سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
36 درصد افغانها زیر خط فقر

36 درصد افغانها زیر خط فقر

با آنکه باور ها به اینست که با گذشت هر روز وضعیت اقتصادی افغانستان به سوی خرابی در حرکت می باشد، وزارت اقتصاد می گوید که برای بیرون رفت از این مشکل، اقدامات عملی را خواهند کرد.

hämtaکیهان نوین: عبدالستار مراد وزیر اقتصاد روز دوشنبه در آغار تشریح برنامه های کاری صد روز در کابل گفت: با آنکه جامعه جهانی در چهارده سال گذشته کمک های زیادی به این کشور کرده، اما هنوز هم سی و شش درصد باشنده های این کشور با فقر روبرو اند.

وی گفت: این که این پول ها در کدام راه ها به مصرف رسیده، بررسی ها روی آن جریان دارد:

“وزارت اقتصاد تصمیم گرفت تا وضعیت فقر را به تحلیل بگیرد، دلایل و عوامل آنرا پیدا کند که چرا با وجودیکه چهارده سال سرمایه های بزرگ به افغانستان سرازیر شد، پروژه های بزرگ در بخش ملکی و نظامی عملی شد، اما در خط فقر چرا تغییری نیآمد.

بدون دریافت این دلایل و عوامل یقینن به برنامه های آینده اقتصادی شاید که به خطا برود.”

قبل از این سیگار یا اداره سرمفتش امریکا در بخش بازسازی افغانستان نیز گزارش های در مورد حیف و میل پول در این کشور به نشر رسانیده و گفته که پروژه های تمویل شده از سوی نظامیان امریکا طبق پلان و دقیق نبوده و میلیون ها دالر ضایع شده است.

وزیر اقتصاد همچنان افزود که ارزیابی مشاورین، ارتقای ظرفیت ها، نظارت از پروژه های انکشافی و ایجاد سیستم مدیریتی و معلوماتی در صدر برنامه های کاری صد روز این وزارت قرار دارد.

وی افزود که مشاورین داخلی دوباره ارزیابی شده و بر اساس نیاز به وظیفه گماشته خواهند شد:

“مشاورین در وزارت های مختلف تعداد شان مختلف است، حالا با در نظر داشت دو اصل «نیاز و مهارت» دوباره ارزیابی می شوند و دیده می شود که این ها باید باشند یا بروند.

اما فعلاً تمام قرارداد های شان در ماه جوزا به پایان رسید، لغوه است و فعلاً ارزیابی مجدد به قوت ادامه دارد.”

در حال حاضر صد ها تن در ادارات دولتی افغانستان به صفت مشاور ایفای وظیفه می کنند.

اکثر این مشاورین که با معاشات گزاف و امتیازات زیاد کار می کنند گفته می شود که در خصوص ارتقای ظرفیت ها مفید نیستند.

قبلاً حکومت افغانستان در این مورد گفته است که برای ارتقای ظرفیت و جلوگیری از فساد اداری، تقرر مشاورین را بر اساس ظرفیت و لیاقت انجام خواهد داد.

عزت الله بری یک تن از کارشناسان اقتصادی افغان می گوید که حکومت باید بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان اقدامات جدی کند و سطح تولیدات داخلی را بیشتر سازد.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'