سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعتراضات مردم ایران و اپوزیسیون مدافع دموکراسی

جمهوری اسلامی با یک ایدئولوژی شکست خورده، متروک و مطرود، چهار دهه است از طریق فشارهای پلیسی و خشونت، به عنوان یک گروه حاکم و نه یک نظام سیاسی، قدرت را حفظ کرده است. مردم از یکسو و فعالان سیاسی و مدنی در قالب اپوزیسیون جمهوری اسلامی در سوی دیگر خواهان تغییرات دمکراتیک در ایران و تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی و تأمین رفاه و امنیت جامعه هستند.

With a failed, abandoned and rejected ideology, the Islamic Republic has maintained power for four decades through police pressure and violence, as a ruling group and not a political system. People on one side and political and civil activists in the form of the opposition of the Islamic Republic on the other side want democratic changes in Iran and efforts to improve the economic conditions and ensure the welfare and security of the society.
 

مردم ایران از نظر سیاسی، فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند.
جمهوری اسلامی با یک ایدئولوژی شکست خورده، متروک و مطرود، از طریق فشارهای پلیسی و خشونت، به عنوان یک گروه حاکم و نه یک نظام سیاسی، قدرت را حفظ کرده است.
«انقلاب اسلامی» که زمانی از سوی طرفدارانش «طلیعه انقلاب جهانی» نامیده می‌شد، اکنون در قلمرو ملی و مرزهای کشور شکست خورده و در کشورهای مسلمان‌نشین منطقه نیز منفور است.
برای دگرگونی سیاسی و حقوقی، و برآمدن نظم و نظام جدید، اعتراضات مردمی اگرچه لازم اما کافی نیست. کوشش‌های پراکنده و متنوع مردم باید تحت یک اندیشه و ایده فراگیر هماهنگ شود و با کوشش‌های عملی همراه گردد.

Iranian people have passed the Islamic Republic in terms of political, cultural and moral values.
With a failed, abandoned and rejected ideology, the Islamic Republic has maintained power through police pressure and violence as a ruling group and not a political system.
The "Islamic Revolution", which was once called "the vanguard of the world revolution" by its supporters, has now failed in the national territory and borders of the country and is hated in the Muslim countries of the region as well.
For political and legal transformation, and the emergence of a new order and system, popular protests, although necessary, are not sufficient. The scattered and diverse efforts of the people must be coordinated under a comprehensive idea and combined with practical efforts.


این مسیر با جمع شدن چند فعال و گروه سیاسی هموار نمی‌شود بلکه آنچه اهمیت دارد جامه عمل پوشاندن به ایده‌ها و تصمیماتی است که سال‌هاست در نشست‌های متعدد توسط گروه‌های مختلف مدافع دموکراسی برگزار می‌شود و باید پیش از آنکه دیر شود به تکیه‌گاه مردم ایران فرا روید

This path will not be paved by the gathering of a few activists and political groups, but what is important is the implementation of the ideas and decisions that have been held for years in numerous meetings by various groups defending democracy, and it must be supported by the Iranian people before it is too late.

جمهوری اسلامی با تمام قوا و امکانات، در داخل به سرکوب فعالان سیاسی و مدنی مشغول است و در خارج نیز علاوه بر ترورهایی که در سال‌های گذشته جریان داشته، برنامه‌های مختلفی را برای نفوذ در اپوزیسیون پیش می‌برد. در این میان پرسش اساسی اینست که آیا نیروهای مخالف جمهوری اسلامی «می‌توانند» و «می‌بایست» به همبستگی برای براندازی نظام و جایگزینی آن با حاکمیت مردم برسند؟ و آیا همبستگی و همگرایی اپوزیسیون و فعالان سیاسی، از چپ تا راست، برای عبور از جمهوری اسلامی و رسیدن به ساختاری که حقوق ملت و تمامیت ارضی مملکت در آن تضمین شود، ‌شرط این عبور و اساسا عملی است؟

With all its powers and capabilities, the Islamic Republic is engaged in suppressing political and civil activists inside, and abroad, in addition to the assassinations that have taken place in the past years, it is carrying out various programs to infiltrate the opposition. Meanwhile, the basic question is whether the opposing forces of the Islamic Republic "can" and "should" reach solidarity to overthrow the system and replace it with the rule of the people? And is the solidarity and convergence of the opposition and political activists, from the left to the right, in order to pass through the Islamic Republic and reach a structure in which the rights of the nation and the territorial integrity of the country are guaranteed, is the condition for this passage and basically practical?

