سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سازمان ملل خواستار حفاظت بیشتر از شهروندان افغان

سازمان ملل خواستار حفاظت بیشتر از شهروندان افغان

ایوان سیمونویچ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در پایان سفر هفت روزهاش به افغانستان گفته است از آن جایی که شورشیان به اعمال خشونت بارشان افزایش دادهاند، نیازهای بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان باید انجام شود.

imagesکیهان نوین: آقای سیمونویچ هفتهی گذشته در کابل و ولایتهای ننگرهار و کاپیسا سپری کرد.

وی گفته است که افغانستان در یک وضعیت دشوار قرار دارد؛ از یک سوی فرصت‌های جدید برای مذاکرات صلح که فقط چند ماه پیش غیرقابل تصور بود، وجود دارد و از سوی دیگر دیده می‌شود که درگیری‌ها شدت می‌گیرند بخاطریکه شورشیان می‌خواهند توانایی نیروهای امنیتی افغان را به آزمایش بگیرند به امید اینکه از آن در آینده در گفت‌وگوهای صلح به عنوان نفوذ قدرت استفاده کنند.

این مقام سازمان ملل گفت: “متأسفانه قسمی که خشونت‌های اخیر نشان داد، تنها غیرنظامیان افغان هستند که هزینه می‌پردازند و نیاز است که برای حفاظت از غیرنظامیان باید صورت بگیرد.”

ایوان سیمونویچ در جریان سفراش روی افزایش وضعیت امنیتی دشوار پس از خروج نیروهای خارجی و انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تمرکز داشت.

وی گفت: “سال ۲۰۱۴ یک سال وحشتناک برای غیرنظامیان افغانستان بود و آمار و ارقام در سه ماههی اول سال ۲۰۱۵ تأیید کرده است که این روند منفی بوده است”.

نظر به آمارهای ابتدایی یوناما در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ تاکنون ۶۵۵ تن کشته و یکهزارو ۱۵۵ تن دیگر زخم برداشتهاند.

آقای سیمونویچ گفته است: “به روز پنج شنبه با شماری از کودکان که به جرمهای خشونت به شمول کوشش برای انجام حمله انتحاری کرده بودند دیدار کردم؛ به روز جمعه با زخمیان غیرنظامیان و داکتران معالج شان در شفاخانه ایمرجنسی در کابل دیدار کردم و به روز شنبه زمانی که حمله انتحاری وحشی از سوی عناصر ضد دولت در یک مارکیت پر ازدحام صورت گرفت که در آن دست کم ۳۵ تن کشته شدند در جلال آباد بودم.”

وی میافزاید: “این غیرقابل قبول است که افغانان روزمره باید شاهد چنین خشونتهایی باشند. بدون شک انجام دادن چنین تخنیکهایی نمایانگر جرایم جنگی است و کسانی که مسئول و یا این حملات را راه اندازی می‌کنند باید به محاکمه کشانده شود”.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'