سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شکست استیضاح وزیر راه جمهوری اسلامی

شکست استیضاح وزیر راه جمهوری اسلامی

با رای نیاوردن طرح استیضاح عباس آخوندی در مجلس شورای اسلامی، وی در مقام خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی ابقا شد.

 

کیهان نوین: در پایان جلسه استیضاح امروز سه شنبه ۱۴ مهر، ۱۷۵ نماینده به استیضاح رای منفی دادند. این در حالی است که ۷۲ نماینده به برکناری عباس آخوندی رای مثبت دادند و رای ۵ نماینده نیز ممتنع بود.

“اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد”، “مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی”، “مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی”، “مشکلات حوزه حمل و نقل کشور” و “مشکلات حوزه مالی وزارت‌خانه”، محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز بودند.

این در حالی است که ظاهرا برخی از استنادات استیضاح کنندگان، از جمله “عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن” و “عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن”، به دیدگاه های سیاسی آقای آخوندی مربوط می شدند.

۱۷۵ رای عباس آخوندی در جلسه امروز، در حالی به دست آمد که وی دوسال پیش و در زمان اخذ رای اعتماد دولت حسن روحانی، ۱۵۹ رای موافق و ۱۰۷ رای مخالف داشت که نشان دهنده ۱۶ افزایش در تعداد آرای اوست.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، توسط ۱۵ نماینده مجلس ایران امضا شده بود که اکثر آنها به جبهه پایداری متمایل هستند.

مهدی کوچک زاده، حمید رسایی، محمود نبویان، جواد کریمی قدوسی و موسی‌الرضا ثروتی از جمله نمایندگان امضا کنندگان طرح استیضاح بودند.

آقای کوچک زاده امروز در بخشی از صحبت های خود در مخلفت با وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به صحبت های عباس آخوندی در مورد مشکلات بودجه ای این وزارتخانه گفت: “اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی نیست چطور برای خرید

این نماینده تهران در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت حسن روحانی رئیس جمهور به جای حل مشکلات مردم “وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کرده” و از وزیر راه و شهرسازی نیز به خاطر “ریاست ستاد فتنه” انتقاد کرد.

اشاره مهدی کوچک زاده، ظاهرا به فعالیت عباس آخوندی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و معرفی او از سوی آقای موسوی برای ارتباط با شورای نگهبان است.

پیش از شروع جلسه استیضاح، فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس، برای تصمیم‌گیری در مورد این استیضاح تشکیل جلسه داده و در پایان، مخالفت خود را با برکناری عباس آخوندی اعلام کرده بود.

فراکسیون رهروان ولایت، نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس و بزرگترین فراکسیون اصولگرایان مجلس است.

مجلس نهم پیش از استیضاح ناموفق وزیر راه و شهرسازی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را هم استیضاح کرده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'