سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نگرانی بی سابقه اتحادیه اروپا از افزایش فساد اداری در افغانستان

نگرانی بی سابقه اتحادیه اروپا از افزایش فساد اداری در افغانستان

فرانز میشل میلبن، نماینده ویژه و رییس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان به شدت از افزایش فساد اداری در کشور انتقاد کرده و گفته است که ادامه این وضعیت مشروعیت دولت را زیر سوال می برد.

images (1)کیهان نوین: در اعلامیه انتشار یافته نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل از قول آقای میلبن گفته شده است که فساد قدرتمندان را ثروت مند و فقر را فقیر تر می کند.

میلبن می گوید، فساد اداری در افغانستان مانع اشتغال زایی و سرمایه گذاری شده و همچنان به گفته او ادامه این وضعیت به نفع شورشیان است.

روز گذشته، کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با با فساد اداری در گزارش تازه ای اعلام کرد که اراده قوی برای مبارزه با فساد در ادارات دولتی وجود ندارد.

این کمیته در این مورد از دادگاه عالی و اداره عالی نظارت نام برده که این نهادها علاقه ای برای کم کردن فساد و یا مبارزه با این پدیده ندارند.

کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می گوید، حتی در بررسی قضایای فساد اداری، دوباره فساد صورت می‌گیرد و در جریان این روند شفافیت وجود ندارد.

افغانستان از بدترین کشورها در امر مبارزه با فساد اداری خوانده شده، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری پس از گرفتن قدرت اعلام کرد که مبارزه با فساد را در اولویت کاری خود قرار می دهد.

آگاهان می گویند، فساد اداری نه تنها در هفت ماه گذشته که از تشکیل حکومت وحدت ملی می گذرد، کاسته نشده بلکه روند صعودی داشته است.

مبارزه با فساد اداری از شرط های مهم ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان است و فرانز مایکل میلبن، کشورهای جامعه جهانی را تشویق کرده که برای کم کردن فساد در افغانستان صدای شان را بلند کنند.

او گفته است: “فساد سیاسی، فساد مالی و فساد اداری، به شکل عمیق در جامعه افغانستان رخنه کرده و تقریبا به عنوان بخشی از زندگی روزمره مردم پذیرفته شده است.”

او ضمن نگرانی از این وضعیت می گوید که میزان بلند فساد، افغانستان را در فهرست مفسد ترین کشورهای جهان قرار داده است.

میلبن هشدار داده است که میزان موجود فساد، کمک های جامعه جهانی برای ملت افغانستان را تهدید می کند، و به گفته او اتحادیه اروپا نگران این وضعیت است.

او در حالیکه گفته کمک های اتحادیه اروپا تا سال 2020 برای افغانستان ادامه خواهد داشت اما به صراحت اعلام کرده که ادامه این کمک ها مشروط است و یکی از شرط ها مبارزه و پایان دادن به فساد است.

نمانیده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته که برای جامعه جهانی مهم است که بداند، پول های کمکی در جای “درست” مصرف می شود.

هر چند دولت افغانستان در سال های گذشته ادارات و کمیسیون های برای مبارزه با فساد اداری تشکیل داده اما به دلیل دست داشتن مقامات بلند پایه به فساد فعالیت این ادارات ملموس نبوده است.

اخیرا، فساد گسترده ای مالی در وزارت دفاع افشا شد، کمسیون حقیقت یاب می گوید که مقامات این وزارت در قرار داد سوخت، بیش از صد میلیون دالر اختلاس کرده اند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'