سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“روحانیت مقصر اصلی در معرفی احمدی نژاد به جامعه”

“روحانیت مقصر اصلی در معرفی احمدی نژاد به جامعه”

رفسنجانی دوران احمدی‌نژاد را مثل مرض هاری خوانده و از روحانیت به خاطر حمایت و معرفی احمدی‌نژاد گله کرده است. شاخص‌ترین حامی احمدی‌نژاد خامنه‌ای بود.

imagesکیهان نوین:  هاشمی رفسنجانی در سفر به دزفول، به «ضربات بی‌سابقه‌ای» اشاره کرده که جامعه ایران در دوران احمدی‌نژاد متحمل شد. رفسنجانی با اذعان به تزلزل اخلاقی در جامعه گفته است: «دوران جنگ دوران مجاهدت بود و کارهای خلاف اخلاق خیلی زمینه‌ نداشت و شرایط به گونه دیگری بود، ولی کم کم وقتی که وارد مسائل دیگر شدیم رفته رفته به این روز رسیدیم و این ۸ سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم.»

رفسنجانی افزوده که آلودگی در جامعه ایران بود اما در آن هشت سال، مردم یکدفعه با “چیزهای عجیب و غریب و افراطـ‌کاری‌ها” مواجه شدند.

او در توضیح ریشه‌های بیکاری و مشکلات اقتصادی به تضادهای غیرقابل تصور در دوران احمدی‌نژاد اشاره کرده است: «هرچه ارز می‌خواستیم داشتیم. معنای داشتن ارز یعنی پشتوانه اسکناس. هرچه اسکناس می‌خواستند چاپ کردند. اصلا وقتی که دولت را تحویل گرفتند کمتر از صد هزار میلیارد تومان نقدینگی بود. وقتی که تحویل دادند بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بود.»

عضو خبرگان با صراحت گفته که آن هشت سال مانند مرض هاری به جان جامعه افتاد و همه‌اش هم شعار بود: «مثلا می‌گفتند عصر ظهور امام زمان است. علنی نمی‌شود این حرف‌ها را زد اما هنوز هم می‌زنند… »

رفسنجانی روحانیت را در این حرف‌ها، در معرفی احمدی‌نژاد و حمایت از او مقصر دانسته و گفته که هنوز هم خیلی‌هایشان از این حمایت دست برنداشته‌اند.»

به نظر می‌رسد اشاره رفسنجانی در این زمینه متوجه مصباح یزدی باشد اما شاخص‌ترین فرد حامی احمدی‌نژاد، آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. او حتی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد و در اوج تظاهرات اعتراضی مردم در جریان جنبش سبز عنوان کرد: «من البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر دارم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند. البته بین ایشان و بین آقای رئیس جمهور از همان انتخاب سال ۸۴ تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه‌ مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه‌ نحوه‌ اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.»

سخنرانی رفسنجانی در اصل روز دهم خرداد انجام شده و مشروح آن با سه هفته تاخیر در پایگاه اطلاع‌رسانی او بازنشر شده‌اند. خبرگزاری‌هایی چون «تسنیم» این سخنان را با تیتر «دولت احمدی‌نژاد مثل هاری بود» منتشر کرده‌اند.

حرف‌های صریح رفسنجانی علیه احمدی‌نژاد در حالی بیان شده‌اند که مدیران و وزیران دوران احمدی‌نژاد با تشکیل جبهه‌ای به نام «یکتا» خود را برای ورود به صحنه سیاست و رقابت‌های مجلس نهم آماده می‌سازند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'