سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
افت شدید شاخص بورس تهران

افت شدید شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در اولین روز هفته نزولی شد و به نزدیکی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسید. یک کارشناس بازار سرمایه گفته کارگزاری‌های بزرگ عامدانه خرید و فروش سهامداران را متوقف می‌کنند.

کیهان نوین: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه ۲۵ مرداد با ۷۲ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۹۰۲ هزار واحد رسید.

شاخص بورس در هفته‌های گذشته از مرز دو میلیون واحد عبور کرده بود اما پس از چند روز در مسیر نزولی قرار گرفت. مجتبی معتمدنیا که خبرگزاری مهر او را «کارشناس بازار سرمایه» معرفی کرده، اخلال در هسته معاملات، اشتباه یکی از کارگزاری‌های بزرگ در توقف معاملات سهامداران این کارگزاری و همچنین اشتباه دولت در هفته گذشته در انتشار خبر توقف عرضه «دارا دوم» را از دلایل عمده تداوم منفی بودن شاخص بورس که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شد، عنوان کرده است.

دولت که پیش از این اعلام کرده بود سهام پالایشگاه‌ها را در بورس عرضه می‌کند، فروش این بخش از سهام را به شهریور ماه و همزمان با هفته دولت موکول کرد.

معتمدنیا گفته که بدقولی دولت موجب کاهش اعتماد به بازار سرمایه شده است. علاوه بر این اختلال در سیستم حسابداری کارگزاری مفید به عنوان یکی از کارگزاری‌های بزرگ از در تالار بورس مانع خرید و فروش برخی از سهامداران شد.

روابط عمومی این کارگزاری مشکل به وجود آمده را «موقتی» دانسته که به زودی برطرف می‌شود اما معتمدنیا بدون اینکه نامی از کارگزاری مفید ببرد، اقدام «یکی از کارگزاری‌ها که سبب توقف معاملات شد» را عامدانه و «دستکاری» در سیستم دانسته است.

او گفته که کارگزاری‌های بزرگ به همراه کانون کارگزاران بورس « برای عدم صدور مجوز جدید به سازمان بورس فشار وارد می‌کنند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'