سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

بحران «مرغ» قربانی گرفت؛ یک نماینده سابق مجلس مدیرعامل اتحادیه مرغداران شد

بحران کمبود و افزایش قیمت مرغ باعث برکناری مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران و جانشینی یک نماینده سابق مجلس شد.

کیهان نوین :به گزارش رسانه‌های ایران علی ابراهیمی نماینده سابق مجلس با حکم رئیس هیات مدیره این اتحادیه، جایگزین حبیب اسدالله نژاد شد.

این جابجایی در حالی رخ می‌دهد که روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «مرغ کمیاب و گران شد» قیمت مرغ را در محدوده ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و نوشت: «میزان توزیع مرغ در مقایسه با هفته گذشته به نصف رسیده است.»

همزمان با این برکناری حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان را تهدید به برخورد امنیتی کرد و گفت: «با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد.»

مرور خبرهای منتشر شده پیرامون موضوع مرغ و افزایش قیمت آن نشان دهنده این مهم است که برخورد امنیتی در این حوزه از روزهای پیش آغاز شده است. در همین رابطه ۳۱ اردیبهشت ماه رئیس کل دادگستری استان خوزستان از صدور کیفرخواست متهمان پرونده قاچاق ۷۰ تن مرغ منجمد از مرز شلمچه از سوی دادستانی خرمشهر خبر داده است.

به گفته علی دهقانی این متهمان در هنگام بارگیری مرغ بازداشت و با صدور قرار تأمین کیفری مناسب روانه زندان شدند.

سی‌ام اردیبهشت ماه نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از امنیتی شدن چرخه تولید و توزیع مرغ خبر داد و گفت: «خروج مرغ از استان ممنوع است.» عماد شاهرخی این اقدام را در راستای تامین امنیت غذایی اعلام کرده بود.

خبرگزاری فارس نیز در روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی عملکرد دولت و اتحادیه را در کنترل بازار مرغ زیر سوال برده و نوشته بود: «بازار قاعده و قانونی ندارد و تقریبا قیمت‌ها خودسرانه است و نظارتی بر بازار حداقل به صورت بازدارنده وجود ندارد.»

این خبرگزاری در گزارش خود خط نابسامانی بازار مرغ را به سمت اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشیده و به نقل از محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نوشت که «اتحادیه‌ها و تولید‌کنندگان به همان قیمت‌های مصوب پایبند نیستند.»

به نوشته این خبرگزاری تولیدکنندگان قیمت جوجه یک روزه را از ۱۶ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان برای هر قطعه جوجه افزایش دادند.

این گزارش خبرگزاری فارس در حالی است که عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نظر دیگری دارد و تورم و افزایش هزینه‌های تولید را عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده مرغ اعلام کرده است.

عطاءالله حسن‌زاده با اشاره به اینکه تا قبل سال جدید از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن دست‌کم با میانگین ۵ تا ۷هزار تومان پایین‌تر از هزینه تولید مرغ به بازار عرضه می‌شد تاکید کرد که این مسأله منجر به «متضرر شدن تولیدکننده» و کاهش تولید شد.

بررسی‌های «صدای آمریکا» نیز نشان می‌دهد که تولید مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته نزولی بوده است و بر اساس گزارش مرکز آمار تولید طیور از ۲۰۲ هزار تن در فروردین سال ۱۴۰۱ به ۱۶۹ هزار تن در تیرماه سال گذشته رسیده است و در ادامه این روند نزولی تولید تا ۱۳۲ هزار تن در مهرماه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد تولید طیور در کشور در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸۶ هزار تن رسیده است.

به زعم کارشناسان به نظر می‌رسد وضعیت کنونی و کاهش مجدد تولید «تا حدودی» متاثر از عملکرد بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز واردات خوراک طیور باشد چرا که در اسفند ماه سال گذشته به دفعات خبر از هشدار تولیدکنندگان مبنی بر عدم تخصیص ارز برای کنجاله و کاهش تولید منتشر شد.

این در حالی است که تقاضا برای گوشت مرغ بواسطه کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'