سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“خبردادن از انتشار گزارش جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا پایان امسال”

“خبردادن از انتشار گزارش جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا پایان امسال”

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امکان ارائه گزارش آژانس درباره جنبه احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران تا پایان سال خبر داد.

64141307724639772کیهان نوین: یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه چهارم ژوئیه در وین در جمع خبرنگاران گفت که آژانس همکاری‌ها با ایران و پنج بعلاوه را فشرده‌تر کرده است تا به یک توافق جامع که از لحاظ فنی خوب باشد برسد.

آقای آمانو اضافه کرد: «دوم ژوئیه در تهران با رئیس جمهوری روحانی و دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کردم تا به حل همه مسائل مهم باقی مانده سرعت ببخشم. در جریان این دیدار ها پیشرفت برای حرکت رو به جلو بدست آمد اما کار بیشتری باید انجام شود. به نظر من با همکاری ایران می‌توانیم گزارشی تا پایان سال درباره‌ بررسی‌هایمان و روشن ساختن موضوعات مرتبط با جنبه‌های احتمالا نظامی ارائه دهیم. وقتی به توافق برنامه‌ جامع اقدام مشترک رسیدیم آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده است موضوعات مرتبط با هسته‌ای را هر زمان درخواست شد اجرا کند.»

آمانو روز جمعه، پس از بازگشت از ایران با جان کری دیدار و درباره سفرش گفتگو کرده بود.

این سخنان آقای آمانو از سوی مدیر بخش عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا مثبت ارزیابی شد. کلسی دونپورت در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «فکر می‌کنم صحبت‌های یوکیو آمانو بسیار مثبت و بسیار چشمگیر بود. ایران نگران بود که تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های گذشته‌ ‌ایران که ممکن است جنبه نظامی داشته باشد تا ابد ادامه پیدا کند. آمانو می‌گوید با همکاری ایران تا آخر سال امکان ارائه گزارش وجود دارد و این بسیار مهم است.»

او اضافه کرد: «همچنین مهم است که در نظر داشته باشیم پیشرفت در این تحقیقات یکی از قدم‌هایی است که ایران باید برای رفع تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا بردارد. در نتیجه این اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند به یک توافق نهایی کمک کند چرا که یکی از چالش‌های کلیدی در مذاکرات بوده است.»

از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی روز شنبه، درباره گزارش آسوشیتدپرس درباره حل اختلافات بر سر زمانبندی لغو تحریم ها گفت که حتی اگر مسائل در سطح کارشناسان حل و فصل شوند باز هم موضوع هایی باقی خواهند ماند که تنها وزرا می توانند درباره آنها تصمیم بگیرند.

این اظهار نظر مقام آمریکایی البته خبر آسوشیتدپرس را تکذیب نکرد.

مذاکرات هسته‌ای در سطح بالا میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های عمده جهانی در گروه ۵+۱ شنبه ۱۳ تیر در شهر وین اتریش از سر گرفته شده است. این در حالی است که هر ۲ سوی مذاکره دیروز از حصول پیشرفت در این گفت و گوها خبر دادند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: «ما در حال پیشرفت هستیم. هنوز کار زیادی و پاره‌ای مسائل پیچیده در پیش داریم ولی تلاشی راستین از سوی همه برای جدیت در این مورد و برای درک محدودیت‌های زمانی وجود دارد.»

محمّد جواد ظریف، وزیر امور حارجه ایران، نیز گفت که با وجود باقی ماندن پاره‌ای اختلافات ، دو طرف هرگز تا این اندازه به یک نتیجه پایدار، نزدیک نبوده‌اند.

این در حالی است که مذاکره کنندگان ایران و کشورهای گروه ۵ بعلاوه ۱ روز سه شنبه این هفته ۱۶ تیر را به عنوان ضرب الاجل بعدی برای دستیابی به یک توافق فراگیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده‌اند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'