سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
طالبان : دستکم «۱۳ نفر» در جریان انفجاری در خارج از فرودگاه کابل کشته شده‌اند .

طالبان : دستکم «۱۳ نفر» در جریان انفجاری در خارج از فرودگاه کابل کشته شده‌اند .

گروه طالبان روز پنجشنبه چهارم شهریور اعلام کرد که در جریان انفجاری در بیرون از فرودگاه کابل دستکم ۱۳ نفر از جمله چند کودک کشته شدند.

کیهان نوین : به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام طالبان گفت که چند عضو این گروه نیز زخمی شده‌اند.

یک مقام ایالات متحده نیز اعلام کرد که سه نفر از کارکنان آمریکایی در جریان این انفجار مجروح شده‌اند.

هنوز تعداد قطعی و هویت دیگر افراد کشته یا زخمی شده مشخص نیست.وزارت خارجه روسیه هم از وقوع انفجار دوم خبر داده است.

رویترز می‌گوید در این انفجارها حداقل ۱۵ نفر هم مجروح شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است، هرچند آمریکا و چند کشور غربی پیشتر در مورد وقوع حملات انتحاری از سوی گروه حکومت اسلامی، داعش، هشدار داده بودند.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که انفجار در بیرون از فرودگاه کابل نتیجه یک حمله پیچیده بوده است.جان کربی در توئیتی نوشت: «ما انفجار در ابی گیت را تایید می‌کنیم که نتیجه یک حمله پیچیده بود و منجر به تلفاتی در میان آمریکایی‌ها و شهروندان شده است».

او همچنین وقوع انفجاری در نزدیکی هتل باران کابل را تایید کرد که فاصله چندانی با ابی گیت ندارد.

فرودگاه کابل و اطراف آن صحنه تجمع هزاران نفر از مردم است که تلاش می‌کنند به‌دنبال تسخیر افغانستان توسط گروه طالبان از این کشور بگریزند.

کشورهای غربی پیشتر نسبت به یک حمله احتمالی قریب‌الوقوع به کابل هشدار داده بودند.

سفارت آمریکا در کابل روز چهارشنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد که به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی نروند و از ورودی‌های این فرودگاه فاصله بگیرند.

در پی این هشدار، سه کشور بریتانیا و نیوزیلند و استرالیا نیز با ذکر «تهدید حمله تروریستی» از شهروندان خود و دارندگان ویزای این کشورها خواستند از ورودی‌های فرودگاه فاصله گرفته و در اطراف آن تجمع نکنند.

روزنامه گاردین به نقل از منابع دفاعی بریتانیا می‌نویسد که این هشدارها به خطر حمله انتحاری در فرودگاه یا اطراف آن اشاره دارد.

اما هشدارها در حالی منتشر شده است که خارجی‌هایی که قصد خروج از افغانستان را دارند راه دیگری جز فرودگاه حامد کرزی در کابل ندارند و برخی از آنها چند روز است که پشت درهای فرودگاه در انتظار به سر می‌برند.

در اطلاعیه سفارت آمریکا از شهروندان آمریکایی خواسته شده بود که فورا سه ورودی «اببی»، «شمالی» و «شرقی» را ترک کنند. در این اطلاعیه همچنین آمده بود که افراد تنها در صورتی به فرودگاه مراجعه کنند که پیامی از «یک نماینده دولت آمریکا» دریافت کنند.

این اطلاعیه هشدار در وب‌سایت سفارت آمریکا در کابل منتشر شده و توضیحی بیشتری در خصوص این تهدیدات امنیتی ارائه نشده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'