سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عفو بین‌الملل در واکنش به ویدئوهای اوین: این فقط نوک کوه یخ اپیدمی شکنجه در ایران است

عفو بین‌الملل در واکنش به ویدئوهای اوین: این فقط نوک کوه یخ اپیدمی شکنجه در ایران است

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد تصاویر ویدیویی فاش شده از زندان اوین، نشان‌دهنده بدرفتاری هولناک علیه زندانیان است و مصونیت داده شده به ماموران زندان در ایران را یادآوری می‌کند که زندانیان را مورد شکنجه و دیگر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار می‌دهند.

کیهان نوین: عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۳ شهریور (۲۵ اوت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد حقوق بشری ۱۶ فیلم ویدئویی منتشر شده را بررسی کرده و شواهد تکان دهنده‌ای از ضرب و شتم، آزار جنسی و بدرفتاری با زندانیان را مشاهده کرده است.

در این بیانیه همچنین درباره ازدحام موجود در زندان‌های جمعی و شرایط بی‌رحمانه و غیرانسانی سلول‌های انفرادی ابراز نگرانی شده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه (۳ شهریور) منتشر کرد، ویدیو‌های منتشر شده را تنها نمایی از ظلم مداوم در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: «سوءاستفاده‌هایی که در این ویدیوها دیده می‌شود، تنها نوک کوه یخ شکنجه در ایران است.»

عفو بین‌الملل با بیان اینکه دیدن آنچه داخل زندان اوین می‌گذرد، تکان‌دهنده است، به شکنجه زندانیان پشت میله‌های زندان اشاره کرد و نوشت: «مقام‌های امنیتی به دور از چشم مردم، مردان، زنان و کودکان را به ویژه هنگام بازجویی در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و واحد تحقیقات پلیس شکنجه و با آنان بدرفتاری می‌کنند.»

در این گزارش از شلاق، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، غرق مصنوعی، خشونت جنسی، تعلیق، تغذیه اجباری با مواد شیمیایی و محرومیت عمدی از مراقبت‌های پزشکی به عنوان مواردی از روش‌های شکنجه در ایران نام برده شده است.

روز یکشنبه ۲۲ اوت (۳۱مرداد) رسانه‌های فارسی‌زبان و مستقل خارج از ایران ویدیوهایی را از داخل زندان اوین منتشر کردند. این ویدیوها را گروهی به نام «عدالت علی» از طریق هک کردن دوربین‌های امنیتی داخل زندان اوین به دست آورده بودند. مقام‌های ارشد ایران صحت تصاویر منتشر شده را تایید کرده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'