سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تهدید مهاجران افغان توسط نیروهای مرزی جمهوری اسلامی

تهدید مهاجران افغان توسط نیروهای مرزی جمهوری اسلامی

مهاجران افغان که در صدد ورود غیر قانونی به ایران بوده‌اند، شهادت داده‌اند که ۵۷ نفر با تهدید اسلحه مرزبانان مجبور شدند به رودخانه بپرند و برگردند. تاکنون شش جسد از آب گرفته شده و وزارت امور خارجه افغانستان دستور تحقیق در خصوص را داده است.

کیهان نوین: تعدادی از کارگران افغان که قصد ورود غیرقانونی به ایران را داشته‌اند، ادعا کرده‌‌اند که سربازان مرزبانی این کشور، ده‌ها نفر را پس از یک شب بازداشت‌، به رودخانه هریرود انداخته‌ و موجب غرق شدن آنها شده‌اند. این افراد که جان به در برده‌اند، می‌گویند مرزبان‌ها به ضرب اسلحه، کارگران را مجبور کردند به آب بپرند.  

واقعه در منطقه مرزی “دهانه ذوالفقار” رخ داده؛ منطقه‌ای در مرز ایران، افغانستان و ترکمنستان در مجاورت شهرستان تربت‌جام.

روزنامه “هشت صبح” که در کابل منتشر می‌شود، به نقل از شاه‌ولی یکی از شهود می‌نویسد: «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ابتدا بر کارگران افغان گلوله‌باری کرده و پس از لت‌وکوب آنان، ۵۷ تن را در آب رودخانه هریرود انداختند که از این میان ۲۳ تن جان‌ باخته‌اند.»

شیرآقا طاهری، یکی دیگر از گواهان، به همین روزنامه گفته که این عده ساعت یک بامداد شنبه به زور داخل رودخانه انداخته شدند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از اجساد یافته شده از رودخانه بازنشر شده‌اند. یکی از نجات یافتگان می‌گوید مرزبانان جمهوری اسلامی آنها را یک شب بازداشت کردند و فردا همه را به رودخانه انداختند تا برگردند. 

بیمارستان هرات اعلام کرده که جسد شش تن از غرق شدگان به این مرکز منتقل شده است. به گفته پزشک ارشد بیمارستان هرات، آنها اهالی ولایات هرات و فاریاب بودند و می‌خواستند برای کار به ایران بروند. 

مسئولان ولایت هرات در رد یا تایید این ادعا چیزی نگفته‌اند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اعلام کرده که موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک بررسی خواهد شد.

سرپرست وزارت خارجه ا‌فغانستان در توئیتی با اظهار تاثر از آن چه گذشته، اعلام کرده که گزارش‌های مربوطه را دریافت کرده و دستور تحقیقات همه‌جانبه را داده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی در این زمینه نشان نداده است. تنها سرکنسولگری جمهوری اسلامی در هرات در بیانیه‌ای موضوع را تکذیب کرده و گفته که ماموران مرزبانی، مهاجران افغان را بازداشت نکرده‌اند. خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با نقل این بیانیه می‌نویسد: «سرکنسولگری جمهوری اسلامی در هرات به‌ صورت مستمر با امین‌الله آزادانی نماینده وزارت خارجه افغانستان در هرات و جابر انصار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد موضوع را در دست بررسی داشته و هرگونه تحول و اطلاعات جدید با آنها مبادله خواهد شد.»

این خبرگزاری در تکذیب ماوقع، به نقل از پزشک ارشد بیمارستان هرات نوشته است: «بررسی‌های پزشکی قانونی نشان داد که این افراد مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و حتی جای گلوله در بدن آنها نیست و این افراد تنها در آب غرق شده‌اند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'