سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عفو بین‌الملل: زنان افغان در بیرون خانه مصون نیستند

عفو بین‌الملل: زنان افغان در بیرون خانه مصون نیستند

سازمان عفو بین‌المللی در گزارش تازه‌اش نوشته زنانی که در افغانستان در بیرون از خانه کار می‌کنند، مصونیت ندارند.                     

download (1)کیهان نوین: این سازمان در مصاحبه با تعدادی از زنان فعال اجتماعی به این نتیجه رسیده که شورشیان تنها عامل تهدید و خشونت علیه زنان نیستند. به گزارش عفو بین الملل، در ساختار جامعه و حکومت هم زنان مورد تهدید و آزار جنسی و بدنی قرار می‌گیرند.

پژوهشگران این سازمان می‌گویند “بی‌تفاوتی حکومت” باعث بروز تهدیدهایی علیه زنان در محیط اجتماعی شده است.

به باور آنها، تهدید شورشیان و تندروان از یک سو و معافیت عاملان خشونت علیه زنان از قرار گرفتن تحت پیگرد از سوی دیگر، ورطه را برای خیلی از زنان تنگ کرده است.

به گفته مسئولان سازمان عفو بین‌الملل، عدم پیگیری عاملان خشونت علیه زنان در افغانستان، این سازمان را نگران کرده است.

حوریه مصدق، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل گفت: “نُرم قبول شده است در این جا که هر خانمی که بیرون از خانه می‌رود باید مورد حمله قرار گیرد. به همین دلیل قضایای خشونت علیه زنان پیگیری نمی‌شود.”

بخشی از این گزارش به آزار جنسی زنان در ساختار حکومت پرداخته است، به خصوص زنانی که در نهادهای حکومتی و امنیتی کار می‌کنند.

در خیلی موارد بدرفتاری و سوء استفاده جنسی در محل کار در نهادهای حکومتی و امنیتی باعث شده زنان یا به خواسته‌های ماموران ارشد تن در دهند و یا هم خانه‌نشین شوند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'