انقلاب اسلامی خود را در آغاز انقلابی جهانی می‌دانست؛ مدعی بود مکتبی است که می‌تواند ایران را گلستان کند و سرمشق سایر «آزادیخواهان» جهان باشد. فارغ از این خیالات و شعارها اما انقلابیون در عمل تیشه به ریشه‌ی ایران زدند و حتا شاخ و برگ آن را وحشیانه بریدند. آنها زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور را که با برنامه‌های بلندمدت در حکومت پهلوی طراحی شده بود به نابودی کشاندند.

He considered the Islamic revolution to be the beginning of a global revolution; He claimed that it is a school that can make Iran Golestan and be an example for other "freedom seekers" in the world. Regardless of these fantasies and slogans, the revolutionaries actually hit the roots of Iran with an ax and even brutally cut its leaves. They destroyed the country's cultural, social, economic and political infrastructure, which was designed with long-term plans in the Pahlavi government.

جریان‌های انقلابی حتا اندکی بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ به جان هم افتادند و خشن‌ترین شیوه‌ها را برای نابودی و حذف یکدیگر در پیش گرفتند. همان انقلابیونی که حکومت پهلوی را «ظالم» و «شکنجه‌گر» و «ستمگر» خطاب می‌کردند، شیوه‌هایی را در سرکوب خودی و غیرخودی به کار بردند که مشابه آن نیز در حکومت پهلوی علیه مخالفان وجود نداشت.

Even shortly after the victory of the 57 revolution, the revolutionary currents came to life and took the most violent methods to destroy and eliminate each other. The same revolutionaries who called the Pahlavi government "tyrannical" and "torturer" and "oppressor" used methods to suppress insiders and outsiders that were not similar in the Pahlavi government against the opposition.

«انقلاب اسلامی» که زمانی از سوی طرفدارانش «طلیعه انقلاب جهانی» نامیده می‌شد، اکنون در قلمرو ملی و مرزهای کشور شکست خورده و در کشورهای مسلمان‌نشین منطقه نیز منفور است. همه حکومت‌ها و دولت‌ها برای اینکه به آفت «انقلاب اسلامی» مبتلا  نشوند، با وسواس فاصله خود را با آن بیشتر می‌کنند. این در حالیست که مردم ایران مدت‌هاست از نظر سیاسی، فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند.

The "Islamic Revolution", which was once called "the vanguard of the world revolution" by its supporters, has now failed in the national territory and borders of the country and is hated in the Muslim countries of the region as well. In order not to be affected by the plague of "Islamic Revolution", all the governments obsessively distance themselves from it. This is while the people of Iran have long passed the Islamic Republic in terms of political, cultural and moral values.

تنزل سیاست به حضور در شبکه‌های اجتماعی

Degradation of politics to presence in social networks

در چنین شرایطی مدت‌هاست که این پرسش مطرح است، چگونه می توان بر این انقلاب ارتجاعی و حکومتی که به نام آن حکمرانی می‌کند چیره شد؟

اپوزیسیون جمهوری اسلامی سرفصل‌هایی چون آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و عدالت و رفاه را از بَر تکرار می‌کند اما نه اتحادی شکل گرفته و نه سازمان سیاسی قدرتمندی پدید آمده که نارضایتی و مخالفت مردم را نمایندگی کند.

In such a situation, this question has been raised for a long time, how can one overcome this reactionary revolution and the government that rules in its name?

The opposition of the Islamic Republic repeats headlines such as freedom, democracy, human rights, justice and prosperity, but neither an alliance nor a powerful political organization has emerged to represent the dissatisfaction and opposition of the people.

هرچند نمی‌شود فقط با تکیه بر نارضایتی‌ها و مخالفت‌ها، حکومتی را برانداخت اما واقعیت اینست که برای چیره شدن بر رژیمی که با زور و ارعاب و پلیس و بگیر و بند خود را حفظ می‌کند، باید مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها تبدیل به «مبارزه متشکل» شود. ابراز مخالفت و اعتراض امری عمومی و خودجوش است اما پیشبرد مبارزه، اقدامی است که نیاز به سازماندهی اندیشه و عمل دارد.

Although it is not possible to overthrow a government just relying on dissatisfactions and oppositions, the reality is that in order to overcome a regime that maintains itself with force, intimidation, police, capture, and detention, oppositions and dissatisfactions must become "organized struggle". Expressing opposition and protest is a public and spontaneous matter, but advancing the struggle is an action that requires organizing thought and action.

