سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

احضار کاردار جمهوری اسلامی در آلمان؛ نهادهای حکومتی ایران در حمله به کنیسه یهودیان بوخوم دست دارند

دادگاه عالی دوسلدورف اعلام کرد سازمان‌های حکومتی جمهوری اسلامی پشت حمله برنامه‌ریزی شده به کنیسه‌ای در شهر بوخوم قرار دارند. این حمله در نوامبر ۲۰۲۲ انجام شده بود.

The High Court of Dusseldorf announced that the government organizations of the Islamic Republic are behind the planned attack on a synagogue in the city of Bochum. This attack was carried out in November 2022.

کیهان نوین: دادگاه عالی دوسلدورف اعلام کرد نهادهای حکومتی ایران در آتش‌سوزی کنیسه یهودیان شهر بوخوم دست داشتند.
دادگاه دوسلدورف «بابک ج.» را که به سوی یک کنیسه در بوخوم کوکتل مولوتوف پرتاب کرده بود به دو سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده است.
وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است: «اکنون دلایل قضائی دقیق این دادگاه برای تعیین پیامدها و اتخاذ گام‌های بعدی از جمله در سطح اتحادیه اروپا مهم هستند.»
تأکید بر «دلایل قضائی دقیق این دادگاه» آنهم «برای تعیین پیامدها و اتخاذ گام‌های بعدی در سطح اتحادیه اروپا» می‌تواند در ارتباط با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اروپا تعبیر و تفسیر شود چرا که تا کنون اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی آن، جوزپ بورل، مرتب این بهانه را می‌آوردند که برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به حکم قانونی یک دادگاه در کشورهای عضو این اتحادیه نیاز است.

وزارت خارجه آلمان سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۲۸ آذرماه) پس از اینکه دادگاه دریافت که نهادهای حکومتی ایران پشت آتش‌سوزی کنیسه‌ای در شهر بوخوم قرار دارند، کاردار جمهوری اسلامی را احضار کرد. به نظر می‌رسد اشاره دادگاه دوسلدورف به «نهاد» یا «سازمان حکومتی ایران» که پشت حمله به کنیسه یهودیان بوخوم قرار دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

دادگاه دوسلدورف شهریورماه امسال فردی به اسم «بابک. ج» را به عنوان عامل این آتش‌سوزی محاکمه کرد. در بازجویی‌ها مشخص شد وی از حکومت ایران دستور گرفته است.

در شهریورماه ۱۴۰۲ همزمان با آغاز محاکمه‌ی این متهم، رسانه‌های آلمان نوشتند که کسی که متهم را به پلیس لو داد از نزدیکان «بابک ج.» است. وی تلاش کرده بود آن فرد را برای همدستی با خود راضی کند. گفته شده متهم عامل حمله به یک کنیسه در شهر اسن نیز بوده و قصد داشته کنیسه‌ای در دورتموند را نیز به آتش بکشد.

روزنامه «واشنگتن ‌پست» اواسط اسفند ۱۴۰۱ به نقل از چند مقام امنیتی آلمان گزارش داده بود که فردی به نام رامین یکتاپرست از رهبران گروه موتورسیکلت‌سواری «فرشته‌های جهنم» مظنون اصلی سازماندهی حمله‌ به مرکز فرهنگی یهودیان در اسن آلمان بود. وی با بابک ج. در تماس بوده است.

یکتاپرست مدتی مدیر یک روسپی‌خانه در شهر لِوِرکوزن بود و منابع امنیتی گفته بودند او به‌دلیل آشنایی با باندهای تبهکار در آلمان از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مأمور این عملیات شد.

آنالنا بربوک در صفحه «ایکس» در اینباره نوشت: «تروریست‌ها می‌خواهند بین ما با «ما علیه آنها» تفرقه بیندازند. ما علیه هر نوع نفرت- چه یهودستیزی و چه نژادپرستی ضدمسلمان- هستیم. نه فقط امروز بلکه هر روز.»

وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد:  «اینکه در اینجا به یهودیان حمله شود قابل تحمل نیست. ما هیچگونه خشونت سازمانیافته از خارج را در آلمان تحمل نمی‌کنیم. اکنون دلایل قضائی دقیق این دادگاه برای تعیین پیامدها و اتخاذ گام‌های بعدی از جمله در سطح اتحادیه اروپا مهم هستند.»

تأکید بر «دلایل قضائی دقیق این دادگاه» آنهم «برای تعیین پیامدها و اتخاذ گام‌های بعدی در سطح اتحادیه اروپا» می‌تواند در ارتباط با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اروپا تعبیر و تفسیر شود چرا که تا کنون اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی آن، جوزپ بورل، مرتب این بهانه را می‌آوردند که برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به حکم قانونی یک دادگاه در کشورهای عضو این اتحادیه نیاز است.

جیسون برادسکی مدیر سیاست‌گذاری سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» نیز با اشاره به همین موضوع در «ایکس» می‌نویسد که «این پرونده تمام زمینه‌های لازم را که برای تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی نیاز است به اتحادیه اروپا می‌دهد… اتحادیه اروپا، دیگر بهانه‌ای نیست.»

بر اساس کیفرخواستی که برای این متهم صادر شده، او از مقامات جمهوری اسلامی برای به آتش کشیدن کنیسه یهودیان در در منطقه «رور» واقع در غرب آلمان دستور گرفته است. از آنجا که این کنیسه حفاظت شده بود، کوکتل مولوتفی که متهم پرتاب کرده در داخل مدرسه مجاور کنیسه افتاد.

دادگاه عالی دوسلدورف «بابک ج.» را به دو سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'