سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعتصاب غذای زهره سرو در زندان اوین؛ پرونده سنگین آرشام رضایی با اتهاماتی چون حمایت از خاندان پهلوی و برافراشتن پرچم شیروخورشید

زهره سرو زندانی سیاسی مشروطه‌خواه در پی اعزام نشدن به مرخصی درمانی اعتصاب غذا کرده است. آرشام رضایی فعال مشروطه‌خواه نیز با پرونده جدیدی با پنج اتهام از جمله «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق حمایت از خاندان پهلوی و برافراشتن پرچم شیر و خورشید» روبرو شده است.

Zohra Saro, a constitutionalist political prisoner, has gone on a hunger strike after not being sent on medical leave. Arsham Rezaei, a constitutionalist activist, has also faced a new case with five charges, including “propaganda activity against the regime by supporting the Pahlavi family and raising the lion and sun flag.”

کیهان نوین: زهره سرور به دلیل پارگی رباط صلیبی و شاخ خلفی منیسک لترال زانوی پای راست نیاز فوری به عمل جراحی داد.
فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق حمایت از خاندان پهلوی و برافراشتن پرچم شیروخورشید، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروه‌های معاند و تحصیل مال از اتهامات آرشام رضایی است.
اواخر آبان نیز سه فعال مشروطه‌خواه با پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه (ساس) با احکام طولانی‌ زندان از ۱۳ تا ۲۶ سال و محرومیت‌های اجتماعی روبرو شدند.

تشدید فشار بر زندانیان مشروطه‌خواه با تشکیل پرونده‌های سنگین، صدور احکام زندان طولانی و جلوگیری از مرخصی درمانی زندانیان بیمار ادامه دارد.

زهره سرو زندانی مشروطه‌خواه به دلیل عدم اعزام به مرخصی درمانی از روز پنجشنبه دوم آذرماه در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است. این زندانی سیاسی به دلیل پارگی رباط صلیبی و شاخ خلفی منیسک لترال زانوی پای راست نیاز فوری به عمل جراحی داد.

یک منبع آگاه درباره وضعیت زهره سرو به «کیهان لندن» گفته که «زهره حدود سه سال است که پیوسته در زندان بوده و هفته گذشته بعد از یک سال درد شدید زانو او را به ام‌آر‌آی بردند و پزشک تشخیص داده که هم رباط صلیبی و هم شاخص خلفی منیسک لترال زانوی پای راستش پاره شده و باید فوری عمل شود.»

به گفته این منبع آگاه «این عمل جراحی دوران نقاهت خیلی دشواری دارد که در بند زنان زندان و با توجه به پله‌هایی که بند دارد در عمل امکان‌پذیر نیست و با اینهمه مقامات قضایی و امنیتی با اعزام او به مرخصی درمانی مخالفت می‌کنند و به همین دلیل زهره از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده است.»

وی افزوده که «آذرماه سال گذشته به دلیل درد شدید زانو قرار بود به تشخیص پزشک به ام‌آر‌آی برده شود اما پس از آنکه او را از زندان خارج کردند و درواقع او را ربودند و به زندان قرچک ورامین منتقل کردند زهره در قرچک دست به اعتصاب غذا زد. هیچ کار درمانی روی زانویش انجام نشد و به دلیل اعتصاب غذا مشکل گوارشی هم به مشکلات جسمی‌اش اضافه شده و دو توده هم در پستان داشته که آنهم نیاز به عمل جراحی دارد.»

در امرداد امسال و مدتی پس از تشخیص وجود دو توده در پستان زهره سرو، یک منبع آگاه درباره وضعیت این زندانی مشروطه‌خواه به «کیهان لندن» گفته بود که «به تأیید پزشکان اوین و پزشکان معتمد قوه قضاییه زهره دو توده‌ی بزرگ در سینه دارد و نیازمند اقدام‌های جدی و فوری برای درمان و پیشگیری از رشد غده‌ها است.»

