیس متروپولیتن در همین ارتباط گفته: «افسران متخصص به ارتباط نزدیک با افراد آسیب‌دیده ادامه می‌دهند تا توصیه‌های ایمنی و امنیتی مناسب را به آنها ارائه دهند. ما به همکاری نزدیک با شرکای اطلاعاتی خود و سایرین ادامه خواهیم داد تا هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با این نوع تهدیدها انجام دهیم. چه از طریق اقدامات امنیتی حفاظتی یا خنثى کردن عملیات آنان.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'