سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

دیدار کری و ظریف در خاک جمهوری اسلامی!

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه 7 اردیبهشت با ورود به اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل عملا به عنوان اولین مقام ارشد دولت آمریکا که پا به خاک کشوری که حدود ۴ دهه بدون روابط سیاسی سپری می کند شد.

imagesکیهان نوین: از سال ۱۹۸۰ و در پی به گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکا توسط گروهی از دانشجویانی که خود را «پیروی خط امام» می‌نامیدند، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد، و تهران و واشنگتن در عرصه بین المللی در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل تنها مکان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خاک آمریکا است.

اما با انتخاب باراک اوباما و رویکرد جدید او در برابر جمهوری اسلامی، گشایش‌هایی در این عرصه به وقوع پبوست. اما وی باید تا انتخاب حسن روحانی صبر می‌کرد که روند واقعی و ملموس حل مهم‌ترین پرونده جمهوری اسلامی، یعنی پرونده هسته‌ای، به حصول راه حل نزدیک شود.

دیدارها و گفتگوهای فشرده محمدجواد ظریف و جان کری در چارچوب مذاکرات جاری اتمی جمهوری اسلامی با جامعه جهانی و بویژه ایالات متحده آمریکا تحول جدیدی در دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای پرونده که تاکنون سه رئیس جمهوری جمهوری اسلامی و دو پرزیدنت آمریکا را دیده، شده است.

پیاده‌روی ظریف و کری در شهرهای سوئیس، نقش به سزایی در دستیابی به چارچوب توافق جامع اتمی در لوزان داشت.

احتمال دیدارهای آتی این دو در مکان‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی وجود دارد، و شاید هم در خاک این کشور!

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'