سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ورود هزاران پناهجوی جدید «سوری» نیمه‌شب سه‌شنبه به پایتخت یونان

ورود هزاران پناهجوی جدید «سوری» نیمه‌شب سه‌شنبه به پایتخت یونان

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است در ادامه موج مهاجران غیرقانونی به خاک اروپا، هزاران پناهجو نیمه‌شب سه‌شنبه وارد آتن، پایتخت یونان، شدند که بیشتر آنها سوری هستند.

downloadکیهان نوین: در همین حال دولت آتن قرار است امروز چهارشنبه، ۱۱ شهریور، درباره موج مهاجران به سواحل این کشور نشستی را برگزار کند.

خبرگزاری فرانسه شمار این پناهجویان جدید را ۴۳۰۰ نفر اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، این افراد با دو کشتی وارد بندر پیرائوس در آتن شدند. این کشتی‌ها از «لسبوس» حرکت کرده بودند که یکی از چندین جزایر یونان است که اخیرا با موج جدید پناهجویان وارد شده از ترکیه روبه‌رو شده است.

به گفته پلیس یونان، ۱۸۰۰ نفر نیمه‌شب سه‌شنبه با یک کشتی وارد خاک این کشور شدند و ۲۵۰۰ نفر هم با کشتی دیگری بامداد چهارشنبه به آتن رسیدند. این افراد به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار منتقل شده‌اند.

کشتی‌های حامل پناهجویان از سوی دولت یونان اجاره شده بود برای این که فشار از روی جزیره لسبوس برداشته شود. آن گونه که گزارش شده است، زیرساخت‌های این جزیره ظرفیت پذیرش موج عظیم پناهجویان را ندارد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۱۶۰ هزار نفر وارد خاک یونان شده‌اند که بیشتر آنها از جنگ سوریه فرار کرده‌اند.

این موج آوارگان بزرگ‌ترین بحران پناهجویان را در قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رقم زده است.

برای بسیاری از پناهجویان، آتن نخستین ایستگاه سفرشان به بالکان و سپس مجارستان است که از آنجا خود را به بقیه نقاط اروپا به‌ویژه آلمان می‌رسانند.

موج پناهجویان در فصل تابستان شدت بیشتری گرفته است و بسیاری از آنها بیش از هزار دلار به قاچاقچیان انسان در ترکیه پرداخت می‌کنند تا سوار بر قایق‌های کوچک شده و از طریق یک مسیر خطرناک دریایی خود را به اروپا برسانند.

یونان که اخیرا یک‌سوم از کمک‌های مالی بین‌الملی را برای پرداخت بدهی‌هایش دریافت کرده است، بار‌ها گفته که نمی‌تواند از پس این موج وسیع پناهجویان برآید.

آتن خواستار کمک کشورهای اروپایی برای مقابله با این بحران شده است.

وزیران دولت یونان قرار است روز چهارشنبه نشستی را برای بررسی این بحران برگزار کنند که احتمالا موضوع یاد شده در مرکز گفت‌وگوهای میان مقام‌های یونانی، فرانتز تیمرمن، معاون رئیس کمیسیون اروپایی، و دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسر امور داخلی و مهاجرت اتحادیه اروپا، نیز خواهد بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'