سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سمیرا سبزیان در زندان قزلحصار کرج اعدام شد

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح امروز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ حکم سمیرا سبزیان کودک-همسری که به اتهام «قتل عمد» همسرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.

According to the Iranian Human Rights Organization, this morning on December 20, 2023, the sentence of Samira Sabzian, a child-wife who was sentenced to self-retribution (execution) on the charge of “deliberate murder” of her husband, was executed in Qazalhasar prison in Karaj.

کیهان نوین: محمود امیری‌مقدم مدیر سازمان سازمان حقوق بشر ایران: «سمیرا سبزیان سال‌ها قربانی آپارتاید جنسیتی، کودک-همسری و خشونت خانگی بود و امروز قربانی ماشین اعدام حکومت ناکارآمد و فاسدی شد که فقط با کشتن و ارعاب خود را زنده نگه داشته است. علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»
سمیرا سبزیان در زمان وقوع قتل دو فرزند ۷ ساله و ۶ ماهه داشت. وی از حدود ۱۰ سال پیش به اتهام قتل همسرش بازداشت شده و در تمام این مدت از دیدار فرزندان خود محروم بوده است. سمیرا سبزیان برای اولین بار در این سال‌ها، فرزندان خود را پیش از اجرای حکم اعدام ملاقات کرد.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن شدید اعدام سمیرا سبزیان، خواستار واکنش جدی جامعه جهانی به موج اعدام‌ها در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم مدیر سازمان سازمان حقوق بشر ایران گفت: «سمیرا سبزیان سال‌ها قربانی آپارتاید جنسیتی، کودک-همسری و خشونت خانگی بود و امروز قربانی ماشین اعدام حکومت ناکارآمد و فاسدی شد که فقط با کشتن و ارعاب خود را زنده نگه داشته است. علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان جمهوری‌اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه، حکم اعدام سمیرا سبزیان، کودک-همسری که به اتهام «قتل عمد» همسر خود به قصاص نفس محکوم شده بود، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.

ابتدا قرار بود روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه، حکم اعدام سمیرا سبزیان به اجرا درآید که اجرای حکم در پی خبررسانی گسترده و واکنش جامعه مدنی، برای یک هفته به تعویق افتاد.

 

سمیرا سبزیان در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرد و یک کودک-همسر بوده است. همچنین به گفته نزدیکانش، وی پیش از ارتکاب قتل انتسابی، قربانی خشونت خانگی شده بود.

بنا بر خبرهای رسیده به سازمان حقوق بشر ایران، سمیرا سبزیان در زمان وقوع قتل دو فرزند ۷ ساله و ۶ ماهه داشت.

وی از حدود ۱۰ سال پیش به این اتهام بازداشت شده و در تمام این مدت از دیدار فرزندان خود محروم بوده است. سمیرا سبزیان برای اولین بار در این سال‌ها، فرزندان خود را برای ملاقات آخر پیش از اجرای حکم اعدام ملاقات کرد.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، تا کنون در سال جاری میلادی ۱۸ زن در ایران اعدام شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'