سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اعتراض شدید به تخریب دیواره مقبره دانیال نبی در شوش

اعتراض شدید به تخریب دیواره مقبره دانیال نبی در شوش

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز اعتراض شدیدش نسبت به فروریختن دیوار مقبرهٔ دانیال شوش گفت: پروژه را متوقف کردم و از پیمانکار خواستم همهٔ شرایط فنی را رعایت کند.

8765457776677678کیهان نوین: دیوار الحاقی قاجاری – پهلوی حرم دانیال شوش در اوایل بهمن‌ماه در حالی فروریخت که گفته می‌شود کار‌شناسان میراث فرهنگی استان خوزستان تحت فشار با این طرح موافقت کردند و ناظر میراث فرهنگی هم هنگام گودبرداری حضور نداشته است؛ هرچند پس از این اتفاق نخست رضا نجاتی فرماندار شهرستان شوش وقوع هرگونه تخریب در بنای حرم دانیال نبی (ع) را تکذیب کرد و دوم بهمن‌ماه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده بود: «طرح توسعه حرم دانیال سال ۹۰ به کارفرمایی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان آغاز شده و همه مراحل تصویب در شورای فنی را در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ طی کرده است. این طرح با هدف ساماندهی زیارتگاه دانیال نبی (ع) با رعایت همه ضوابط بنای تاریخی بقعه دانیال تهیه شد و پس از طی مراحل لازم به کارفرمایی اداره اوقاف و امور خیریه خوزستان در تابستان ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

پاکسازی صحن حرم از الحاقات ناهمگن و آماده‌سازی کارگاه به منظور اجرای عملیات ساخت و تخریب رواق‌های اطراف صحن در برنامه قرار گرفته و تخریب و حمل با عملیات دستی انجام می‌شود.»

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه اظهار کرد: با اطلاع از این قضیه پروژه را متوقف کردم و از پیمانکار خواستم همهٔ شرایط فنی را رعایت کند، روز بعد هم کمیتهٔ فنی نظارت تشکیل شد. اما جدای از این حادثه بخش تاریخی مخصوصاً بقعه مشکلات خاص خود را دارد که باید فوری حل شود.

او دربارهٔ وضعیت مقبرهٔ دانیال شوش پس از تخریب دیواره با توجه به بازدیدی که از مقبره داشته و حساسیت‌هایی که روی این موضوع هست، گفت: در زمان جنگ دو کارخانهٔ آجرسازی وجود داشت که این آجر‌ها را برای ساخت دیوارهٔ مقبره هدیه می‌کردند، هرچند این دیوار تاریخی نیست اما مسألهٔ اصلی چیز دیگری است و نمی‌توان این تخریب را به دلیل تاریخی نبودن این بخش از دیوار توجیه کرد.

وی با ابراز ناراحتی از وقوع چنین حادثه‌ای افزود: به پیمانکار دستور توقف کار را دادم و گفتم که باید شرایط استاندارد فنی را رعایت کند.

او بار دیگر با تأکید بر اینکه خوشبختانه حادثه در بخش تاریخی رخ نداده است، اظهار کرد: دلیل سختگیری چهارسالهٔ ما برای اجرای چنین پروژه‌ای، جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی است. طرح توسعهٔ حرم حضرت دانیال نبی (ع) با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل دو درصد نفت در مدت ۲۴ماه از سوی ادارهٔ کل اوقاف و امور خیریهٔ استان خوزستان توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان در ضلع شمالی و جنوبی آستان مقدس حضرت دانیال نبی (ع) اجرا می‌شود و تأمین بودجهٔ آن ارتباطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد.

وی افزود: پیمانکار پروژه زمانی که اعتبار لازم را دریافت نکرده کار را نیمه‌تمام‌‌ رها کرده که به علت رعایت نکردن ضوابط فنی، دیوار این مقبره فرو ریخته است.

معاون میراث فرهنگی دربارهٔ ترک روی سازه که در عکس‌ها نیز مشخص است، توضیح داد: این دیواره حداقل ۱۰ الی ۱۵ متر با بقعه فاصله دارد. آجرهای استفاده‌شده در آن هم همگی ماشینی هستند و بیش از ۲۰ سال قدمت ندارند اما پیمانکار هنگام کار باید چند تکیه‌گاه پشت این دیواره قرار می‌داد تا فرونریزد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'