این منبع آگاه افزوده بود که «متأسفانه مسئولان پرونده خانم سرو بی‌توجه به شرایط جسمی او همچنان هیچ اقدامی آزادی مشروط یا آزادی با پابند یا مرخصی برای درمان وی نمی‌کنند.»

با وجود وضعیت اورژانسی این زندانی به دلیل وجود دو توده در پستان راست، او روز چهارشنبه چهارم امردادماه از زندان اوین به بیمارستان «طالقانی» تهران اعزام شد اما بدون رسیدگی پزشکی کافی برای تشخیص وضعیت بیماری به زندان بازگردانده شد.

این منبع آگاه همچنین با اشاره به مشکل در زانوی راست این زندانی سیاسی گفته بود که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در دوران زندان، دردهایش تشدید شده است.

این منبع آگاه افزوده بود که «زهره سرو پیش از این به مدت ۱۸ روز در انفرادی‌های سالن ۹ زندان قرچک که سوئیت‌های قبل از اعدام هستند نگهداری شده بود. اعتصاب غذای خشک او و شرایط هولناک سوئیت‌های سالن ۹ زندان قرچک آسیب جدی به سلامت او زده است.»

زهره سرو اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین فرستاده شد اما بعد از مدتی به زندان قرچک ورامین انتقال یافت.

این زندانی سیاسی یازدهم اردیبهشت امسال به همراه شمار دیگری از زندانیان سیاسی مانند الهه محمدی، نیلوفر حامدی، سها مرتضایی و حوریه رضایی‌ راد از بند ۸ زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری زهره سرو را از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.

زهره سرو متولد سال ۱۳۶۵ است که پیش از بازداشت با نام «ماه فر» در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشت.

فشار بر زندانیان مشروطه‌خواه از سوی دیگری با بازداشت، تشکیل پرونده‌هایی با اتهامات سنگین و همچنین احکام زندان بلندمدت در جریان است.

آرشام رضایی فعال مشروطه‌خواه که ۲۵ مهرماه بازداشت شده بود، روز گذشته در شعبه ۳ بازپرسی مقدس زندان اوین تفهیم اتهام شد.

بر اساس گزارشی که به دست «کیهان لندن» رسیده این فعال سیاسی به پنج مورد «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق حمایت از خاندان پهلوی و برافراشتن پرچم شیروخورشید»، «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان عمومی»، «اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروه‌های معاند» و «تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷۳ میلیون تومان» متهم شده است.

نیروهای امنیتی و قضایی بیش از دو هفته از بازداشت آرشام رضایی از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره محل نگهداری او به خانواده‌اش خودداری کرده و به این ترتیب اعضای خانواده این زندانی سیاسی را نیز مورد آزار و شکنجه قرار دادند.

یک هفته پس از بازداشت آرشام رضایی، یک منبع آگاه در گفتگو با کیهان لندن گفته بود «آرشام هفته گذشته در آپارتمانی در فردیس کرج بازداشت شد. چون تحت تعقیب بود و برایش پرونده جدید درست کرده بودند مدتی بود در خانه مادرش زندگی نمی‌‎کرد. همسایه‌ها دیده‌اند که دو اتومبیل با چندین مأمور امنیتی صبح یکشنبه وارد خانه شده و آرشام را بازداشت کرده‌اند. آنها وسایل آرشام را هم با خودشان برده‌اند. اعضای خانواده بعد از اطلاع از بازداشت آرشام به آن آپارتمان مراجعه کرده و با همسایه‌ها صحبت کردند و مطمئن شده‌اند که آرشام بازداشت شده اما هنوز نمی‌دانند او کجاست و چه نهادی وی را بازداشت کرده است.»

این منبع آگاه افزوده بود که «یکی دو روز بعد از بازداشت آرشام خانواده‌اش به دادسرا مراجعه کردند و به آنها گفته شد آرشام به زودی تماس می‌گیرد اما هنوز با گذشت هشت روز از بازداشت آرشام حتی تماس کوتاهی با خانواده نداشته و به ویژه مادرش خیلی نگران سلامت اوست.»