در ایران نارضایتی‌ها به بیشترین درجه ممکن رسیده است. مردم به بهانه‌های مختلف به خیابان می‌آیند، اعتراض می‌کنند، شعار می‌دهند و حتا با جان خود هزینه می‌پردازند. اما هنوز ارتباط ارگانیک بین اعتراضات مردم و آزادیخواهان مدافع دموکراسی برقرار نیست.

Dissatisfaction has reached the highest possible level in Iran. People come to the streets under various pretexts, protest, chant and even pay with their lives. But there is still no organic connection between people's protests and freedom fighters defending democracy.

همبستگی مردم و گروه‌های فعال در اپوزیسیون حالا به عنوان یکی از راهکارهای براندازی جمهوری اسلامی مطرح می‌شود اما گذشته از دعوت‌ها و تلاش‌هایی که برای ایجاد اتحاد در اپوزیسیون انجام می‌شود، لایه‌هایی از سطحی‌نگری نیز به چشم می‌خورد که گاه مبارزه علیه یک دیکتاتوری مذهبی و تمامیت‌خواه را به «تفنن» و «چهره‌سازی»های توخالی کاهش می‌دهد.

The solidarity of the people and groups active in the opposition is now proposed as one of the solutions to overthrow the Islamic Republic, but apart from the invitations and efforts made to create unity in the opposition, there are also layers of superficiality that sometimes make the struggle against a religious and totalitarian dictatorship It reduces to empty "tefnan" and "make-up".

در نبود یک سازمان سیاسی قدرتمند که چفت و بست فکری داشته باشد تا ایده و نقشه راه مشخصی را پیگیری کند و بر پایه کادر و نیروی تشکیلاتی و منابع مالی شفاف بتواند شخصیت‌های سیاسی پرورش دهد، میدانداری افرادی که دور از واقعیت در شبکه‌های اجتماعی محبوس‌اند شگفت‌انگیز نیست.

In the absence of a powerful political organization that has an intellectual connection to pursue a specific idea and roadmap and can cultivate political figures based on personnel and organizational strength and transparent financial resources, the field of people who are far from reality and locked in social networks is surprising. is not.

همانطور که جمهوری اسلامی مفهوم «دولت- ملت» پس از انقلاب مشروطه را به «ولایت- امت» تنزل داده، سیاستی نیز که فقط در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، در تلاش برای جلب «فالوئر» و «فاند» درجا  می‌زند. این تنزل سیاسی را می‌توان در سطح نازل کارشناسان برخی رسانه‌های فارسی‌زبان نیز دید.

Just as the Islamic Republic has demoted the concept of "state-nation" to "province-nation" after the constitutional revolution, politics that is only present on social networks, tries to attract "followers" and "funds". This political decline can also be seen in the low level of experts in some Persian media.

در این میان، جمهوری اسلامی بیشترین بهره را می‌برد زیرا با تنزل سیاست و رسانه، از یکسو راه نفوذ به رسانه‌ها و جریان‌های اپوزیسیون برای دستگاه‌های امنیتی نظام هموار می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند حتا عوامل خود را به عنوان صدای اپوزیسیون سازماندهی کند.

In the meantime, the Islamic Republic benefits the most because with the decline of politics and the media, on the one hand, the way to infiltrate the media and opposition movements is paved for the system's security apparatus, and on the other hand, it can even organize its agents as the voice of the opposition.

حلقه‌ی گمشده‌ی همبستگی

The missing link of solidarity

موضوع اتحاد و همبستگی در اپوزیسیون همواره در میان نیروهای سیاسی برون‌مرز مطرح بوده و البته بی‌نتیجه مانده است. اما هربار از نو داغ می‌شود آنهم در حالی که چهار دهه گذشته ثابت کرده «اتحاد همه با همه» ممکن نیست و در هیچ کشوری نیز روی نداده! آنچه در انقلاب ۵۷ نیز روی داد چنین اتحادی نبوده بلکه رفتن همه به زیر بیرق «وحدت کلمه» خمینی بوده است!

The issue of unity and solidarity in the opposition has always been raised among foreign political forces, and of course, it has remained inconclusive. But it gets hot every time, even though the last four decades have proven that "unity of all with all" is not possible and it has never happened in any country! What happened in the 1957 revolution was not such a unity, but everyone went under the banner of Khomeini's "unity of the word"!

