سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مدرسه‌ای دیگر در محاصره شعله‌های آتش

یک بار دیگر آتش دانش آموزان مدرسه‌ای در گرمی مغان را تهدید کرد اما خوشبختانه این بار با تلاش و همت دبیر جان 15 دانش‌آموز نجات پیدا کرد.

41969_874کیهان نوین: حادثه بر اثر آتش گرفتن بخاری نفتی در یکی از کلاس‌های درس در دبیرستان شهید غیاثی روستای درمانلوی اتفاق افتاد که بلافاصله آتش و دود همه جا را فرا گرفت.

صمد سلیمانزاده دبیر زبان این دبیرستان اولین کاری که کرد این بود که ۱۵ دانش آموز مضطرب کلاس را به سرعت از کلاس پر از دود خارج کرد و خود به کمک همکارانش به تلاش برای مهار شعله‌های در حال افزایش آتش بخاری کلاس درس پرداخت.

سلیمانزاده در اینباره اظهار داشت با بالاگرفتن شعله‌های بخاری نفتی و پر شدن دود در کلاس ابتدا به سرعت ۱۵ دانش آموز را از کلاس خارج کرده وبرق مدرسه را قطع کردیم.

وی افزود: پس از خروج کامل دانش آموزان به منظور اطفای حریق به کلاس بازگشته و با کمک چند همکار دیگر با استفاده از هر وسیله ممکن برای خاموش کردن بخاری نفتی تلاش نمودیم.

وی بیان کرد که در حین خاموش کردن بخاری نفتی دچار مشکل تنفسی شده و توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفته است.

به گفته وی، با اینکه به آتش نشانی اطلاع داده شده بود ولی آن‌ها در محل حادثه حاضر نشدند و آتش بخاری نفتی با تلاش عوامل مدرسه و روستائیان مهار گردید.

بخشعلی کامرانی مدیر آموزش و پرورش گرمی مغان نیز گفت: در تماس تلفنی با معلم کلاس و پیگیری از طریق بیمارستان ولایت گرمی، حال این معلم رضایت بخش اعلام شده و او از بیمارستان مرخص شده است.

وی گفت: تمام بخاری‌های نفتی چکه‌ای خطر ساز از مدارس جمع آوری شده و به جای آن‌ها بخاری‌های کاربراتوری کارگذاشته شده است.

گفتنی است که این اولین باری نیست که جان دانش آموزان بر اثر آتش سوزی بخاری نفتی در مدارس کشور تهدید می‌شود.و هر بار مسولین وعده تجهیز کردن مدارس را می‌‌دهند.

چندی پیش در حادثه‌ای مشابه در روستای شین‌آباد،منجر به سوختگی 28 دانش آموز و فوت یکی از دانش آموزان این کلاس، به نام سیران یگانه شد.

جدول زیر زمان،مکان و تلفات ناشی از آتش سوزی در مدارس را نشان می‌دهد که حادثه امروز سندی دیگر است بر ادامه داشتن این مشکل و عدم رسیدگی مسئولین.

محل وقوع آتش سوزی تاریخ دلیل آتش سوزی تلفات آتش سوزی
آتش سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان بهمن 1376 اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا باعث افتادن بخاری نفتی غیر استاندارد و آتش سوزی کلاس شد سوختگی بالای 60 درصدی معلم کلاس و سوختگی 11 دانش آموز
آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان آبان 1383 بخاری نفتی دچار نقص فنی می شود، بخاری به بیرون از کلاس برده می شود اما دو گالن پر از نفت در راهرو به سمت بخاری آتش گرفته برمی گیرند و شعله های حریق به داخل کلاس زبانه می کشند 13 دانش آموز دچار سوختگی بالای 40 درصد می شوند
مدرسه شهید رحیمی درودزن فارس آذر 1385 بخاری در میان کلاس دومی ها سرنگون می شود و شعله های آتش زبانه می کشد. 8 دانش آموز در این حادثه دچار سوختگی شدید از ناحیه و سر و دست شدند
آتش‌سوزی در یک خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان آبان 1389 پس از دو سال علت همچنان در دست بررسی است یک دانش‌آموز جان خود را از دست داد
آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار آبان 90 این اتش سوزی به دلیل اتصالی سیم های برق خوابگاه دانش آموزان رخ داد این حادثه منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش اموز دیگر شد
آتش سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد آذر ماه 1391 سازمان آتش نشانی پیرانشهر دلیل حادثه را قص فنی بخاری به دلیل خام سوزی عنوان کرد سوختگی 28 دانش آموز و فوت سیران یگانه یکی از دانش آموزان این کلاس

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'