سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

انتقاد آمریکا از «محدودیت‌ شدید» آزادی‌های مدنی در جمهوری اسلامی

در حالی که گفتگوهای ایالات متحده در چارچوب گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک توافق جامع با جمهوری اسلامی  به مرحله حساسی رسیده است، وزارت خارجه آمریکا در آخرین گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان، بار دیگرجمهور ا سلامی به نقض حقوق بشر متهم کرد.

USA-united-states-of-america-33748622-349-525کیهان نوین: آخرین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی، پس از یک تاخیر چند ماهه، روز پنجشنبه منتشر شد. گمانه‌زنی‌هایی در سطح رسانه‌ها مطرح شده بود که یکی از دلایل این تاخیر، احتمالا به مذاکرات جاری اتمی با تهران ارتباط دارد.

وزارت خارجه ایالات متحده بطور رسمی توضیحی در مورد دلایل این تاخیر ارائه نکرد، با این حال اعلام کرده است که گفتگوهای جاری با ایران، تنها بر روی برنامه هسته‌ای آن کشور متمرکز بوده و ارتباطی با مسائل دیگر، از جمله حقوق بشر و نیز بحث حمایت از تروریسم، ندارد.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در تلاش هستند تا پیش از ضرب الاجل پایان ماه ژوئن (نهم تیر ماه) با ایران به یک توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور دست یابند.

در این گزارش، از ایران به عنوان دومین کشور جهان که دارای بیشترین نرخ اعدام را دارد، انتقاد شده و می‌گوید این احکام اعدام پس از روند دادرسی‌های قضایی که در آن حتی قانون اساسی خود آن کشور نیز محترم شمرده نمی‌شود، صادر می‌شوند.

وزارت خارجه ایالات متحده همچنین ایران را به اعمال «محدودیت‌های شدید» آزادی‌های مدنی متهم کرده و می‌گوید ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی (دی ماه ۱۳۹۲ تا دی ماه ۱۳۹۳) همچنان به اعمال محدودیت‌های شدید در حوزه آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی تجمع، بیان، مذهب و مطبوعات را ادامه داده است.

در این گزارش همچنین از وضعیت حقوق بشر در کشورهایی مانند کوبا، میانمار و ویتنام، که ایالات متحده درصدد بهبود روابط با آنهاست نیز انتقاد شده است.

در مورد کوبا، گفته شده است در حالی که هاوانا اقدام به کاهش محدودیت‌های پیشین برای سفر به خارج از کشور کرده است، با این حال همچنان از صدور گذرنامه برای برخی چهره‌های خاص اپوزوسیون خودداری کرده، یا در صورت صدور گذرنامه، آنها را به هنگام بازگشت به کشور تحت اذیت و آزاد قرار داده است.

از زمانی که رؤسای جمهوری ایالات متحده و کوبا در آذر ماه سال گذشته اعلام کردند پس از بیش از ۵۰ سال قصد عادی‌سازی روابط دوجانبه را دارند، واشنگتن همواره تاکید داشته که رویکرد جدیدش در برابر هاوانا، برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در آن کشور که برای دهه‌ها در انزاو و تحت تحریم قرار داشته، مؤثر خواهد بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'