سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

یک سنگ‌نبشته‌ی ساسانی با پُتک ویران شد

بخشی از کیستی و شناسنامه‌ی نیاکانی ما از صحنه روزگار محو شد.

سنگ نبشتهکیهان نوین: مجموعه اُستودان‌های ساسانی نامدار به شاهزاده اسماعیل که در دل کوهی در پشت بازمانده های تاریخی نقش رستم جای دارد، مورد دست اندازی قرار گرفته است. این افراد با انگیزه ی گرامی داشتن امام زاده ای که در کنار این بازمانده جای گرفته است در پایین این اُستودان‌ها(جای نگه داری استخوان مردگان) با رنگ یادگاری و تبلیغ نگاشته اند.

از دیگر دشواری‌های این یادمان تاریخی- فرهنگی پدیداری گُل سنگ ها و ترک وشکاف در جای جای این مجموعه ی ارزشمند است. از سویی دو سنگ‌نبشته‌ی پهلوی ساسانی دیگر این مجموعه به دلیل گذر زمان و رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال محوشدن است.
نکته قابل تامل این است که این بازمانده در کنار جاده ی اصلی و در جلو دید همگان و در محدوده مجموعه‌ی نقش رستم به شمار می آید و به گفته ی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، نگهبانان و یگان حراست پایگاه نقش رستم وظیفه پاسداری از این مجموعه را بر دوش دارند.
بنا به گزارش اَمرداد، تارنمای خبری زرتشتیان ایران، یکی از ارزش های سنگ نبشته ها افزون بر یادگار پاک نیاکانی ما آشنایی با روش زیستن و شرایط اجتماعی و آشنایی با چگونگی آداب و آیین ها ی آنان است. در همین زمینه یکی از کارشناسان به ما می گوید: « اُستودان‌های نبشته‌دار روزگار ساسانی یکی از پشتوانه های فرهنگی ایران به شمار می آید.
این بی توجهی ها و سهل انگاری های مسولین مربوطه بسیار تامل برانگیز است. اگر میراث فرهنگی در مقابل این تخریب ها احساس مسولیت نکند و هیج اقدام مسولانه و نگهدارنده ای برای بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی ما انجام ندهد، پس این امر خطیر بر عهده چه اشخاص و یا نهادهایی است؟

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'