آرشام رضایی نخستین‌بار ۱۷ دی‌ماه ۹۷ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه (ساس) در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۲ آبان ۹۸ با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه بدون حضور وکیل و بدون اطلاع قبلی برگزار شد و آرشام رضایی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم در نهایت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی سید احمد زرگر عینا تأیید شد. با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» علیه وی قابل اجرا بود.

آرشام رضایی همچنین در پرونده دیگری به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی و خارجی کشور» به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شد.

آرشام بهمن‌ماه سال گذشته و در حالیکه اکثر زمان حکم زندان را پشت سر گذاشته بود، در موج آزادی زندانیان سیاسی و نمایش «عفو» از سوی جمهوری اسلامی، آزاد شد. بسیاری از فعالان سیاسی که در اواخر سال گذشته آزاد شدند از فروردین امسال بار دیگر بازداشت و با پرونده‌های جدید روبرو شدند.

اواخر آبان نیز سه فعال مشروطه‌خواه با پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه (ساس) با احکام طولانی‌ زندان از ۱۳ تا ۲۶ سال و محرومیت‌های اجتماعی روبرو شدند.

بر اساس احکام صادره برای این فعالان سیاسی، رضا محمدحسینی به ۲۱ سال و هشت ماه زندان، محبوبه رضایی به ۲۶ سال و پنج ماه زندان و سمانه نوروز مرادی به ۱۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده‌اند.

احکام سنگین علیه این سه فعال سیاسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد مهدریجی در پرونده‌ای مشترک صادر شده است.

رضا محمدحسینی به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به یک سال و ۷ ماه زندان، به اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع به رد اصل مال به نفع دولت و سه سال حبس، و به اتهام «تمرد نسبت به مأمورین در حین انجام وظیفه» به یک سال و هفت ماه حبس، و در مجموع به ۲۱ سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.

محبوبه رضایی نیز با اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و هفت ماه حبس، به اتهام «اهانت به مقدسات اسلام» به هفت سال و ۹ ماه حبس و به اتهام «کشف حجاب و تظاهر به فساد در فضای مجازی» به یک سال و هفت ماه حبس و در مجموع به ۲۶ سال و ۵ ماه زندان محکوم شده است.

سمانه نوروز مرادی هم با اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به شش سال و سه ماه حبس با احتساب ابام بازداشت قبلی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به شش سال و سه ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و سه ماه حبس و در مجموع به ۱۳ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

محبوبه رضایی در واکنش به صدور حکم زندانش در پیامی از زندان اوین اعلام کرد که «زندان، شکنجه و کشتار نمی‌تواند انسان‌های آزاده را از آرمان و اهداف خود منصرف کند. آنها رنج‌ها را به جان می‌خرند و مصمم‌تر و قوی‌تر از گذشته تلاش و مبارزه می‌کنند. ماه‌ها در زندان بوشهر جسم و روانم مورد تعرض قرار گرفت، رنج کشیدم اما هرگز تسلیم نشدم. بارها در زندان عادل‌آباد در اوج درد به یاد برادرم وحید افکاری ادامه دادم. خواهرانم نسیم شهبازی و حنانه کیا جان‌شان را دادند، حسین حسین‌پورها چشمان‌شان را فدای ایران کردند و من امروز در راه آزادی ایران عزیزم بر خود وظیفه می‌بینم حبس را تحمل کنم.»

محبوبه رضایی در بخش دیگری از این پیام افزوده بود که «راه آزادی وطن‌‌مان دست در دست هم گذاشتن، اتحاد و همبستگی است. با هر گرایش سیاسی و عقیده‌ای با هم بر مسئله‌ای توافق داریم: «آزادی ایران». جانم فدای ایران، همچنان که اصغر نحوی‌پور زمانی که گلوله خورد فریاد زد جانم فدای ایران».

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'