سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نیاز به تامین سریع بودجه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر جمهوری اسلامی

نیاز به تامین سریع بودجه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر جمهوری اسلامی

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به مبلغ چهار ميليون و ۶۰۰ هزار يورو فوق‌العاده، برای نظارت بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی در ماه‌های آينده نیاز دارد.

1کیهان نوین: آقای آمانو در سخنانی خطاب به شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، ایراد شد گفته است که اين بودجه اضافه به منظور «اطمينان از ادامه فعاليت‌های» آژانس در زمینه برنامه اتمی جمهوری اسلامی خواهد بود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ارکان سازمان ملل متحد و نهاد ناظر بر فعاليت‌های هسته‌ای در جهان است.

اين آژانس همچنين بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی و مسائل فنی توافق‌های تهران با قدرت‌های جهانی نظارت می‌کند تا جمهوری اسلامی احيانا از اين برنامه به عنوان پوششی برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده نکند.

مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين گفته است که اين نهاد به همکاری با جمهوری اسلامی برای «بازگرداندن اعتماد جامعه بين‌الملل به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که مشغول گفت‌وگو با آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه بر سر برنامه اتمی خود است.

اين کشورها به نمايندگی از جامعه جهانی خواهان کسب اطمينان‌هايی هستند که تضمين کند برنامه اتمی جمهوری اسلامی به سوی ساخت تسليحات هسته‌ای منحرف نمی‌شود. جمهوری اسلامی می‌گويد اين برنامه کاملا صلح‌آميز است و با اهداف علمی و پزشکی مانند توليد برق و دارو ادامه می‌يابد.

با وجود اين، طرف‌ها هنوز نتوانسته‌اند به توافقی نهايی بر سر چگونگی و ابعاد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.

پس از دو دور توافق موقت، جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در سوم آذر سال جاری تفاهم کردند تا گفت‌وگوهای خود را برای رسيدن به توافق جامع و نهايی تا ۱۰ تير سال آينده تمديد کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'