سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
افزایش آدم ربایی و کشتار هدفمندانه در افغانستان

افزایش آدم ربایی و کشتار هدفمندانه در افغانستان

نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که از ۱۵ فبروری تا ۳۰ اپریل سال روان، ۹۱ مورد اختطاف در افغانستان به وقوع پیوسته است.

imagesکیهان نوین: نیکلاس هیسم گفت که در اکثر موارد، آدم ربایان مسلح افراد ملکی را ربوده و در بدل رهایی آنان خواهان پول یا رهایی زندانیان شده اند.

آقای هیسم همچنان گفت که در این مدت ۱۶۰ نفر در حملات هدفمندانه کشته شده اند که در این میان شمار زیاد مقام های محلی حکومتی و افراد با نفوذ شامل اند.

هرچند ملل متحد بار مسوولیت آدم ربایی ها و کشتار هدفمندانه را به دوش کسی نیانداخته است، اما گفته شده است که در سال روان حملات طالبان افزایش یافته است.

آقای هیسم که ریاست یوناما را به عهده دارد، در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که از آغاز عملیات عزم طالبان در سال روان در افغانستان، شمار واقعات امنیتی در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یوناما، ۷۱ درصد رویداد های امنیتی در مناطق ناامن جنوب و جنوب شرق افغانستان به وقوع پیوسته است، اما در این تازگی ها دامنۀ ناامنی ها به پیمانۀ زیاد در ولایت های شمالی افغانستان نیز گسترش یافته است.

تلفات غیرنظامیان

سازمان ملل متحد گفته است که در چهار سال نخست سال روان میلادی در مقایسه با عین زمان در سال گذشته، شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان شش درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار ارایه شده، از ۱۵ فبروری تا ۳۰ اپریل سال روان کم از کم ۶۶۹ غیرنظامی افغانستان در جنگ و انفجارها کشته و ۱۴۵۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده است. در میان کشته شدگان ۱۳۸ کودک و در میان زخمی شدگان ۳۸۸ کودک شامل است.

سازمان ملل متحد مسوولیت کشته شدن ۵۳۴ و زخمی شدن ۱۰۱۱ غیرنظامی را به دوش طالبان انداخته و گفته است که نیروهای دولتی افغانستان در مدت یاد شده، مسوول کشته شدن ۷۴ و زخمی شدن ۲۲۸ غیرنظامی استند.

سازمان ملل متحد در این گزارش در مورد شمار تلفات طالبان چیزی نگفته است، اما مقام های افغان بدون ارایۀ رقم مشخص از ازدیاد تلفات شورشیان خبرداده اند.

نبردهای مسلحانه و انفجارها در افغانستان در حالی افزایش یافته است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور آن کشور برای حل سیاسی منازعات، در تلاش نزدیکی روابط با پاکستان است.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'