یکی دیگر از نکاتی که برآیند لازم را به فعالیت‌های اپوزیسیون نمی‌دهد، نگاه آکواریومی و تصنعی به مناسبات واقعی بین نیروهای اجتماعی است. اتحاد و همگرایی می‌بایست بطور ارگانیک شکل بگیرد در آنصورت مردم و رسانه‌ها و جامعه جهانی نیز به آن واکنش مطلوب نشان خواهند داد. به همین دلیل است که نشست‌ها و ساختارهایی که بدون این پیوند ارگانیک شکل می‌گیرند پس از مدتی اگر هم فرو نپاشند، منفعل مانده و تأثیری در معادلات ندارند.

Another point that does not give the necessary result to the activities of the opposition is the aquarium and artificial view of the real relations between the social forces. Unity and convergence should be formed organically, then people, media and the world community will also react favorably to it. This is the reason why meetings and structures that are formed without this organic link after a while, if they do not collapse, remain passive and have no effect on the equations.

در این میان روشن است نیروها و بازماندگان جریان‌هایی که با ایده‌ی «ضدپادشاهی» علیه حکومت پهلوی در انقلاب ۵۷ مشارکت داشتند، نتوانند و یا اصلا نخواهند با طرفداران پادشاهی، اتحاد عمل داشته باشند حتا وقتی که حرفش را می‌زنند! از همین رو تمام تلاش آنها این بوده که از یکسو «نهاد پادشاهی» منتفی اعلام شود و از سوی دیگر نماد پادشاهی نیز از آن صرف نظر کند! با اینهمه ریشه‌ی تاریخی و فرهنگی این نهاد و همچنین محبوبیت پهلوی‌ها به گونه‌ای است که همین نیروها نیز برای دریافت رأی اعتبار، کوشش می‌کنند نخست پشتیبانی شاهزاده را جلب نمایند و بعد راه خود را بروند و ساز خود را بزنند!

In the meantime, it is clear that the forces and survivors of the currents that participated with the idea of ​​"anti-monarchy" against the Pahlavi government in the 1957 revolution, cannot or do not want to have an alliance with the supporters of the monarchy, even when they talk about it! Therefore, all their efforts have been to declare that the "institution of the kingdom" is rejected on the one hand, and on the other hand, the symbol of the kingdom should also be rejected! With so many historical and cultural roots of this institution and also the popularity of the Pahlavis is such that these same forces try to get the prince's support first and then go their own way and play their instrument!

بسیاری از جریان‌ها و افرادی که امروز در قالب اپوزیسیون حتا دموکراسی‌خواه فعالیت می‌کنند، به دلیل مخرج مشترکِ «جمهوری» آنقدر که با «جمهوری اسلامی» احساس نزدیکی می‌کنند، با طرفداران پادشاهی و مشروطه پارلمانی که علیه‌‌اش انقلاب کردند، خود را همسو احساس نمی‌کنند! آنها می‌دانند با جمهوری اسلامی سر «جمهوری» و شکل نظام مناقشه‌ای ندارند! مخالفت آنها با رژیم اسلامی ایران بر سر چگونگی اعمال قدرت در «جمهوری» است. در حالی که با طرفداران پادشاهی و پهلوی‌ها، منازعه‌ی تاریخی، فرهنگی و ایدئولوژیک دارند! حلقه گمشده‌ی همگرایی و همبستگی در توضیح صریح و بدون تعارف همین نکته است!

Many currents and people who are active today in the form of opposition, even pro-democracy, because of the common denominator of "Republic" they feel so close to "Islamic Republic", they do not feel aligned with the supporters of the monarchy and the parliamentary constitution against which they revolutionized! They know that they have no conflict with the Islamic Republic about the "republic" and the form of the system! Their opposition to the Islamic regime of Iran is about how to exercise power in the "Republic". While they have a historical, cultural and ideological conflict with the fans of the kingdom and the Pahlavis! The missing link of convergence and solidarity is in the clear and uncomplicated explanation of this point!

همبستگی و ایده‌های متناقض

Correlation and conflicting ideas

پس از ارائه «پیمان نوین» توسط شاهزاده رضا پهلوی در هفتم مهرماه ۱۳۹۹ که می‌تواند به عنوان مناسب‌ترین و عینی‌ترین نقشه‌ راه مورد استفاده ایرانیان مدافع آزادی و دموکراسی قرار گیرد، فعالان و طیف‌های مختلف سیاسی با برگزاری نشست‌های متعدد تلاش کردند برای تقویت صدای مردم ایران و پشتیبانی از خواسته‌ها و حقوق آنها جهت شکل گرفتن یک «اپوزیسیون متحد» اقدام کنند از جمله صحبت از «پارلمان ملی براندازی»، «صندوق برای حمایت از اعتصابات»، «صندوق برای حمایت از خانواده زندانیان سیاسی»، «حمایت از رسانه‌های مستقل»، «رایزنی با مقامات سیاسی کشورهای مدافع دموکراسی» و سایر پیشنهاداتی که یا عملی نشدند و یا به صورت خیلی محدود توسط افرادی که در گذشته نیز اقداماتی مشابه در این زمینه‌ها داشتند تکرار شدند.

