سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تاثیر تحریم‌های ۳ سال گذشته و کاسته شدن ۱۶۰ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی

جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها طی ۳ سال ۱۶۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی کاسته است.

images (1)کیهان نوین: جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن حمایت از مذاکرات اتمی و تکذیب گزارشی در مورد افزایش ذخایر سوخت اتمی جمهوری اسلامی، گفته است از سال ۲۰۱۲ میلادی، تحریم‌ها ۱۶۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران کاسته است.

این مقام دولتی ایالات متحده که ۱۶ خرداد در جمع گروهی از هواداران سیاست‌های اسرائیل سخنرانی می‌کرد، از مذاکرات جاری اتمی میان قدرت‌های جهانی و تهران حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنرانی او، که خود یک یهودی ارتدکس است، چندین بار با طعنه‌ها و سخنان شنوندگان قطع شد. این سخنرانی در نیویورک انجام شده، در کنفرانسی سالیانه که روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست آن را برگزار می‌کند.

آقای لو با تاکید گفته‌های ماه‌های گذشته مقام‌های دولتی آمریکا، گفته است «راه‌حل دیپلماتیک بهترین و پایدارترین راه برای رسیدن به هدف و جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی‌ست».

او در عین حال تاکید کرده است که واشینگتن دست به هر کار لازم می‌زند تا نگذارد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ «این نه تنها به خاطر امنیت اسرائیل که به خاطر امنیت آمریکا است».

گفته‌های او به ظن غرب در مورد اهداف نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی برمی‌گردد که تهران همواره آن را رد کرده و می‌گوید این برنامه تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

اما این سخنان به تنهایی برای جامعه جهانی و کشورهای غربی کافی نبوده و طی دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و کاسته شدن همکاری‌های تهران و سازمان‌های ناظر بین‌المللی، ایران با تحریم‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا به هزینه این تحریم‌ها نیز اشاره کرده و می‌گوید از سال ۲۰۱۲، تحریم‌ها هزینه‌های نفتی جمهوری اسلامی را ۱۶۰ میلیارد دلار کاسته است. آنچه سبب شده است که اقتصاد جمهوری اسلامی در دو سال منتهی به مارس ۲۰۱۴، حدود ۹ درصد کوچک‌تر شود.

آقای لو در عین حال گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد افزایش ذخایر سوخت اتمی جمهوری اسلامی را رد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز ۱۱ خرداد خود مطلبی منتشر کرده بود که به «گزارش بازرسان بین‌المللی» استناد کرده و می‌گفت «طی ۱۸ ماه گذشته ذخایر سوخت اتمی جمهوری اسلامی در حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است».

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید حتی اگر این ذخایر در بازه‌ای از زمان طی ۱۸ ماه گذشته بالا و پایین رفته است، اما در نهایت مقدار آن همانی بوده که در توافق‌های اولیه میان تهران و کشورهای غربی تعیین شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'