سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
جمهوری اسلامی نگران مسیر تحولات ژئوپلیتیک در همسایگی ایران

جمهوری اسلامی نگران مسیر تحولات ژئوپلیتیک در همسایگی ایران

تنش در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان بالا گرفته است. بازداشت دو راننده کامیون که از ایران راهی ارمنستان بودند، توسط پلیس مرزی جمهوری آذربایجان و انتقال آنها به باکو، جرقه‌ای بود که آتش این تنش مرزی را که از ماه‌ها پیش، شاید هم از چند سال پیش زیر خاکستر بود، شعله‌ور ساخت.

کیهان نوین: هدف رزمایش «فاتحان خیبر» در مرز ایران با جمهوری آذربایجان چنانکه از نام آن پیدا است نه این همسایه بلکه حضور اسرائيل است.
علی شمخانی دبیر «شورای امنیت ملی» در توئیتی به زبان عبری به جمهوری آذربایجان «هشدار» می‌دهد با «هشیاری» در برابر «شیطنت و تفرقه‌اندازی بیگانگان بایستد!
طولانی شدن مسیر سفر کامیون‌های ایرانی به ارمنستان، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی چهارمین صادر کننده کالا به این کشور است، نیز یکی از دلایل تنش میان تهران و باکو است.
ائتلاف‌هایی که در آنسوی مرزهای ایران، در کشورهای عربی و کشورهای غیرعرب شکل گرفته، جمهوری اسلامی را سخت نگران ساخته است.

تا قبل از اینکه ارتش آذربایجان بخش‌هایی از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ را از ارمنستان بازگیرد و در آنجا مستقر شود، کامیون‌های ایرانی مسیر کوتاهی را برای رسیدن به ارمنستان طی می‌کردند. امروز بخشی از این مسیر در کنترل جمهوری آذربایجان است که برای تردد کامیون‌های تجاری معادل ۱۳۰ دلار تعرفه گمرگی تعیین کرده است. جمهوری اسلامی چهارمین صادر کننده کالا به ارمنستان است و طی کردن مسیری طولانی‌تر یا پرداخت تعرفه گمرگی برای عبور از جاده‌ای که امروز بخش از آن در کنترل آذربایجان است، بدون شک از نگاه اقتصادی دارای اهمیت است، ولی بعید به نظر می‌آید که تنها دلیل رزمایش و «نمایش قدرت» جمهوری اسلامی در مرزهای شمال‌غربی کشور باشد.

البته جمهوری اسلامی در آشوب‌آفرینی در دیگر کشورهای منطقه سابقه طولانی دارد. در این اواخر برخی از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی با افتخار اعلام کردند که در این سال‌ها شش گروه نظامی در خارج از مرزها به وجود آورده‌اند. در جریان تنش اخیر هم ناگهان گروه شبه‌نظامی «حسینیون» که شبه‌نظامیان آذربایجانی را در بر می‌گیرد اعلام موجودیت کرد. «حسینیون» مانند «فاطمیون» که از شیعیان پاکستانی نشکیل شده و یا «زینبیون» که افغانستانی‌ها در آن حضور دارند، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی است که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آشوب‌آفرینی در منطقه سازماندهی شده  و کشورهای همسایه به همه آنها به عنوان تهدید نگاه می‌کنند.

حضور اسرائیل در مرزهای ایران

مدت‌هاست که جمهوری اسلامی روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل را تهدیدی جدی به حساب می‌آورد. بیهوده نیست که در ابتدای این پرده جدید از بحران، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر به چند زبان از جمله عبری به جمهوری آذربایجان هشدار داد. علی شمخانی در این توئیت همسایگان ایران را به «هشیاری» در برابر «شیطنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تفرقه‌اندازی بیگانگان» دعوت می‌کند. البته این تنها علی شمخانی نیست که «هشدار» می‌دهد. کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز به الهام علی‌اف هشدار داد که ارتکاب اشتباهات استراتژیک می‌تواند آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کند. پایگاه اطلاع‌رسانی این شورا به نقل از کمال خرازی در ادامه می‌افزاید «اسرائیل بدون شک و بدون توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'