After the presentation of the "New Treaty" by Prince Reza Pahlavi on October 7, 2019, which can be used as the most appropriate and objective roadmap for Iranians who defend freedom and democracy, activists and various political spectrums tried to strengthen the voice of the Iranian people by holding numerous meetings. and support their demands and rights in order to form a "united opposition", such as talking about "overthrowing the National Parliament", "Fund to support strikes", "Fund to support the families of political prisoners", "supporting independent media" ", "Consultation with the political authorities of countries defending democracy" and other suggestions that were either not implemented or were repeated in a very limited way by people who had similar actions in these fields in the past.

اگرچه حضور فعالان سیاسی و مدنی و تحلیلگران در رسانه‌ها و نشست‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات عملی باشد اما دست‌کم تا کنون و اکنون دردی از مردم داخل ایران را دوا نکرده و نمی‌کند. در این میان، با وجود اینکه آزادی عمل برای فعالان سیاسی خارج از ایران بسیار بیشتر از فعالان داخل کشور بوده و هست اما معضل پراکندگی آنها همچنان پابرجاست! البته یکی از دلایل تداوم این معضل، ترفندهای جمهوری اسلامی از جمله صادراتی‌های آن است که از دوران محمد خاتمی بطور جدی دنبال شد. دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی هنگامی که نتوانست ایرانیان خارج کشور را به داخل و «پروژه اصلاحات» جلب کند، خودش با صرف هزینه‌های میلیونی بطور مستقیم و غیرمستقیم نیرو به خارج کشور فرستاد و یا از ایرانیان موجود در غرب بهره برد. هجوم ملخ‌وار خبرنگاران و تحلیلگران وابسته به جناح اصلاح‌طلب، ترفندی بود که به سود رژیم جواب داد. این فضا تنها زمانی شکست که مردم در دی ۹۶ از داخل ایران با اصلاح‌طلبان نیز اتمام حجت کردند!

Although the presence of political and civil activists and analysts in the media and various meetings can be the basis for practical measures, at least until now and now it has not and will not heal the pain of the people inside Iran. In the meantime, even though the freedom of action for political activists outside Iran was and is much greater than for activists inside the country, the problem of their dispersion still persists! Of course, one of the reasons for the continuation of this problem is the tricks of the Islamic Republic, including its exports, which were followed seriously since the era of Mohammad Khatami.
When the security apparatus of the Islamic Republic failed to attract the Iranians abroad to the "reform project", it directly and indirectly sent troops abroad at the expense of millions or took advantage of the Iranians in the West. The swarming influx of journalists and analysts affiliated with the reformist faction was a trick that worked in the regime's favor. This atmosphere was only broken when the people from inside Iran completed the argument with the reformists in 2016!

واقعیت اما این است که برای دگرگونی سیاسی و حقوقی، و برآمدن نظم و نظام جدید، اعتراضات مردمی اگرچه لازم اما کافی نیست. کوشش‌های پراکنده و متنوع مردم باید تحت یک اندیشه و ایده فراگیر هماهنگ شود و با کوشش‌های عملی همراه گردد. این ایده اما نمی‌تواند مخلوطی از ایده‌های ناقض یکدیگر باشد! همچنین این مسیر با جمع شدن چند فعال و گروه سیاسی هموار نمی‌شود بلکه آنچه اهمیت دارد جامه عمل پوشاندن به ایده‌ها و تصمیماتی است که سال‌هاست در نشست‌های متعدد توسط گروه‌های مختلف مدافع دموکراسی مطرح می‌شود و باید پیش از آنکه دیر شود به تکیه‌گاه مردم ایران فرا روید.

The reality is that for political and legal transformation, and the emergence of a new order and system, popular protests, although necessary, are not sufficient. The scattered and diverse efforts of the people must be coordinated under a comprehensive idea and combined with practical efforts. But this idea cannot be a mixture of conflicting ideas! Also, this path will not be paved by the gathering of a few activists and political groups, but what is important is the implementation of the ideas and decisions that have been put forward for many years in numerous meetings by various groups defending democracy, and it must be supported by the people of Iran before it is too late. .
نویسنده : لیلا جهانگیری گیلانده
Author: Leila Jahangiri Gilande
کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'