سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
علی خامنه ای: برخی افراد بورسیه غیر قانونی گرفته اند شما چرا جنجال راه انداخته اید؟

علی خامنه ای: برخی افراد بورسیه غیر قانونی گرفته اند شما چرا جنجال راه انداخته اید؟

با شروع به کار دولت حسن روحانی، موضوع بورسیه های غیرقانونی به یکی از چالش های بزرگ میان دولت و اصولگران در حیطه آموزش عالی تبدیل شد.

images (5)کیهان نوین: مسئولان جدید وزارت علوم، دولت‌های نهم و دهم را متهم می کردند که بورس‌های اعزام به خارج را نه از طریق برگزاری آزمون، که از روش “فراخوان” و بر اساس دستورالعمل‌هایی خاص، به افراد همسو داده اند.

خامنه ای در دیدار با جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاهی گفت که در موضوع بورسیه ها “به خیلی ها ظلم شد” و افزود: “هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم می‌زنند.”

اشاره خامنه ای به افشاگری های برخی از رسانه ها و مسئولان دولت حسن روحانی در مورد بورسیه شدن بیش از سه هزار نفر در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بدون داشتن صلاحیت های علمی لازم یا در نظر گرفتن قوانین است.

خامنه ای در سخنان اخیر خود گفت که ابعاد تخلفات بورسیه ها به صورتی که عنوان شده نبوده، اما حتی اگر هم چنین بوده نباید رسانه ای می شده است. وی افزود: “یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد.”

به دنبال اظهارات علیخامنه ای، خبرگزاری فارس، وابسته به سازمان بسیج مستضعفان، نامه “شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه” را منتشر کرده که ضمن تشکر از رهبر ایران، مسئولان اجرایی پی‌گیری کننده ماجرای بورس ها را “گرگان در پوستین گوسفندان” نامیده که به ایجاد “توهم فساد” از طریق رسانه ها پرداخته اند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران نیز نامه “جمعی از دانشجویان بورسیه” را انتشار داده که با تقدیر از موضع گیری رهبر، اعلام کرده اند که “هیچ گاه از اصول و مبانی اولیه ای که انقلاب اسلامی بر اساس آنها به وقوع پیوسته است، ذره ای عقب نخواهند نشست و بزرگترین آرزوی خود را جان دادن در این راه عظیم می دانند”.

خامنه ای در بخشی دیگر از سخنرانی جدید خود، دانشجویان را “افسران جوان جنگ نرم” دانسته و از مسئولان وزارت علوم خواسته است تا از “عناصر مؤمن و اساتید مؤمن در دانشگاه‌ها” قدردانی کنند.

وی در همین سخنرانی، همچنین در واکنش به اظهارات یکی از اساتید حاضر در جلسه در مورد کاربردهای علوم انسانی در صنعت و زمینه های دیگر، علوم انسانی را “بسیار مهم” خوانده و در عین حال تحول در آن را “لازم و ضروری” دانسته است.

خامنه ای، در شهریور ماه ۱۳۸۸ با ابراز نارضایتی از آموزش علوم انسانی، تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجوی ایرانی در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانسته بود.

وی افزوده بود: “بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'