سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
انتشار نخستین تصاویر ویدیوئی از فعالیت داعش در افغانستان

انتشار نخستین تصاویر ویدیوئی از فعالیت داعش در افغانستان

تصاویر ویدیوئی که توسط تصویربردار سی ان ان ضبط شده است نشان می‌دهد که چند مرد تفنگدار که لباس‌های نظامی برتن دارند و چهره‌هایشان را پوشانده‌اند در حال آموزش‌های جنگی در جنوب کابل هستند.

hämta (1)کیهان نوین: این مردان به سی ان ان می‌گویند که به طرفداری از داعش نبرد مسلحانه را در فاصله‌ی چند کیلومتری جنوب کابل آغاز کرده‌اند.

یکی از اعضای داعش در این ویدیو می‌گوید: “دوستان ما در ولایت هلمند بودند که به ما گفتند با داعش بیعت کنیم، ما هم به حمایت از آنان در اینجا به فعالیت‌های خود آغاز کرده‌ایم”.

از سویی دیگر شاخه‌ی جنبش اسلامی ازبیکستان در شمال افغانستان که به تازه‌گی با داعش بیعت کرده است یک تصویر ویدیوئی سربریدن یک سرباز ارتش را پخش کرده است. این سرباز پیش از کشته شدن می‌گوید که در صف ارتش خدمت کرده است و از ولسوالی اندر آب ولایت بغلان است.

اعضای این جنبش می‌گویند که ۳۰ سرباز دیگر را که نزدشان اسیر هستند را سرخواهد برید.

درهمین حال شماری از اعضای مجلس نمایندهگان نشانههای حضور داعش را در افغانستان نگران کننده میدانند.

حمیده اکبری نمایندهی میدان وردگ در مجلس افزود:” امنیت کابل بستگی به امنیت میدان وردگ و لوگر دارد، هرگاه فعالیتهای مخالفان مسلح در این ولایتها بیشتر میشود و چنین فعالیتهای مشاهده میشوند، طبیعی است که زنگ خطری برای کابل خواهد بود”.

با آنکه این جنگجویان می‌گویند از طریق ستلایت‌ با فرماندهان خود در عراق و سوریه دستور می‌گیرند؛ اما وزارت امور داخله حضور جنگجویان داعش را در کشور کاری تبلیغاتی می‌دانند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله اظهارداشت: “حضور داعش بسیار پررنگ نیست و به باور ما داعش با آن خواسته‌هایی که دارد؛ نمی‌تواند در افغانستان نفس راحت بکشد”.

یک مقام ارتش ایالات متحده در افغانستان نیز می‌گوید که داعش ظرفیت بسیار محدود سربازگیری را در افغانستان دارد و شمار جنگجویان وابسته به این گروه بسیار اندک است.

پیش از این رئیس جمهور غنی ظهور داعش را در افغانستان یک تهدید وحشتناک عنوان کرده بود.

درهمین حال امنیت ملی می‌گوید؛ فردی که سربریده شده است، سرباز پیشین ارتش ملی بوده است.

ریاست عمومی امنیت ملی، گزارش‌ها درباره‌ی اینکه مرد سربریده شده از میان ۳۱ مسافر ربوده شده است را رد میکند و تأکید میورزد که این فرد سرباز پیشین ارتش ملی بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'