سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تصویب آرا شورای امنیت سازمان ملل برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران

تصویب آرا شورای امنیت سازمان ملل برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه دوشنبه ۲۰ژوئیه/۲۹تیر، به اتفاق آرا بر مبنای توافق هسته‌ای با ایران در وین قطعنامه برداشتن تحریم‌های مصوب این شورا در مورد ایران را تصویب کرد. این نشست با حضور پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیر دائم برگزار شد و تمامی اعضا به قطعنامه تهیه شده توسط ایالات متحده آمریکا رای مثبت دادند.

imagesکیهان نوین:  این قطعنامه‌ تمام قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران را لغو می‌کند و توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به رسمیت می‌شناسد.

پیش از این نشست نیز وزرای خارجه اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای را به تصویب رساندند.

قطعنامه امروز شورای امنیت، تمام اعضای سازمان ملل را به اجرای توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران موظف می‌کند.

پس از تصویب این قطعنامه چنانچه عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ساعاتی پیش اعلام کرده بود، دولت ایران بیانیه‌ای منتشر کرد که بنابر آن تهران از این پس مشروعیت تحریم‌های پیشین را به رسمیت نمی‌شناسند.

تصمیم امروز شورای امنیت، به معنای لغو اتوماتیک همه مجازات‌های مصوب این شورا نیست. همه چیز موکول و مشروط به راستی‌آزمایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

همچنین ماده‌ای که از سوی تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به متن نهایی توافق ایران و ۱+۵ اضافه شده است، تصریح می‌کند که اگر شورای امنیت قطعنامه جدیدی را برای لغو قطعنامه‌های پیشین تأیید کند، باید ۹۰ روز برای اجرای قطعنامه جدید صبر کند. این مهلت ۹۰ روزه زمانی است که تیم مذاکره‌کننده آمریکا برای بررسی‌های متن توافق توسط کنگره در نظر گرفته‌اند.

مخالفان داخلی تصویب قطعنامه در ایران

پیش از تصویب این قطعنامه ۱۴ تن از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس، بر حق هرگونه «تحفظ و شرط» درباره قطعنامه شورای امنیت برای ایران تاکید کردند.

این نمایندگان نمایندگان یادآور شدند مطابق اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۷۶ قانون اساسی، و قانون حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای که اخیراً در مجلس به تصویب رسید، هر متنی که برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعهدآور باشد محتاج تصویب در مراجع قانونی کشور است.

در بخشی از این نامه آمده است: از آنجا که متن جمع‌بندی وین که به «برجام» ( برنامه جامع اقدام مشترک) موسوم شده و مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تائید و تصویب نرسیده است، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه «تحفظ و شرط »درخصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.

این نامه به امضای نمایندگانی از جمله ،غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم رسیده است.

در واکنشی دیگر نیز محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه ایران اعلام کرد: «برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'