سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تصویب دوباره تروریستی بودن سپاه پاسداران در پارلمان کانادا؛ افزایش فشارها به جاستین ترودو

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه هشتم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) با اکثریت مطلق آراء طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کرد.

حامد اسماعیلیون از انجمن خانواده‌های پرواز ۷۵۲ با اشاره به اینکه مجلس عوام کانادا برای دومین بار در شش سال گذشته طرح تروریستی شناختن سپاه را تصویب کرده، گفت: «زمانش رسیده که دولت کانادا بالاخره این طرح را اجرا کند و همان نامی که سپاه لیاقت‌اش را دارد، بر این نهاد بگذارد.».

The House of Commons of Canada approved with an absolute majority the plan to declare the Islamic Revolutionary Guard Corps as a terrorist.

Hamed Esmailiyoun from the Association of the Families of Flight 752, pointing out that the House of Commons of Canada approved the terrorist plan to recognize the IRGC for the second time in the last six years, said: “It is time for the Canadian government to finally implement this plan and the name that the IRGC deserves.” has, put it on this institution.”

کیهان نوین: به گزارش «سی‌بی‌سی» نمایندگان مجلس عوام با ۳۲۷ رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالفی این طرح غیرالزام‌آور را تصویب کردند. طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی که پیشنهاد کمیته دادگستری مجلس نمایندگان بود برای اجرا مستلزم تصمیم نهایی جاستین ترودو نخست وزیر کاناداست.

به گزارش «سی‌بی‌سی» نمایندگان مجلس عوام با ۳۲۷ رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالفی این طرح غیرالزام‌آور را تصویب کردند. طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی که پیشنهاد کمیته دادگستری مجلس نمایندگان بود برای اجرا مستلزم تصمیم نهایی جاستین ترودو نخست وزیر کاناداست.

دولت جاستین ترودو برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا با فشار زیادی از سوی احزاب آن کشور روبروست. این فشارها پس از حمله موشکی و پهپادی سپاه به اسرائیل بیشتر شده است.

علاوه بر احزاب کانادایی از جمله حزب محافظه‌کار، دولت اسرائیل و همچنین مخالفان دموکراسی‌خواه جمهوری اسلامی نیز از ترودو خواسته‌اند تا سپاه را تروریستی اعلام کند.

یکی از گروه‌های ایرانی که خود را مدافع قرار گرفتن سپاه تر فهرست سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کند، انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» هستند که در حمله موشکی سپاه پاسداران پس از برخاستن از فرودگاه تهران در هشت ژانویه ۲۰۲۰ سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن جان باختند.

حامد اسماعیلیون عضو این انجمن با اشاره به اینکه مجلس عوام کانادا برای دومین بار در شش سال گذشته طرح تروریستی شناختن سپاه را تصویب کرده، گفت: «زمانش رسیده که دولت کانادا بالاخره این طرح را اجرا کند و همان نامی که سپاه لیاقت‌اش را دارد، بر این نهاد بگذارد.»

جاستین ترودو در جریان مراسم بزرگداشت قربانیان این پرواز مدعی شد که دولت او به دنبال راه‌هایی است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسئولانه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد اما مخالفان دولت از جمله در حزب محافظه‌کار و همچنین ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ترودو را متهم می‌کنند که او اساساً موافق تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران نیست و حتا وی را مانعی برای اجرا شدن این تصمیم می‌دانند هرچند که در ماه‌های اخیر شماری از عوامل جمهوری اسلامی و افراد مرتبط با سپاه با رأی محاکم قضایی این کشور از کانادا اخراج شدند.

پارلمان کانادا پیشتر در سال ۲۰۱۸ به تروریستی بودن کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رأی داده بود اما دولت این کشور از شناختن این نهاد به عنوان یک سازمان تروریستی خودداری کرده هرچند «سپاه قدس» شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌‌های تروریستی کانادا قرار داده است.

بسیاری بر این باورند که کانادا مأمن و حیاط خلوت مقامات جمهوری اسلامی و خانواده‌‌های آنهاست که با پول بادآورده‌ی والدین خود به تجارت و کمک به جمهوری اسلامی مشغول هستند. حامیان رژیم ایران و قاسم سلیمانی در سالگرد کشته شدن وی مراسم عزاداری نیز در خیابان‌های تورنتو برگزار کردند!

سازمان خدمات یهودی- کانادایی «بینای بریت کانادا»‌ (B’nai Brith Canada) پیش از این در بیانیه‌ای گفته بود، «سپاه پاسداران بسیار خطرناکتر از هر گروه تروریستی دیگری است و خطری واقعی و جدی برای مخالفان جمهوری اسلامی، جامعه یهودیان و بطور کلی کانادایی‌ها محسوب می‌شود».

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'