سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بی سوادی، در ۶۰ هزار نیروی پلیس افغانستان

بی سوادی، در ۶۰ هزار نیروی پلیس افغانستان

آمارهای یونسکو یا دفتر فرهنگی سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که نهادهای امنیتی افغانستان به ویژه پولیس از کمبود جدی افراد با سواد رنج می‌برند و تنها در وزارت امور داخله ۷۰ درصد از کارمندان این وزارت بی سواد هستند.

hämtaکیهان نوین: از سوی دیگر وزارت امور داخله میگوید که تلاش‌های جدی برای با سواد ساختن پولیس ادامه دارد و تا پایان سال ۲۰۱۶؛ ۱۳هزار پولیس با سواد خواهند شد.

جنرال اکرامالدین یاور معین اداری وزارت امور داخله میگوید که اکنون حدود ۶۰ هزار منسوب پولیس و پرسنل این وزارت بی سوادند.

این درحالی است که گزارش تازه‌‌ای که با همکاری مالی سازمان ملل متحد آماده شده نشان می‌دهد که مقام‌های بلند پایه‌ی پولیس افغانستان در فسادهای مالی دست دارند.

در این گزارش آمده است که مقام‌های بلند پایه‌ی پولیس ملی افغانستان شکایت‌ها درباره‌ی وجود فساد مالی در درون دستگاه پولیس نادیده گرفته‌اند.

یک نسخه از این گزارش که به آژانس خبری رویترز درز کرده است نشان می‌دهد که بخش بازرسی وزارت داخله از میان بیش از ۲هزار شکایت رسیده به این بخش تنها به نه شکایت رسیدهگی کرده است، بربنیاد این گزارش شکایتهای رسیده به بخش بازرسی وزارت امور داخله بیشتر درباره تخطیها و دست داشتن پولیس در فساد و دیگر مسایل بوده است.

فساد اداری پدیده‌ای است که افغانستان را به یک کشور فاسد شهره ساخته است، برچیدن دامنه‌ی این پدیده از اولویت‌های حکومت وحدت ملی گفته شده است، اکنون باید دید که این برچسب چه زمانی از نام افغانستان برداشته خواهد شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'