سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سفر پادشاه عربستان به ایالات متحده آمریکا برای نشان دادن مخالفت وی از توافق انجام شده با جمهوری اسلامی

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) سفری سه روزه‌ به ایالات متحده خواهد داشت که نخستین سفر او به آمریکا از زمان به قدرت رسیدنش در ژانویه گذشته است.

81604850-6446941کیهان نوین: قرار بود ملک سلمان در بهار سال جاری برای شرکت در نشست امنیتی مشترک سران کشورهای عربی وآمریکا به کمپ دیوید سفر کند اما این سفر را به طور ناگهانی لغو کرد و در عوض ولیعهد خود محمد بن نایف را به دیدار اوباما فرستاد.

برخی ناظران لغو سفر ملک سلمان را نشانه نارضایتی از مذاکرات اتمی آمریکا با ایران توصیف کردند. اینک ناظران سیاسی، دیدار ملک سلمان و باراک اوباما در کاخ سفید را بخشی از تلاش‌های واشنگتن و ریاض برای تقویت روابط خود می‌دانند که به دلیل شرایط مذاکرات هسته‌ای با ایران، دچار تنش شده بود.

به نظر می‌رسد دولت اوباما در چند ماه اخیر برای جلب رضایت عربستان گام‌های ملموسی برداشته است. اوباما وزیر دفاع خود اشتون کارتر را به ریاض فرستاد. سپس از فروش نسل جدیدی از موشک‌های دفاعی پاتریوت به عربستان سعودی خبر داد. ارزش این سیستم هوایی پیشرفته بیش از پنج میلیارد دلار است. برخی از ناظران عقیده دارند که پدافند پاتریوت بی ای سی-۳ – می‌تواند سیستم دفاع هوایی عربستان را در برابر موشک‌های بالستیک ایران تقویت کند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه ۲۸ اوت گفت: «سفر پادشاه عربستان سعودی نشان‌دهنده اهمیت روابط استراتژیک واشنگتن و ریاض است.» به گفته این سخنگو «قرار است دو رهبر در باره اوضاع سوریه و یمن و فعالیت‌های بی‌ ثبات‌کننده ایران در منطقه گفت‌وگو کنند.» عربستان بخشی از ائتلاف آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه است. ایالات متحده همچنین پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی «ائتلاف» علیه شورشیان حوثی در یمن را فراهم می‌کند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'