سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عدم احقاق حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت پس از گذشت ٢٨ سال

عدم احقاق حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت پس از گذشت ٢٨ سال

علی‌رغم فعالیت‌های مستمر انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، مصدومان شیمیایی این شهر کماکان از نبود امکانات پزشکی و کمبود دارو رنج می‌برند.

2628486303anjomanکیهان نوین: انجمن دفاع از حقوق مصدومین سردشت ١٥ سال قبل و در سال ٧٩ تاسیس شد. اهداف اصلی انجمن، حمایت از بیماران، آسیب‌دیدگان و بازماندگان بمباران‌های شیمیایی روز هفتم تیرماه ٦٦ سردشت و کوشش به منظور احقاق حقوق صدمه‌دیدگان و نیز ثبت هویت این افراد در مراکز و نهادهای حکومتی به عنوان مصدوم شیمیایی می‌باشد.

پیش از آنکه انجمن مزبور تأسیس شود، تعداد مصدومین شناسایی شده‌ کمتر از ١٠٠ نفر بودند، اما به دنبال تلاش و کوشش اعضای انجمن، اکنون شمار قربانیان تحت پوشش به رقم ١٤٠٠ رسیده است، هر چند طبق آمارهای دولتی، شمار قربانیان شیمیایی‌باران شهرستان سردشت بیش از ٨ هزار نفر عنوان گردیده است.

با تلاش و کوشش اعضای انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، اکنون شمار قربانیان تحت پوشش به رقم ١٤٠٠ رسیده است

انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، اولین انجمن در ایران است که از سال ١٣٨١ به عضویت سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند درآمده و تاکنون در ١٠ اجلاس این سازمان شرکت کرده است.

همچنین به سبب شکوائیه‌ی انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمایی سردشت در بخش داخلی دادگاه لاهه، فرانس آنراد شهروند هلندی به اتهام فروش مواد اولیه‌ی سلاح‌های شیمیایی به دولت وقت عراق دستگیر و به اتهام جنایت جنگی علیه شهروندان کُرد به ١٧ سال حبس محکوم شد.

این انجمن طی ١٥ سال گذشته در راستای تحقق حقوق مصدومان شیمیایی و انعکاس بیشتر وضعیت آنان به جهان فعالیت‌های زیادی را انجام داده است.

بنابه گفته‌ی آسیب‌دیدگان و نیز افراد فعال در عرصه‌ی دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی، نهادهای دولتی و مسئول در این زمینه، نه تنها کمک و همکاری ارائه نداده‌اند بلکه در بسیاری از موارد خود نهادهای وابسته به حکومت اسلامی موانع قانونی و غیرقانونی بر سر را حصول حقوق قربانیان و مصدومین شیمیاریی‌باران سردشت قرار داده‌اند.

بیش از ٨ هزار مصدوم و معلول شیمیایی در شهر سردشت وجود دارد که نهادهای حکومتی تنها اسامی ١٥٠ نفر را به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت کرده‌اند.

شهریورماه سال گذشته، با گذشت ٢٧ سال از بمباران شیمیایی سردشت، یک تیم ٤٢ نفره از پزشکان به منظور معاینه و آزمایش سلامت مصدومان شیمیایی به این شهر اعزام و ٥٠٠ مصدوم و همچنین ٢٠٠ معلول شیمیایی را معاینه کردند.

به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی تعدادی از مصدومان برای مداوا مجبور به حضور در شهرستان‌های تهران، تبریز و ارومیه می‌شوند

پیشتر، یکی از مسئولان انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی شهر سردشت اعلام کرده بود: وضعیت اقتصادی مصدومان شیمیایی در شهر سردشت به ویژه در روستاهای نظیر “رش هرمه” و اطراف آن بسیار نامناسب و طی سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

در کنار عوارض شدید مصدومان و جانبازان شیمیایی سردشت، هزینه‌های تامین دارو به دلیل گران قیمت بودن برای بخش زیادی از مردم امکانپذیر نیست و در کنار این مشکلات به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی تعدادی از مصدومان برای مداوا مجبور به حضور در شهرستان‌های تهران، تبریز و ارومیه می‌شوند.

چندی پیش نیز، مصدومان گازهای شیمیایی سردشت در پارلمان ایران مورد بی‌حرمتی قرار گرفتند.

یک عضو انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت گفته بود که برگزارکنندگان نمایشگاه عکس عوارض گازهای شیمیایی در مجلس، با مصدومین شیمیایی “رفتار ناشایست” داشته‌اند.

در حال حاضر شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی دارای بیشترین تعداد مصدومین شیمیایی در ایران است و طبق نظر متخصصان بیوشیمایی، عوارض این حادثه نسل به نسل در بین اهالی سردشت منتقل شده و ماندگار می‌ماند.

شهر سردشت در هفتم تیرماه ٦٦ توسط هواپیماهای حکومت بعث عراق بمباران شیمیایی شد و در کمتر از یک‌ماه پس از این بمباران شیمیایی ١٤٠ نفر جان خود را از دست دادند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'